• Cl4udio

Partner med skulder

Anonyyymis skrev 2017-04-15 15:14:00 följande:

Hej igen allihopa och tack för ert engagemang och era kommentarer.

Jag hade aldrig riktigt kunna förvänta mig när vi blev sambos att vi skulle hamnat här. Jag har definitivt lärt mig en läxa, jag borde inte ha låtit honom flytta in utan större krav än vad jag hade då.

Han verkar inte ha något sinne för pengar över huvud taget, trots att han inte har ett öre på banken tjatar han om att vi ska skaffa hund, större lägenhet etc. En hund kostar enligt honom knappt någonting att äga, jag tycker annorlunda. För ett litet tag sedan tyckte han att hans dator fungerade dåligt att spela spel på vilket gjorde att han i panik beställde en gamingdator för cirka 10000 kr på avbetalning. Som tur var gick inte kreditkontrollen på honom igenom. Ja listan kan göras lång. Hur mycket jag än försöker få honom att tänka ekonomiskt rationellt så känns det bara som jag misslyckas och jag börjar tvivla på att vi någonsin kan få en bra ekonomisk framtid med hans förhållningssätt till ekonomi. Jag har varit studerande i snart 5 år, och dess förinnan levt snålt och jobbat hårt för att spara ihop pengar för en framtida kontantinsats för lägenhet när studierna är klara. På så sätt har jag relativt gott om pengar men det mesta av dem är placerat i fonder och jag vill inte göra större utlägg nu när jag börjar närma mig min examen. Jag anser att jag/han behöver alla pengar vi kan få tills dess.

Efter mina studier vill jag kunna ha det ekonomiskt bra och ta igen sådant jag inte har gjort tidigare, till exempel resa mer, skaffa barn etc. Det känns just nu som att denna framtid suddas ut mer och mer.

Jag tror att min förvirring börjar klarna något. Hela situationen gör att jag nog varit alldeles förblindad och bara satt mig själv i andra hand och honom i första. Hur som helst är det nog dags för mig att stå upp för det jag anser är bäst för mig oss och att han får rätta sig efter det om vårt förhållande ska funka och att vi ska ha det ekonomiskt bra!

bra inställning! Vad pluggar du, TS?
Svar på tråden Partner med skulder