• aerial

Varför luktar vissa av mina kläder surt efter tvätt?

Jag bor i lägenhet och har egen tvättmaskin. Jag har märkt att vissa av mina kläder ALLTID luktar surt efter tvätt. Har rengjort maskinen noga och även tvättat i husets gemensamma tvättstuga för att se om det blir bättre men kläderna luktar surt ändå. Ofta sitter lukten precis i halsringningen. Kläderna det handlar om är tröjor och klänningar i sweatshirt-tyg om det har någon betydelse. Någon som vet hur jag kan få bukt med problemet?

• Svar på tråden Varför luktar vissa av mina kläder surt efter tvätt?
  • BuoBä

Tvätta som vanligt med tvättmedel, men häll ca 1 dl ättika i maskinen också (i tvättmedelsfack eller tvättboll). Det tar bort lukten.

Har du kläder som är riktigt svåra fall kan du blötlägga först i någon timme i en hink/handfatet med vatten och ca 1-2 dl ättika. Tvätta sen som vanligt.

• Lena

För att förebygga torka dem torrt snabbare det är fukt som skapar lukten. 60-tvätt dödar dålig lukt

• Vickan I

Håller nog delvis med Lena. Har samma bekymmer med vissa plagg. Ofta barnens tröjor i bomull. Kan tvätta en hel maskin och så luktar vissa plagg efter torkning på torkställ, så vet att det inte är maskinen. Torktumlar jag samma plagg luktar dem aldrig. Men varför luktar vissa plagg vid torkning på ställ? Så lång tid tar det inte att torka hängande.

• Lena

Jo torkning hängande kan ta för lång tid när det är flera lager tyg och man inte har fläkt eller extra värme. Dessutom torkar 100% bomull långsammare än om polyester är inblandat

• aerial

Jag har ingen torktumlare i lägenheten så brukar hänga på torkställning. De gånger jag tvättat i tvättstugan så tumlar jag eller hänger i torkskåpet men de luktar ändå. Ska pröva tvätta i 60.

• BuoBä
    aerial skrev 2017-04-16 21:00:49 följande:

Jag har ingen torktumlare i lägenheten så brukar hänga på torkställning. De gånger jag tvättat i tvättstugan så tumlar jag eller hänger i torkskåpet men de luktar ändå. Ska pröva tvätta i 60.

Min erfarenhet är att det är mörka kläder med inslag av syntet/lycra som börjar lukta, oavsett hur man torkar dem. Jag har antagit att det blir någon reaktion med kemikalier i tyget. Hur som helst så funkar ättikstricket, och kläderna luktar _inte_ ättika efterråt. Att tvätta i 60 grader kan förstöra plaggen om det tex är lycra i.
  • Ingrediensen

Jag tycker också det kan lukta då kläderna torkat för långsamt eller tex legat i en bortglömd gympapåse lite fuktigt. Men då upplever jag att hela plagget luktar, inte bara tex halslinningen. Jag upplever heller inte att lukten går bort vid 60 tvätt utan min erfarenhet är att om plagget en gång surnat går det inte att rädda, det luktar alltid.

• kmb70
    BuoBä skrev 2017-04-16 22:05:34 följande:
    Min erfarenhet är att det är mörka kläder med inslag av syntet/lycra som börjar lukta, oavsett hur man torkar dem. Jag har antagit att det blir någon reaktion med kemikalier i tyget. Hur som helst så funkar ättikstricket, och kläderna luktar _inte_ ättika efterråt. Att tvätta i 60 grader kan förstöra plaggen om det tex är lycra i.
    Samma här, hos oss är det mörk/svart tvätt som ibland luktar surt. Ofta kläder i funktionsmaterial, men det kan räcka att det är en sån tröja med i maskinen, så luktar även de andra plaggen surt sen. Brukar köra om maskinen i 60 grader.
Svar på tråden Varför luktar vissa av mina kläder surt efter tvätt?