• äsch

Hur ska jag lyckas separera och ändå behålla det mesta i mobilen?

GavinGadget skrev 2017-04-15 23:02:20 följande:
    Man kommer åt alla bilder från telefonen på datorn och kan kopiera dem dit. Har dock inte provat att föra tillbaka dem till en ny telefon men det måste ju fungera. Själv har jag dem på dropbox och nätverksdisk hemma. Det ska bara vara att koppla in telefonen på datorn, låsa upp den och klicka tillåt (på telefonen).

Kan vara så att iPhonen inte klarar att exportera kontakterna själv men det måste finnas ett sätt att komma åt dem via datorn. Både gmail och outlook kan exportera kontakter. Minns inte vad Apples variant heter. Gissar att Google är din bästa vän här.
    Apples variant heter dessvärre iCloud, som TS inte vill använda. Men det kan också göras via iTunes. Kontakter är inte kopplade till Apple-ID på samma sätt som exempelvis musik. Men... Det är viktigt att ni har två olika iTunes-bibliotek. Om du tar en kopia på det gamla biblioteket så kan du sedan rensa bort sådant som du inte behöver i ditt nya bibliotek och synka med telefonen.
  • äsch
    Tihi skrev 2017-04-16 00:08:17 följande:
    Vad tror du händer om jag kopierar min gamla telefon och efter att allt är klart går in och byter ID på iTunes och App store? iMessage, FT och iCloud har ju redan mitt ID. Tror dock att det lär leda till stora problem dessvärre med uppdateringar av appar, musik etc så det är nog ingen bra idé alls misstänker jag.

Hur går det till att ha två olika bibliotek? Som det är nu så har jag ett bibliotek bara med ID:et i fråga men jag loggar aldrig in i iTunes på datorn när jag synkar våra telefoner.

Skulle jag i värsta fall kunna koppla upp iCloud en stund tills allt är synkat till en ny mobil och sen koppla ur iCloud igen? Fast då återstår problemet att jag tror att Apple/iTunes kommer att veta att allt kommer från originalID:et iaf och att jag får stora problem då.
    GavinGadget skrev 2017-04-15 23:02:20 följande:Man kommer åt alla bilder från telefonen på datorn och kan kopiera dem dit. Har dock inte provat att föra tillbaka dem till en ny telefon men det måste ju fungera. Själv har jag dem på dropbox och nätverksdisk hemma. Det ska bara vara att koppla in telefonen på datorn, låsa upp den och klicka tillåt (på telefonen).

Kan vara så att iPhonen inte klarar att exportera kontakterna själv men det måste finnas ett sätt att komma åt dem via datorn. Både gmail och outlook kan exportera kontakter. Minns inte vad Apples variant heter. Gissar att Google är din bästa vän här.
    Jag tror att jag har överfört bilder från en dator för länge sen på en annan iPhone så det borde gå. Men det löser bara bilder och inte resten av det jag vill ha med mig. Jag får googla lite till.

Ja, alltså, för att kunna uppdatera appar så måste man vara inloggad (alternativt logga in) när de ska uppdateras. Man kan vara inloggad med sitt eget ID, men ha en koppling till det andra när appar ska uppdateras. Svårt att förklara. Men du kan absolut göra så att du kopplar upp dig till iCloud en stund och sedan byter ID.
    Vill du ha två separerade konton så rekommenderar jag verkligen att du har två olika iTunes-bibliotek. Jag vet dock inte om det fungerar på samma sätt med musik och film som med appar, att du kan använda dem om du inte är inloggad med det ID de tillhör, för det har jag inte testat. Ett iTunes-bibliotek är inte per automatik kopplat till ett specifikt ID, men du separerar exempelvis dina kontakter från någon annans med hjälp av olika bibliotek. Varför vill du inte använda iCloud? Har det med din integritet att göra eller finns det någon annan anledning?
  • äsch
    Tihi skrev 2017-04-16 23:05:52 följande:

Jag vägrar allt som har med moln att göra för som någon smart person sa så är ju ett moln bara en lagring på någon annans dator än din egen.

Får se om jag förstår dig rätt nu...

Om vi har ett iTunes-bibliotek på en dator bestående av både egna cd-skivor och musik köpt på iTunes med huvudkontot så kan två olika ID ändå ladda ner all musik i två olika telefoner?

Men att köra en säkerhetskopia av en "gammal" iphone borde inte gå på en ny iphone som man vill separera för att den iphonen är "skapad" med den andras ID och således taggad med det ID:et och det skulle leda till kaos även om man lägger in ett nytt ID efteråt vad jag förstår.

Nu orkar jag inte tänka mer på det här idag men jag känner så här  Kräks för Apple just nu. Obestämd 

Jo, du kan köra en säkerhetskopia av din telefon och sedan lägga in ett annat ID. Då har du dina appar osv, men du kan inte uppdatera dem. Jag vet inte hur det blir med köpt musik, för det har jag inte testat, men annan musik ska inte vara några problem. Men, jag skulle som sagt rekommendera att du tog en kopia av det gamla biblioteket och associerar nya telen med det.
Svar på tråden Hur ska jag lyckas separera och ändå behålla det mesta i mobilen?