Inlägg från: Snuttis2 |Visa alla inlägg
  • Snuttis2

Gravid fru

Om hon/ni haft fertilitetsproblem och hon nu blivit gravid så kan jag tänka mig att hon är livrädd för att ta denna information till sig! Att våga tro och vara lycklig om något skulle gå fel. Samtidigt är det viktigt att hon sakta men säkert börjar tar ansvar för sin och bebisens hälsa.Vilken vecka skulle hon kunna vara i? Är det tidigt än ca v 4-9 så kan du ju låta henne vara lite men tycker att ni behöver hitta några ståndpunkter som ni båda kanstå bakom ex: vi går inte till Mödravårdcentralen nu men du får ta en kontakt o boka en tid längre fram för kontroll. Så att ni har en kontroll bokad med samtal i anslutning där du kan förklara problematiken ni har nu. Jag skulle råda er att ta en kontakt med en samtalskontakt/kurator! Gärna någon med erfarenhet av infertilitet och kan förstå det komplexa runt känslorna.

Om hon dock skulle bli självdestruktiv skulle jag tvingar henne till en läkarkontakt så hon inte hamnar i en allvarlig depression eller något värre !

Håll lite koll på hur mkt hon får i sig av mat o dryck så att hon inte drabbats av hyperemesis gravidum utan bara har traditionellt illamående ?!

Ledsen har tyvärr inte så mkt råd mer än att jag vet hur det är att bära ångest pga barnlöshet o jag förstår tillfullo ångesten o förnekelse behovet!

Svar på tråden Gravid fru