• DestinationX

Förvaring av NAN, behöver snabbt svar!

Hej!

Jag undrar hur långt innan man kan tillaga NAN mjölkersättning och hålla den i kylen? Jag vill göra några flaskor på kvällen, så att jag slipper göra det mitt i natten. Går det bra med 12 timmar?

Tack!

• Svar på tråden Förvaring av NAN, behöver snabbt svar!
  • Lizza

hm....kommer inte ihåg.....men det går snabbt att mikra ändå

• LillaMalin

Hur gör man då?
    Blandar man i kallt eller varmt vatten innan man ställer det i kylen?

Vet inte hur många skopor ersättningspulver som hamnat på sidan om flaskan på nätterna *fniss*

• lilla tessan

jag tycker jämt det ska va färsk.. alldelles för mycket bakterier annars.. Vi micrar vatten 30 sek o häller i pulver så
    det går snabbt iaf..

• PandaMamma

Enligt instruktionen ska man blanda på kokt och kylskåpskallt vatten men jag kan inte minnas varför, vi gjorde så till storebror medan lillebror får tetror, vi är lite för trötta för att gå ner en våning och blanda ersättning mitt i natten

• Lizza

vi har 3 st vällingblandare som alltid e fulla
    istället för att stå å mäta å räkna så fixar man det fort

• Nyfiken gul

Jag gjorde jämt som så att jag hade flaskor med kokt vatten i kylskåpet, alltså nappflaskor..

sen skyfflade jag ner pulver o körde i micron 30 sek, sen var det ätfärdigt!!

• Nyfiken gul

lite info...

Baketerier bildas ENBART om man låter ersättning eller välling stå i rumstemperatur!

tex om man blandar ersättning och värmer det och det blir en skvätt kvar.... Låter man den stå i rumstemperatur DÅ bildas det bakterier..

Bakterier blir det INTE i en ren flaska med färskt vatten o färskt pulver som sedan förvaras i kylskåp!

Färdigblandad ersättning räknas som färskvara och ska behandlas så enligt livsmedelsverkets hemsida, alltså ska det förvaras i kylskåp så länge det inte ska ätas.

Jämför med hur man använder sig av en mjölk-tetra.

• lilla tessan

jezz..
    jag skulle nog lita mer på ex. semper än nestle i det fallet..
    där dom säger att en klar flaska inte ska stå mer än högst 1 timma innan pga bakterier..
    inte illa mot dej.. jag är lite anti-nestle bara..

• Lejån

Ännu fortare går det väl med termos och vällingdoserare vid sängen!

Svar på tråden Förvaring av NAN, behöver snabbt svar!