Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Jess223

Hur mycket torrfoder-mat?

Hej,

Har en kattunge på fyra månader. Jag undrar hur mycket mat den ska ha eller hur mkt mat jag ska ge den? Den äter endast torrfoder. Det står att man ska ge ca. 50-80g på förpackningen, vilket borde motsvara ca. 1 dl om dagen? (100g?). Men han äter 1dl på morgonen och sedan fyller jag på 1dl på kvällen och då är skålen tom på morgonen, och då är det samma sak igen. Så jag tänker att 2dl. kattmat = borde motsvara ca. 200g vilket är mer dubbelt så mycket som han borde äta? Eller tänker jag fel?

Undrar även om jag borde ge honom något annat, som t.ex. torsk eller rå kyckling eller dyl.?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur mycket torrfoder-mat?
  • Anonym (Jane)
    Jess223 skrev 2017-04-15 09:24:02 följande:

Ok, nu såg jag att det står på förpackningen att han bara ska ha ca. 50g/per dag (antar jag?) av torrfodret (bytte i förrgår). Jag ger honom Pure natural - duck, för kattungar (for kittens). Så har ingen aning om jag ger honom för mkt eller för lite då (men om 1dl är ca 50g. så får han ju dubbelt så mkt mer dag som han "borde" äta). Men det blir nog att inhandla blötfoder idag. 

Dum fråga - men antar att torrfoder är "torr mat" och blötfoder är såndär mjau eller whiskas kattmat som är "blöt". Jag ger honom både och, har blötmat som står framme med, men han rör den knappt. Men borde kanske inte fylla på mer torrfoder  förens han börjar äta av blötmaten, då har han ju liksom inget val om han verkligen är hungrig?

Tror dock jag kommer börja ge honom rå kyckling och torsk när jag flyttar till min nya lägenhet om några dagar.

Det är kul att du är engagerad och det märks att du verkligen bryr dig om din kisse. Mitt råd är att läs på lite mera om BARF och fram tills dess så ger du din lilla plutt den maten du har och så han blir mätt sen efter flytten så kan du successivt börja övergå till den maten du har tänkt ge honom sen. Man ska alltid smyga in nya foder, inte bryta tvärt.

Blötmat är precis som du säger, sån "burkmat" eller i tetrapack. Brukar vara i gelé eller sås.

Lycka till! :)
  • Jess223

Tack!
    Ja, jag ska köra på det. Trodde BARF = var rå mat som man tillagar på ett visst sätt, men det är någon form av mat av ett visst märke som har högt köttinnehåll? Ja, jag vill såklart honom mitt bästa:) han är ju min bäbis!:)
    Kan man inte ge honom rå kyckling då och köttfärs t.ex.?

Känner några som har bengal katter och dom ger dom endast rå torsk, och torrfoder, och det är typ det enda dom äter. Och dom katterna är bara 1 år gamla.

• Anonym (Jane)
    Jess223 skrev 2017-04-15 10:01:14 följande:

Tack!

Ja, jag ska köra på det. Trodde BARF = var rå mat som man tillagar på ett visst sätt, men det är någon form av mat av ett visst märke som har högt köttinnehåll? Ja, jag vill såklart honom mitt bästa:) han är ju min bäbis!:)

Kan man inte ge honom rå kyckling då och köttfärs t.ex.?

Känner några som har bengal katter och dom ger dom endast rå torsk, och torrfoder, och det är typ det enda dom äter. Och dom katterna är bara 1 år gamla.

Alltså BARF är att utfodra ditt djur med rå mat av det som djuret är biologiskt menat att äta, i korta drag. Som att katter ska äta nästan uteslutande kött, för att de är köttätare. Deras magar och kroppar är inte gjorda för majs o sånt som finns i nästan all djurmat som säljs i butik. Så BARF kan du göra själv genom att ge din katt köttfärs eller rå kyckling. Eller så är man lite lat som jag är och köper färdigt såsom exempelvis Mush (själva märket). Om du ska göra hemma själv så är det bra om du läser på lite så han näringsmässigt får i sig allt han behöver. Men självklart går det lika bra som att köpa färdigt! Ännu bättre egentligen då du kan säkerställa kvalitén :)

Jag har två katter, en ung och en riktig gammelfarbror. Den gamla katten vägrar äta rått kött, så han får fortsätta äta vanlig mat. Men den lilla har blivit sååååå fin i päls och kropp sen jag bytte :)
  • Jess223

Ok, tack. Ja, jag ska köra på det. Men äter dom bara MUSH då eller ger du dom torrfoder också? Vad dåligt att jag aldrig tipsades om det här när jag var i djurbutiken och köpte mat. För köpte typ en 10kg packning torrfoder Pure natural för dom rekommenderade det. Och nu ser jag att dom har MUSH i samma butik, så fattar inte varför dom inte nämnde något om det? ****er...
    Men om dom bara ska äta mush kanske jag istället kan köpa en liten förpackning torrfoder och sedan köra på mush helt enkelt. Och antar att jag kan ge honom endast mush istället för typ mjau och whiskas blötfoder från affären?

