• swe121212

Underhåll

tänkte kolla om de är någon som vet hur de fungerar med underhåll, nyligen så kommer jag få ha min son alla dagar förutom fredag lördag söndag varannan vecka. när jag pratar med mitt ex så verkar hon inte gå med på att betala. då vet jag att FK kan gå in å betala 1500kr. nyligen fick jag ett sms av mitt ex att om jag söker om underhållsbidrag från henne. så måste jag betala bensin mat kläder eller något han behöver ha undertiden min son är hos henne, undrar om någon vet om de stämmer? för mig är de jätte konstigt om de är så då ersättningen inte är så hög som jag skulle få av mitt ex. (om hon nu går med på att betala)

• Svar på tråden Underhåll
  • FruganH

Resor till och från mamman får ni ju nästan dela på känns det som. Du behöver skicka med kläder och annat sol barnet behöver hos mamman, men mat får hon köpa själv till barnet. Men du kommer ju få stå för alla andra kostnader för barnet.
    Det är väl bara att räkna på vad barnet kostar per månad (ca) - kolla t.ex. Konsumentverket och sen räkna av barnbidraget (som jag antar att du kommer få hela) och sen delar ni resten av kostnaderna på er.
    Vill ni vara ännu mer rättvisa så räkna på Försäkringskassans hemsida. Då utgår man från barnets kostnader och båda föräldrarnas inkomster.

• swe121212

Förstår att de är din personliga åsikt, att dela på kostnaden för resor till från, i mina ögon så är de ju hon som görEtt aktivt val å flyttar så Hon inte kan ta våran son mer än 3 dagar varannan vecka, känner jag mer att om hon flyttar får hon stå för kostnaderna för att träffa våran son, att ta alla andra kostnader för jag utan problem men känns som att de är hennes kostnad att betala för bensin

• Brumma

Hon blir tvungen att betala - du anmäler till försäkringskassan och de räknar ut hit mkt hon anses ha råd att betala. Har man ingen inkomst eller mkt låg går de in och betalar hela eller delar av summan. Sedan ser DE till att ditt ex betalar till dem. Oavsett får du alltid 1573:- i månaden.

Du KAN skicka med kläder om du vill och det fungerar, men det är absolut inte något som är ett måste om det inte gör det. Praxis är att umgängesföräldern har ombyteskläder hos sig (som föräldern står för) och att boendeföräldern skickar med ytterkläder osv. Vissa skickar med allt andra inget.

Det är även umgängesföräldern som står för alla kostnader under umgänget- boendeföräldern skall bidra för kostnader för resor till o från umgänget, men det finns ingen lag på hur mkt. Praxis där brukar vara att man delar på det om resorna överstiger 10mil. Men vanligt är även att man kör barnen varsin väg tex att hon hämtar på skola/förskola på fredagen och du hämtar barnen hos henne på lördagen.

När hon betalat underhåll har hon uppfyllt sin del av barnets kostnader (hon står dock fortfarande för kostnader i sitt eget hem och under umgänge). Boendeföräldern står för allt annat. Barnomsorgsavgift, kläder, aktiviteter, försäkringar osv. Har ni hyfsat samma överskott räknar man med att du kan lägga samma summa plus att du har rätt till HELA barnbidraget (om du inte redan har det). Det ger en summa på 4200:- per månad (50300 om året) och det bör räcka barnets kostnader och bli över.

Barn kostar betydligt mindre som små så har du möjlighet så spara undan lite nu när barnet är litet så har du när barnet blir tonåring. Då ökar kostnaderna men inte underhållet (förmodligen inte så mkt iallafall).

• Brumma
    swe121212 skrev 2017-04-18 20:52:05 följande:

Förstår att de är din personliga åsikt, att dela på kostnaden för resor till från, i mina ögon så är de ju hon som görEtt aktivt val å flyttar så Hon inte kan ta våran son mer än 3 dagar varannan vecka, känner jag mer att om hon flyttar får hon stå för kostnaderna för att träffa våran son, att ta alla andra kostnader för jag utan problem men känns som att de är hennes kostnad att betala för bensin

I föräldrabalken står det faktiskt att boendeföräldern skall bidra efter förmåga till resekostnader. Sedan ligger det väl i ditt intresse som förälder att främja umgänget. Inte för hennes skull men för sonens?
  • Brumma
    Tofflans skrev 2017-04-18 19:05:15 följande:

Nej, du behöver bara skicka med kläder vid hennes umgänge.

FruganH skrev 2017-04-18 19:14:30 följande:

Resor till och från mamman får ni ju nästan dela på känns det som. Du behöver skicka med kläder och annat sol barnet behöver hos mamman, men mat får hon köpa själv till barnet. Men du kommer ju få stå för alla andra kostnader för barnet.

Det är väl bara att räkna på vad barnet kostar per månad (ca) - kolla t.ex. Konsumentverket och sen räkna av barnbidraget (som jag antar att du kommer få hela) och sen delar ni resten av kostnaderna på er.

Vill ni vara ännu mer rättvisa så räkna på Försäkringskassans hemsida. Då utgår man från barnets kostnader och båda föräldrarnas inkomster.

Nej, man behöver inte skicka med kläder. Man kan välja att göra det men det finns ingen lag eller regel som kräver det.
Svar på tråden Underhåll