• Alialmi

    Inför jobbstar/problem med mat bebis 6,4 månad

    Hej. Jag har en dotter som är 6,5 månad och när hon är 9 månader ska pappan vara hemma med henne. Jag måste nämligen jobba i två månader. Efter det är det min tur igen tills vi är redo för förskolan. Vi ammar på bra och mat/gröt/välling/ersättning/bm i flaska ratas nästan helt. Vi har testat allt tycker vi, gjort eget, köpt färdigt, testat olika sorter smaker och konsistenser, testat blw ,, ja typ allt! Men inget verkar gå hem. Jag är också medveten om att det kan vända på en dag eller när hon blir lite äldre. Men mina orosmoment inför min jobbstart är om hon fortfarande är dålig på att äta och ta flaska hur det då kommer gå för henne och pappan. Ska tillägga att jag jobbar kväll så läggningen blir utan amning också. Det jag vill ha hjälp med är tips på hur man vänjer vid mat på bästa sätt och hur kommer nattningen gå utan amning? Kommer hon lägga sig hungrig då? Lär hon sig efter att få vara utan mig och bli lite hungrig att ta flaskan? Hur är era erfarenheter som varit i samma sitta?

  • Svar på tråden Inför jobbstar/problem med mat bebis 6,4 månad
  • Birgitta02

    Jag hade förberett genom att sticka iväg nånstans två dygn. Du är ju lika med mat i barnets ögon. Finns inte några bröst att tillgå så brukar det funka med annat. Men det krävs att du inte är i samma bostad på ett tag. Kan vara värt att prova.

  • Anonym (Mfmf)

    Många som jag pratat med som ammat upplever typ samma, så fort mamman är borta så äter barnet annat. Så prova åk Bort ett par dagar.

  • MrsDoris

    Har du testat olika flaskor? Stor skillnad mellan märken. Också viktigt att det är tillräckligt stora hål så barnet får rätt mängd mat. Litet flöde=arg unge????

  • Alexi

    Men alltså vänta ett tag. 6,5 månader = de flesta barn äter inte särskilt mycket mat, 9 månader = många barn äter mycket mat. Det är ju hur lång tid som helst sett till hur gammalt barnet är.

    Fortsätt med att visa på små smakisar och locka barnets intresse, genom BLW typ. Och ta det lugnt.

  • Mascaraklumpar

    Min dotter åt jättelite mat när jag började jobba då hon var 7 månader, och flaska tog hon inte alls. Det löste sig automatiskt genom att hon började äta mer på nätterna under en period istället (och jag vande mig snabbt vid att amma henne i sömnen). I takt med att hon kom upp i större mängder mat på dagen minskade sedan nattätandet. 

  • Alialmi

    Tack för alla svar! tänkter på det här med att vara ifrån henne i ett par dagar att det resulterar i att hon slutar amma då? Vill gärna amma ett tag till när jag är hemma, morgon kväll och natt! Och jag har en mam flaska med storlek till för välling men ärligt det är kanske lite lite sprutt i den! Har bi några tips på flaskor med bra tryck?

  • Alexi

    Jag tycker faktiskt det är en gräslig metod att bara åka bort från en liten bebis för att ändra maten. Du är föräldraledig, och är alltså barnets största trygghet. Amningen är viktigaste maten. Bara låta dessa två delar försvinna är helt absurt.

  • Alialmi
    Alexi skrev 2017-04-19 10:38:56 följande:

    Jag tycker faktiskt det är en gräslig metod att bara åka bort från en liten bebis för att ändra maten. Du är föräldraledig, och är alltså barnets största trygghet. Amningen är viktigaste maten. Bara låta dessa två delar försvinna är helt absurt.


    Jag håller faktiskt med dig, vill ju inte sluta amma + vill också ge henne trygghet framför något annat. Men jag måste börja jobba, så iaf 9 timmar är jag borta ! Jag ska jobba 75%. Tänkter nog inte gå tillväga på det sättet. Men jag är oavsett tacksam för olika metoder och tips så har du några kanske du kan dela med dig av dom?
Svar på tråden Inför jobbstar/problem med mat bebis 6,4 månad