• festew

Exet plötsligt blivit religiös!

Själv är jag ateist, men jag tror inte att barn tar skada av att följa med till kyrkan. Svenska Kyrkan är en i mitt tycke riktigt trevlig institution som arrangerar mycket fint för både barn och vuxna. Jag förstår din ovilja inför att "utsätta" dina barn för religion när du själv inte är religiös, men om deras pappa nu börjat tro så kommer tron att vara del av dina barns liv på ett eller annat sätt och det är nog bara att acceptera. Om både du och pappan kan sköta er uppfostran tryggt och förståndigt var för sig på eget håll så ska du se att barnen växer upp till trygga individer med förmågan att tänka själva och fatta egna beslut när det gäller. Hjärta

Din beskrivning av exet låter däremot väldigt oroande - manipulativ utan självinsikter som tar beslut över ditt huvud och samarbetar dåligt. Då förstår jag att du är orolig! Men då är det inte religion det handlar om längre, utan en mycket större och svårare fråga: Är han lämplig att ha vårdnaden? Kan han skada sina barn genom att vara en dålig person? Etc. 

Ta dig en funderare om det verkligen är religionen du känner olust inför, eller om det är mannens inflytande på barnen över huvud taget.

(Min pappa som är ateist gifte om sig med en kristen kvinna som tror på gud, spöken, änglar, och en hel massa andra saker som min pappa inte tror på. De har ett gemensamt barn på nio år och det fungerar utmärkt, eftersom båda föräldrarna är vettiga personer. Trygg och glad flicka med kloka tankar om livet.)

Svar på tråden Exet plötsligt blivit religiös!