• Anonym (aa)

Hur vanligt är det med att förlova sig ?

Hur vanligt är det att förlova sig ? Alltså inte att man bestämt sig för gifta sig och förlovar sig som del av det. Utan mer som ett sätt att visa att man har ett "seriöst" förhållande ?

Själv gillar jag det inte och ser det som trams men är kanske ensam i den inställningen ? 

• Svar på tråden Hur vanligt är det med att förlova sig ?
  • Anonym (MM)

Tror det är rätt så vanligt. För mig så betyder förlovning att man inom ett år ska gifta sig.

• Anonym (Man)

Vi gjorde det. Var i många år förlovade innan vi tog steget vidare och gifte oss. Skönt att ha damen ringmärkt när hon är ute med vännerna på krogen...

• BandAnna
    Anonym (aa) skrev 2017-04-17 14:04:58 följande:

Hur vanligt är det att förlova sig ? Alltså inte att man bestämt sig för gifta sig och förlovar sig som del av det. Utan mer som ett sätt att visa att man har ett "seriöst" förhållande ?

Själv gillar jag det inte och ser det som trams men är kanske ensam i den inställningen ? 

Ingen aning. Det är få jag känner som är förlovade bara för förlovningens skull. 
    De flesta av mina bekanta är redan gifta eller har som ambition att göra det. 

• BandAnna
    Anonym (Man) skrev 2017-04-17 14:16:30 följande:

Vi gjorde det. Var i många år förlovade innan vi tog steget vidare och gifte oss. Skönt att ha damen ringmärkt när hon är ute med vännerna på krogen...

Varför det? 
    Litar du inte på henne? 
  • Anonym (Rut)

Hur vanligt det är vet jag inte men det sker då och då. Mina föräldrar gjorde så och gifte sig inte. Vi förlovade oss och gifte och ca 1,5 år senare. Det var viktigt för oss. Vad andra tycker är rätt och viktigt struntar jag i. Alla blir lyckliga på sitt sätt.

• Anonym (aa)
    Anonym (Rut) skrev 2017-04-17 14:53:49 följande:
    Hur vanligt det är vet jag inte men det sker då och då. Mina föräldrar gjorde så och gifte sig inte. Vi förlovade oss och gifte och ca 1,5 år senare. Det var viktigt för oss. Vad andra tycker är rätt och viktigt struntar jag i. Alla blir lyckliga på sitt sätt.
    Ja det är vad jag förknippar med förlovning, något man gör innan man gifter sig. Typ som "vi är säkra på att vi skall gifta oss med varandra men inte redo än". Men det jag tänker på är att förlova sig utan man har ngn avsikt att gifta sig eller ens flytta ihop. Mer som något kärleksbevis typ.
  • lövet2

När jag var 20-25 år, så var det väldigt vanligt. De flesta som varit sambo ett tag förlovade sig. Nu är mina döttrar i den åldern, och det är inte alls många i deras bekantskapskretsar som förlovar sig eller ens funderar på det.

• Anonym (Frun)

Har nog aldrig känt nån som bara varit förlovad och aldrig gift sig. Inte jag heller, vi var förlovade ca 5 månader innan vi gifte oss. Hur vanligt det är beror nog helt på vilka kretsar man rör sig i.

• Dixie

För min del känns förlovning ganska meningslöst - det är ju ett löfte om äktenskap och att bara förlova sig utan att man tänker gifta sig ser jag ingen anledning till och verkar inte vara då vanligt att man gör - i alla fall inte bland dem vi umgås med.

• pica pica

För mig har förlovning aldrig känts som att det egentligen betyder något. Jag är gift men vi förlovade oss inte innan för det kändes bara onödigt. 

Svar på tråden Hur vanligt är det med att förlova sig ?