Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Min chef vill köpa ut mig

Farfallos skrev 2017-04-18 08:57:10 följande:

Jag kom i onåd hos chefen en gång för 12 år sedan och kunde gå på dagen med 6 månaders lön. Tre månader är ju löjligt!

6 månader är det lägsta anser jag. Att det kan skära sig mellan en uppdragsgivare och konsult är inte ovanligt, vi har haft några sådana fall på arbetet. Det händer emellanåt,

Glöm inte att avgångsverderlaget ska vara avräkningsfritt, det ska ts inte ge några avsteg alls i från och det ska även stå i handlingarna
  • sextiotalist

Jag håller med.
    Men några tips.
    6 månader (minst) avgångsvederlag som är avräkningsfritt.
    Kräva ett avslutande samtal med chefen tillsammans med en facklig representant. Det senare för att det kommer "tvinga" chefen att vara saklig.

Men glöm inte, vi är inte mer än människor, inte robotar (inte ens konsulter är robotar). Ibland så fungerar det inte mellan uppdragsgivaren och konsulten, det kan vara olika orsaker, personkemi, förväntningar (outtalade och uttalade), organisatoriska frågor etc.
    Så bara för att det inte fungerade bra med den uppdragsgivaren, så innebär det inte att du inte kan prestera bra för en annan.
    Vi har en projektledare hos en av våra uppdragsledare, som jag fungerar väldigt bra med när vi träffas, vi har supertrevligt och klickar på många sätt, men jag skulle aldrig kunna arbeta i hennes projekt. Det vet hon om, hon har velat ha mig, för hon trivs bra med mig som person, men både hon och jag vet att det inte skulle fungera i hennes projekt.

• sextiotalist
    Blueskillen skrev 2017-04-19 11:57:08 följande:

Jösses vilka krav ni tycks tro att man kan ställa då man får kicken från ett jobb.

Tror? vi vet. Man har rätt många rättigheter om arbetsgivaren vill kicka en. Jag satt för ett år sedan i förhandlingar om neddragningar och lärde mig massor vilka rättigheter det finns. Nu visste vår chef också detta, så det enda vi förhandlade om var antalet månadslöner, vilket kunde variera pga olika faktorer och då var det arbetsbrist som det ändå gällde.

Har man en fast anställning, så kostar det pengar att bli av med en person, såvida det inte är ren arbetsbrist.

Vi hade en kollega som hamnade i fängelse, det kostade företaget minst 9 månadslöner att bli av med honom.
  • sextiotalist
    Blueskillen skrev 2017-04-19 13:09:34 följande:
    Visst, jag vet. Men begära att kvarhålla alla förmåner och flera månader upp till ett år i lön och då gå direkt? Tveksamt.

Och här utgår också ifrån att TS är helt skuldfri. Tveksamt igen. Läs i tråden så ser ni luckor i resonemanget.
    Jo jag vet, men som jag skrev, vi hade en som fick fängelse och det kostade ändå företaget 9 månadslöner att bli av med honom.

Jag tror att 3-6 månader är mer realistiskt i ts fall, eftersom han. som du skriver, lite försatt sig i situationen själv (även om ledningen agerat felaktigt) och att han har en kort anställningstid.
    Förmåner brukar sällan behållas, men arbetsbefriad och avskrivningsfritt är väldigt vanligt
  • sextiotalist
    Anonym (Varför) skrev 2017-04-23 07:07:16 följande:

Var fängelsestraffet på något sätt kopplat till hans arbete? Annars tycker jag att 9 mån låter billigt. Han lär inte ha lätt att få ett annat jobb när han kommer ut, och om han inte misskött sitt jobb så ska han ha rejält betalt om arbetsgivaren vill bli av med honom för något han gjort privat.

Inte direkt. Mer vill jag inte skriva. Men du kan skicka pm så kan jag berätta mer utanför tråder
Svar på tråden Min chef vill köpa ut mig