• Frugårman

Dygna?

Hallå hallå, jag ligger här och kan verkligen inte sova. Jag ska upp vid 5, och jag försover mig ALLTID. Jag kan absolut inte försova mig mer, då det kan innebära förjävliga konsekvenser. Har ett viktigt matteprov imorgon som är avgörande för mitt slutbetyg, och det är lagt innan skolan börjar. Får INTE missa det.

Jag hade också planerat och gymma imorn också och plugga inför ett viktigt prov på torsdag, men jag kan inte sova och jag VET att jag kommer försova mig.

Och jag ställer alltid omkring 20 larm varje morgon, men jag har lärt mig att sova igenom ljudet. Så det funkar inte!

Ska jag dygna?

• Svar på tråden Dygna?
  • Interme

Alltid jobbigt när man ska upp tidigt till något viktigt och sedan inte kan somna. Känner så väl igen det där.

Du skriver att du alltid försover dig och sover igenom alla alarm. Är det för att du brukar ha svårt att somna och är trött på morgonen?

Förstår att det känns stressande. Har du pratar med din lärare om detta? Ibland kan det hjälpa att berätta om sitt problem så att andra förstår, det i sig kan göra att det ev blir lättare att somna eftersom lite av stressen då släpper.

Men nu är ju som du säger provet imorgon bitti så kan ju bli svårt att hinna prata om detta innan. Så huruvida du ska dygna eller ej vet nog du vad som passar dig bäst. Om du tror att du klarar att skriva provet fast du inte sovit så kan det ju vara en idé i just detta fall. Många gånger klarar man en natt utan sömn hyfsat bra ändå.

Har själv skrivit prov som gått bra fastän jag knappt sovit natten innan, och det har oftast gått bra ändå.

Det viktigaste är att inte vara för hård mot sig själv. Man kan inte göra mer än sitt bästa. Jag kan garantera att du inte är ensam om att ha svårt att sova inför provet idag.

Gör ditt bästa och var sedan stolt över dig själv hur det än går, även om du så försover dig. För om det skulle bli så att du försover dig imorgon så är som sagt mitt tips att prata med läraren. Om läraren är vettig så borde denne kunna sympatisera med din situation och det hela kanske går att lösa på annat sätt

Lycka till! :)

• Frugårman

Tackar för svar! Det blir nog att dygna, så blir de att hoppa över träning och göra de bästa jag kan på provet.

Fan, en natt skadar inte ????

• volvo142

Har också svin jobbigt att ta mig upp försovit bort hela mitt liv iprincip om jag ska vara ärlig..  Mitt tips är appen "alarmy" där du ställer in så att man måste ta en bild för att stänga av larmet. Man kan inte göra nånting utom att ta en bild sänka ljudet snoza och sånt skit. Sätt en mobil i ett par högtalare en utanför rummet en i vardagsrummet ha tre olika bilder du måste ta. ta en ute på altanen tex. Har inte försovit mig på 2 månader efter jag gjort så men sover piss dåligt och lite man kommer upp av dom alarmen.. Ladda ner äckliga låtar och ställ in det är mitt tips.,.

• UniformYankie

Känner igen mig! Är en fd nattuggla. Sedan började jag tvinga upp mig själv på morgonen. Som du säger, ts, en jävla massa alarm. Ska du upp vid sju så ställ det första alarmet en och en halv timme innan. Det stör inte att ta sig upp tidigare än planerat i början. Desto tidigare man går upp, desto tidigare behöver man gå och lägga sig när man kommer hem, och så har man börjat skapa ett mönster. Det är hemskt tröttsamt i början, viljan och motivationen måste finnas där.

- Dricker du inte kaffe så börja nu, ladda kannan kvällen innan så du bara kan trycka på knappen när du går upp.
    - Drick en massa vatten innan du går och lägger dig, så lär du vakna tidigt på morgonen kissnödig. När du gått på toaletten och tänt lampan och tvättat händerna och allt sådant så lär du ha vaknat till tillräckligt. 
    - Som ovanstående säger, många alarm, och sprid ut dem så gott du kan. Ett tips till dig är alarm som kräver fysisk aktivitet, typ handgranatsalarm som man måste kasta in i väggen/golvet för att de ska sluta pipa, pistolskyttealarmet som du måste träffa mitt i prick för att stänga av, alarmet som börjar flyga runt så du måste springa efter det, osv. Investera i sådana. 
    - Unna dig en god frukost till något trevligt program på morgonen. 30 minuter på morgonen är inte så mycket ändå, och det är ganska peppande att gå och lägga sig när man vet att en god frukost och mysigt morgonprogram väntar när man vaknar. 

Jag var också en sådan som dygnade, men det slutade med att jag gick raka vägen in i väggen. Var vaken nätterna genom för att plugga och titta på tv-serier, lagom tills jag började känna mig nannig så ringde morgonens första alarm. Tvingade i mig tio koppar alldeles för starkt kaffe, som gjorde att jag kände mig helt skakig och pigg. Lagom till 14-15 så kunde jag stå upp och sova. Hade inget socialliv pga detta, åt knappt något för gick och lade mig när jag kom hem.

Så ändra dina rutiner! Det kommer inte att gynna dig om du håller fast vid dem, och jag vet att det är svårt att ändra på dem. Det har tagit mig ett år att få styr på mina, men det är inte omöjligt. 

• UniformYankie
    volvo142 skrev 2017-04-19 21:37:15 följande:
    UniformYankie måste bara säga att du har dom bästa råden! Glad
    Tackar tackar! Har ju lite erfarenhet, större delen av min släkt är på detta vis, så har alltid trott att det var ett medfött beteende som inte gick att ändra på. Men ibland måste man bara ta sig i kragen, och då är det kul om man kan dela med sig av sina egna tips till andra.
    Fastän vissa tips, som det där med kissandet, är lite mer hardcore än andra... Cool
  • Sthlmsthlm

Bra att tänka på.
    - djupvila ger 60% av återhämtningen jämfört med sömn. Håll lampan släckt, inte fippla med mobilen, bara vila. Man överlever dagen efter då. Säg att du sover 2 timmar och vilar 6 timmar, motsvarar nästan 6 timmars sömn. Helt ok.
    - rekommenderar appen "Deep sleep". Kör den dagligen i tre veckor. Lägg dig samma tid (lagom tid, typ kl 23 senast!). Vrid tillbaks dygnet.

• Themis

Om jag skulle återställa min sömn så hade jag som första åtgärd uteslutit koffein.

Det räcker med en kopp efter kl 14 på dan för att störa min nattsömn, både insomningen och hur bra jag sover när jag sover.

Satsa istället på Yogi tea insomningste (rooibos /örter) på kvällen, som ger en liten dåsighet. Finns ibland på större matbutiker och annars i hälsokostaffär.

Är man kall av sig så kan en värmedyna på låg effekt göra underverk för att göra en sömnig. Lägg dynan under ryggen/rumpan, det värmer kalla fötter fortare än att ha den under fötterna.

Ha knappen uppe vid kudden och stäng bara av den direkt när det drar i ögonlocken.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Dygna?