Vad är det för raser du har?

• Primulina

Oftast rekommenderar butiker de de tjänar bäst på. Så är alltid bra att ta reda på saker innan.

Tycker du kan börja försiktigt med kyckling och köttfärs och sen sakta trappa in Musch bullarna. Eftersom din katt är så ung är der bra om den får det den är van med iaf 1-2 månader till så inte magen kraschar av alla förändringar. Sen när du flyttar till ny lägenhet så börjar du bytet till färskfoder.

• Nandez

Vår kattunge har fri tillgång till både blöt och torrfoder. Trots det är han smal då det är mycket spring i benen, bus och lek i massor. 

• Anonym (Jane)

Jag har två perserkillar. Den lilla är inte ett år än och den gamla fyller 14. Jag måste ju ha torrfoder då den gamla tyvärr inte rör Mush :( Jag började med det när jag skaffade den lilla, hade tyvärr inte kunskapen innan om råfoder. Nu är han så pass gammal att jag inte tänker svälta honom haha. Han äter ett specialfoder från veterinären för magen och så får han tillskott för lederna då han har artros.

Det positiva är att den lilla inte rör torrfodret som står framme när han får Mush. Han får två köttbullar på morgonen och två på kvällen. Han älskar det så himla mycket!! Han har noll intresse av torrfoder när han får Mush :)

Som någon nämnde tidigare, så är det som stora jättarna som tillverkar kattmat otroligt effektiva med att få djuraffärer att promota deras produkter istället. Jättetråkigt. Men de flesta företag har smakgaranti, om du har kvar kvittot? Då kan du lämna tillbaka o säga att din katt inte gillade det :)

Köp en påse Mush och testa, men smyyyyyg in det. Byt absolut inte tvärt. Tror det är den gula påsen med kyckling o fläsk de rekommenderar för kattungar. Du kan alltid börja ge smakisar nu i början. Som godis liksom :) Flyttar är jobbiga för katter så det kan vara stressfullt med både det och nytt foder på en gång.

• cattus

Beroende på storlekarna på kulorna kan det vara ca 45-55g/dl. Större kulor mindre vikt, små kulor(kattungefoder) högre vikt /dl.

• Anonym (Katt)

Jag blir väldigt förvånad att så många faktiskt förespråkar endast blötmat då vår veterinär sa att man skall ge torrfoder av kvalité av 2 anledningar : de är sammansatta för att innehålla allt en katt behöver vilket absolut inte Mjau eller liknande blötmat är och för det andra så får katter som endast äter blötmat oftast problem med tandsten och annat då de inte "slipas" ner av hårdare föda.. jag ger min katt en matsked blötmat på morgon och resten torrfoder (royal Canin sterelised) och det funkar superbra ????????

• Primulina
    Anonym (Katt) skrev 2017-04-15 22:51:13 följande:

Jag blir väldigt förvånad att så många faktiskt förespråkar endast blötmat då vår veterinär sa att man skall ge torrfoder av kvalité av 2 anledningar : de är sammansatta för att innehålla allt en katt behöver vilket absolut inte Mjau eller liknande blötmat är och för det andra så får katter som endast äter blötmat oftast problem med tandsten och annat då de inte "slipas" ner av hårdare föda.. jag ger min katt en matsked blötmat på morgon och resten torrfoder (royal Canin sterelised) och det funkar superbra ????????

Jag tror du borde läsa på lite om katters näringsbehov och sen läsa innehållsförteckningen på ditt foder. De två brukar inte stämma överens.

Ut över det så innehåller alla foder som betecknas som fullfoder alla nödvändiga näringsämnen för en katt t ex mjau och bozita. Tandsten kan man få bukt med genom att ge lite råa ben eller tanborsta. Torrfoder är som att äta knäckebröd för människa. Inte hjälper det mot tandproblem.
  • Domesticgoddess
    Anonym (Jane) skrev 2017-04-15 15:31:17 följande:

Jag har två perserkillar. Den lilla är inte ett år än och den gamla fyller 14. Jag måste ju ha torrfoder då den gamla tyvärr inte rör Mush :( Jag började med det när jag skaffade den lilla, hade tyvärr inte kunskapen innan om råfoder. Nu är han så pass gammal att jag inte tänker svälta honom haha. Han äter ett specialfoder från veterinären för magen och så får han tillskott för lederna då han har artros.

