Känner igen mig! Är en fd nattuggla. Sedan började jag tvinga upp mig själv på morgonen. Som du säger, ts, en jävla massa alarm. Ska du upp vid sju så ställ det första alarmet en och en halv timme innan. Det stör inte att ta sig upp tidigare än planerat i början. Desto tidigare man går upp, desto tidigare behöver man gå och lägga sig när man kommer hem, och så har man börjat skapa ett mönster. Det är hemskt tröttsamt i början, viljan och motivationen måste finnas där.
- Dricker du inte kaffe så börja nu, ladda kannan kvällen innan så du bara kan trycka på knappen när du går upp.
- Drick en massa vatten innan du går och lägger dig, så lär du vakna tidigt på morgonen kissnödig. När du gått på toaletten och tänt lampan och tvättat händerna och allt sådant så lär du ha vaknat till tillräckligt.
- Som ovanstående säger, många alarm, och sprid ut dem så gott du kan. Ett tips till dig är alarm som kräver fysisk aktivitet, typ handgranatsalarm som man måste kasta in i väggen/golvet för att de ska sluta pipa, pistolskyttealarmet som du måste träffa mitt i prick för att stänga av, alarmet som börjar flyga runt så du måste springa efter det, osv. Investera i sådana.
- Unna dig en god frukost till något trevligt program på morgonen. 30 minuter på morgonen är inte så mycket ändå, och det är ganska peppande att gå och lägga sig när man vet att en god frukost och mysigt morgonprogram väntar när man vaknar.
Jag var också en sådan som dygnade, men det slutade med att jag gick raka vägen in i väggen. Var vaken nätterna genom för att plugga och titta på tv-serier, lagom tills jag började känna mig nannig så ringde morgonens första alarm. Tvingade i mig tio koppar alldeles för starkt kaffe, som gjorde att jag kände mig helt skakig och pigg. Lagom till 14-15 så kunde jag stå upp och sova. Hade inget socialliv pga detta, åt knappt något för gick och lade mig när jag kom hem.
Så ändra dina rutiner! Det kommer inte att gynna dig om du håller fast vid dem, och jag vet att det är svårt att ändra på dem. Det har tagit mig ett år att få styr på mina, men det är inte omöjligt.