Min chef vill köpa ut mig
Oavsett övrigt som hänt så är det inte rimligt att bli överrumplad på det viset och få höra att erbjudandet försvinner direkt annars. Gå aldrig med på det utan stå fast vid bokat möte om det är det som förespeglats, och din fackliga representant ska då ha möjlighet att närvara.
Detta är på väg mot det som kallas provocerad uppsägning, dvs AG agerar så illa mot dig att du har goda skäl att säga upp dig själv. Ändå bör du inte göra det, utan hänga kvar för att få en uppgörelse där bolaget faktiskt köper ut dig, utan krav på arbetsplikt under återstående tid.
Juristen har rätt i att det vanligen hamnar i ett kompromissläge för att undvika rättssak och idag börjar det bli ovanligt med de mycket generösa avgångsvederlag som har förekommit inom stora svenska företag historiskt. Personer som har 20+ års anställning kan maximalt få 18 månader på mitt bolag, så jag tror det är osannolikt att du får igenom mer än 5-8 månader där du är. Jämför om möjligt med andra exempel från samma företag.
Fem månader är inte så "bara" på dagens arbetsmarknad, och du har trots allt varit anställd en kortare tid på detta företag.