• Angel in sight

Rosa kläder till pojkbebis?

Hej, jag är gravid med en pojke och har två flickor. När jag gick igenom bebiskläderna vi har så tog jag fram det som är lite unisex som vi kan ha till pojken. Allt "tjejigt" tog jag bort. Börjar nu funderar på om man ändå kanske kan ha vissa saker till pojken. Jag tycker barn får ha på sig vad de vill bara de trivs, men en bebis kan ju inte välja själv. Jag tänker främst nu på färgerna rosa och lila. Volanger, spets och klänningar vill jag inte klä pojken i men färgmässigt kanske jag tänker snävt. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Rosa kläder till pojkbebis?
  • Jag är bara jag

Haft en hel del rosa på vår grabb, dock inte offentligt utan bara hemma. Har man det offentligt på en liten bebis tror alla att det är en flicka så därför undvek jag det. Sova i en rosa pyjamas går ju lika bra som i en blå liksom. Glad

• Carambolan

Jag har inte klätt varken sönerna eller dottern i helrosa med ryschpysch och volanger, däremot har allihopa haft ett och annat rosa plagg. Jag brukar blanda upp så att de till exempel haft rosa t-shirt till kammobyxor eller rosa stövlar till svarta regnkläder.

• Dixie

En rosa body med jeans hade jag kunnat ha till en pojke - volanger undviker jag även till flickorna

• Kanttant

Är lite av filosofin att har man sådana enorma problem med att klä sin bebis av ett kön i en viss färg eller tyo av kläder men utan problem kan klä sin bebis av ett annat kön i det, så ska man nog undvika att använda dessa kläder alls. Så sjukt på något sätt att man känner att man måstr färgkoda sina bebisar för att omgivningen ska veta vilka slags genitalier de har.

• Gustav L
    Angel in sight skrev 2017-04-17 19:55:05 följande:

Hej, jag är gravid med en pojke och har två flickor. När jag gick igenom bebiskläderna vi har så tog jag fram det som är lite unisex som vi kan ha till pojken. Allt "tjejigt" tog jag bort. Börjar nu funderar på om man ändå kanske kan ha vissa saker till pojken. Jag tycker barn får ha på sig vad de vill bara de trivs, men en bebis kan ju inte välja själv. Jag tänker främst nu på färgerna rosa och lila. Volanger, spets och klänningar vill jag inte klä pojken i men färgmässigt kanske jag tänker snävt. Hur tänker ni?

Man klär barn könsstereotypt om inte barnen specifikt ber om annan klädsel.
  • Gustav L
    Dixie skrev 2017-04-17 20:05:28 följande:

En rosa body med jeans hade jag kunnat ha till en pojke - volanger undviker jag även till flickorna

Det är fascinerande att vissa t.o.m. är beredda att förnedra sitt egna barn för att visa en politisk ståndpunkt.
  • Froken Lokens

Jag klädde aldrig mina söner i rosa under bebistiden. Nu när min äldsta son är tretton väljer han själv en hel del rosa, vilket klär honom väldigt bra. Min ena dotter som jag nästan uteslutande klädde i rosa under bebistiden skulle aldrig sätta på sig ett rosa plagg nu när hon är äldre.

• Dixie
    Gustav L skrev 2017-04-17 20:12:22 följande:

Det är fascinerande att vissa t.o.m. är beredda att förnedra sitt egna barn för att visa en politisk ståndpunkt.

Vilken politisk ståndpunkt skulle detta vara? Är det förnedrande att inte klä barn i volang menar du?
  • fluu

Ja, men det är väl klart att ett barn kan ha alla färger... Vuxna med för den delen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gustav L
    Dixie skrev 2017-04-17 20:24:21 följande:

Vilken politisk ståndpunkt skulle detta vara? Är det förnedrande att inte klä barn i volang menar du?

Motstånd mot könsroller är en politisk åsikt.

Det är förnedrande att klä en pojk i flickkläder och vice versa. Hur skulle du själv känna om någon tvingade på dig manskläder.
Svar på tråden Rosa kläder till pojkbebis?