Inlägg från: Anonym (vetare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vetare)

Dålig lukt i underlivet

Det låter som om du drabbats av en bakterieinfektion (bakteriell vaginos) i underlivet. Det typiska är att det då luktar illa (oftast karakteristiskt rutten fisk) från underlivet. Du behöver gå till läkaren som utteder dig och skriver ut antibiotika.

• Anonym (vetare)
    Anonym (Ingalill) skrev 2017-04-18 08:53:12 följande:

Hej!

Tvagar du dig ordentligt?

Skillnaden vig dålig tvagning och bakteriell vaginos är att odören då kommer från inifrån slidan som ju ej ska tvagas. Ett enkelt test är att efter dusch/bad stoppa in ett finger i slidan och lukta på det. Om det då luktar illa så är det förmodligen bakteriell vaginos.
  • Anonym (vetare)
    Anonym (Plupp) skrev 2017-04-18 22:58:54 följande:

Oj vilken diskussion det blev! Det här med hygien är visst ett ämne vi tycker olika om.

Jag ska nog försöka hålla mig från tvålen ett tag, testa lite.

Hur får man tag i en gynekolog? O

Du behöver ingen gynekolog. De kan vara svåra att hitta också. På landet i alla fall. Det räcker gott och väl med vårdcentralen eftersom det inte är någon allvarlig sjukdom. Jag ringer dit när jag får besvär (oftast vid partnerbyte), får oftast tid dagen efter, en kort undersökning och ett recept. Man ska köra en kur men besvären försvinner redan efter ett dygn.
  • Anonym (vetare)
    Anonym (Plupp) skrev 2017-04-18 23:18:57 följande:

Men det måste väl undersökas, visste inte att allmänläkare eller dsk gjorde gynundersökningar... Men ett sånt här problem borde väl kunna kollas av barnmorska?

Tror du måste till läkaren bara för att det behövs antibiotikarecept.
  • Anonym (vetare)
    glutten skrev 2017-04-19 09:43:20 följande:

Om du använder trosskydd konstant tror jag att det första du ska prova är att lägga ner det. De kan definitivt skapa dålig lukt då de hindrar underlivet att andas ordentligt = det blir en dålig miljö = lukt uppstår.

Det finns inget vetenskapligt stöd för att någonting annat förutom vaginala duschning skulle främja förekomsten av bakteriell vaginos. Allt annat är bara husmorstips än så länge.
Svar på tråden Dålig lukt i underlivet