• Anonym (Less)

Bråk ang chokladkaka

Jag och min sambo bor i ett hus med hans 2 döttrar och min dotter. Igår så tog min dotter lite av en marabou chokladkaka som låg i kylskåpet och hon tog även några korvbitar av en korv som låg uppskuren i kylen som hon skulle ha med sig ut när hon skulle grilla.

Ett tag efter att hon har gått så ser jag att min sambos dotter letar efter något i kylskåpet och så utbrister hon "Vem fan har ätit av min choklad och tagit av min korv??!!" Då sa jag att min dotter tog med sig lite av det ut och att kylskåpet är allmänt. Hon kan inte bara lägga sin mat i kylskåpet och tro att andra ska veta att det bara är hennes? Så har det aldrig funkat. Har man köpt något bara till sig själv så har man väl det på sitt rum.

När min dotter kom hem så var min bonusdotter jättesur på henne och anklagade henne för att snylta och diverse saker, så det blev värsta bråket.

Detta hände som sagt igår och det är fortfarande dålig stämning. Min sambo säger att jag är partisk som håller med min dotter??

Hur löser man en sån här sak?

• Svar på tråden Bråk ang chokladkaka
  • Kuddebarn

Vem äter ens korv för övrigt? Falukorv? Skitäckligt.

• Aniiee
    Kuddebarn skrev 2017-04-18 20:29:35 följande:

Vem äter ens korv för övrigt? Falukorv? Skitäckligt.

Eftersom den skulle grillas var det förmodligen någon slags grill- eller kryddkorv. Gissningsvis
    Ordningen återställd
  • Anonym (belisima)
    Anonym (Less) skrev 2017-04-18 20:22:12 följande:

Fast ingen har någonsin förut satt sin mat i kylskåpet. Alla tar det till sina rum och det har även denna bonusdotter gjort förut så vi har liksom inte behövt prata om det. Lappar har aldrig förekommit.

Nej men nu har det uppkommit en ny situation som ni kan göra en regel för om ni vill slippa anarki och bråk hemma. Tycker det är rimligt att man ska kunna förvara privata saker i kylskåpet. Men tycker att det i så fall behöver märkas eftersom andra inte är några tankeläsare.

Eller har du någon bättre lösning?
  • Kuddebarn
    Aniiee skrev 2017-04-18 20:32:40 följande:

Eftersom den skulle grillas var det förmodligen någon slags grill- eller kryddkorv. Gissningsvis

Man brukar grilla falukorv också. Skära den i tjocka bitar.
  • Olym

Varför köper din sambos dotter egen mat? Godis kan jag förstå men inte korven. Jag tycker också att det som finns i familjens kylskåp är till för alla att ta av. Det är lite konstigt att man ska be om lov att äta saker i sitt eget hem. Ni har lite olika uppfattningar och det lättaste är väl att ni pratar om vad det är som gäller. Din sambos dotter kan t.ex märka maten med en lapp nästa gång hon ska använda något till ett speciellt tillfälle. Men jag tycker också att ni vuxna kan ta på er att köpa mer av sådant som din sambos dotter vill ha så att hon inte betalar mat för egna pengar. För denna gången kanske du eller din dotter kan kompensera henne på något sätt för chokladkakan och korven om det är det hon är sur över? Man får välja sina strider och då tycker jag att man kan lägga svansen mellan benen och söka försoning även fast man inte har fel i sak.

• Anonym (Less)
    Anonym (belisima) skrev 2017-04-18 20:33:51 följande:

Nej men nu har det uppkommit en ny situation som ni kan göra en regel för om ni vill slippa anarki och bråk hemma. Tycker det är rimligt att man ska kunna förvara privata saker i kylskåpet. Men tycker att det i så fall behöver märkas eftersom andra inte är några tankeläsare.

Eller har du någon bättre lösning?

Sjävklart är det rimligt att förvara ätbara saker i kylskåpet OM man märker det. Så jag har inget problem med att man gör så om man bara märker det. Mitt problem var att hon blev sur på min dotter. Som du sa så kan andra inte vara tankeläsare.
  • Anonym (Less)
    Olym skrev 2017-04-18 20:35:36 följande:

Varför köper din sambos dotter egen mat? Godis kan jag förstå men inte korven. Jag tycker också att det som finns i familjens kylskåp är till för alla att ta av. Det är lite konstigt att man ska be om lov att äta saker i sitt eget hem. Ni har lite olika uppfattningar och det lättaste är väl att ni pratar om vad det är som gäller. Din sambos dotter kan t.ex märka maten med en lapp nästa gång hon ska använda något till ett speciellt tillfälle. Men jag tycker också att ni vuxna kan ta på er att köpa mer av sådant som din sambos dotter vill ha så att hon inte betalar mat för egna pengar. För denna gången kanske du eller din dotter kan kompensera henne på något sätt för chokladkakan och korven om det är det hon är sur över? Man får välja sina strider och då tycker jag att man kan lägga svansen mellan benen och söka försoning även fast man inte har fel i sak.

För att hon skulle ha med sig korven ut och grilla och den var ju tänkt enbart till henne, tydligen. Vi visste ju inte om att hon hade köpt korven. Dessutom är hon ganska gammal.
  • Froken Lokens
    Anonym (Less) skrev 2017-04-18 20:36:35 följande:

Sjävklart är det rimligt att förvara ätbara saker i kylskåpet OM man märker det. Så jag har inget problem med att man gör så om man bara märker det. Mitt problem var att hon blev sur på min dotter. Som du sa så kan andra inte vara tankeläsare.

Köp en ny korv och choklad åt dottern, sen styr ni upp regeln om att märka saker. Varför göra detta större än det är?
  • Anonym (Less)

Ingen av barnen köper egen mat för övrigt. Bara godis. Var nog första gången nu med korven.

• Anonym (Less)
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 20:39:10 följande:

Köp en ny korv och choklad åt dottern, sen styr ni upp regeln om att märka saker. Varför göra detta större än det är?

Men herregud, jag bad om tips? Sa inte att det var nåt stort. Har hört era tips nu och jag har redan tagit upp det här med att märka sin mat.
Svar på tråden Bråk ang chokladkaka