Det positiva är att den lilla inte rör torrfodret som står framme när han får Mush. Han får två köttbullar på morgonen och två på kvällen. Han älskar det så himla mycket!! Han har noll intresse av torrfoder när han får Mush :)

Som någon nämnde tidigare, så är det som stora jättarna som tillverkar kattmat otroligt effektiva med att få djuraffärer att promota deras produkter istället. Jättetråkigt. Men de flesta företag har smakgaranti, om du har kvar kvittot? Då kan du lämna tillbaka o säga att din katt inte gillade det :)

Köp en påse Mush och testa, men smyyyyyg in det. Byt absolut inte tvärt. Tror det är den gula påsen med kyckling o fläsk de rekommenderar för kattungar. Du kan alltid börja ge smakisar nu i början. Som godis liksom :) Flyttar är jobbiga för katter så det kan vara stressfullt med både det och nytt foder på en gång.

Liten kapning här...sorry! Nyfiken på om din lillkille accepterade mush / barf generellt direkt eller om du lyckades "övertala" honom?

Jag hade inget hellre velat än köra 100% barf men mina två totalvägrar...mush balls och nötfärs nosar de på och ignorerar, kycklingvingar och hjärtan tex gör dem direkt arga ; de morrar och burrar upp sig men äter inte.

Mjau funkar lyckligtvis någorlunda och lär ju vara ett vettigt foder men iikväl, lite tråkigt då jag är övertygad om att barf är det bästa man kan ge sin katt.
  • Anonym (Jane)
    Domesticgoddess skrev 2017-04-16 00:13:44 följande:

Liten kapning här...sorry! Nyfiken på om din lillkille accepterade mush / barf generellt direkt eller om du lyckades "övertala" honom?

Jag hade inget hellre velat än köra 100% barf men mina två totalvägrar...mush balls och nötfärs nosar de på och ignorerar, kycklingvingar och hjärtan tex gör dem direkt arga ; de morrar och burrar upp sig men äter inte.

Mjau funkar lyckligtvis någorlunda och lär ju vara ett vettigt foder men iikväl, lite tråkigt då jag är övertygad om att barf är det bästa man kan ge sin katt.

Ja det var det som var såååå skönt! Han blev helt tokig när jag ställde ned maten första dagen och åt som en besatt haha. Så det har aldrig varit några problem. Men gammelkatten vägrar som sagt. Han nosar lite men sen är det stopp. Han har alltid varit petig med mat dock... Han äter torrfoder, Dreamies och lax från sushi haha. Men lite lugn o ro på gamla dagar tänker jag. Han får fortsätta äta sitt torrfoder. Har du provar att blanda lite Mush i deras vanliga foder? Eller i nåt annat som de gillar?
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Katt) skrev 2017-04-15 22:51:13 följande:

Det är ju egentligen inte blötmat vi förespråkar, utan barf. Som Primulina säger - så innehåller torrfoder inte det katten behöver. De är carnivorer. Deras kroppar är gjorda för att äta kött, senor och ben. Inte majs, sojabönor eller vete... I innehållsförteckningen på Rc sterelised: majs, cellulosafiber, majsgluten, vete, ris. Finns såklart några proteinkällor också, men det är ju helt galet! Min katt är ingen kanin.

Visste du förresten att på veterinärutbildningarna är det Hills eller Royal Canin som kommer ut och föreläser om vilken mat som är bäst? Jag har själv alltid gett torrfoder till mina katter tills jag läste på lite mer... Ett tips är att söka på barf på Google eller kolla på dokumentären Petfooled som finns på Netflix :) Jag mår bra när jag kan ge min katt den maten som min kisses mag- och tarmkanal är utvecklad för.
  • Domesticgoddess
    Anonym (Jane) skrev 2017-04-16 08:17:57 följande:

Ja det var det som var såååå skönt! Han blev helt tokig när jag ställde ned maten första dagen och åt som en besatt haha. Så det har aldrig varit några problem. Men gammelkatten vägrar som sagt. Han nosar lite men sen är det stopp. Han har alltid varit petig med mat dock... Han äter torrfoder, Dreamies och lax från sushi haha. Men lite lugn o ro på gamla dagar tänker jag. Han får fortsätta äta sitt torrfoder. Har du provar att blanda lite Mush i deras vanliga foder? Eller i nåt annat som de gillar?

Gud så skönt, och så avundsjuk jag blir :)

Klart gammelkillen ska få njuta av det han tycker mest om på ålderns höst! Skrattade åt sushilaxen, vilken finsmakare! Min gammelkille, som tyvärr inte finns längre, älskade räkor och tonfisk. Dock bara 70/90 räkor och Abbas tonfisk, försökte jag med färdigskalade / mindre räkor eller budget tonfisk vägrade han och tittade surt på mig. Dessa ljuvliga, egensinniga pälsklingar!

Småkillarna gillar äggulor skarpt så har provat att blanda med lite nötfärs, de slickade färsen torr men åt den inte. Ska dock prova att blanda lite Mush med pussi, den är deras favorit men de får den ytterst sällan då innehållsförteckningen inte får mig att jubla direkt. Tack för tipset, håll tummarna!
Svar på tråden Hur mycket torrfoder-mat?