Inlägg från: mammaochblivandemamma |Visa alla inlägg
  • mammaochblivandemamma

första barnet!

Anx123456 skrev 2017-04-19 07:09:41 följande:

Jag är snart 18 och inte för att jag planerar att skaffa familj nu så är det något jag alltid har och kommer vilja ha. Såå jag har ett konto där jag stoppar in pengar lite då och då. Som ett sparkonto för framtida barn ungefär. Nu till min fråga. Ni som har barn och minns, hur mycket kostade det första året+ graviditet (då man köper vagn, kläder, bilbarnstol osv)

Hade varit ångestbefriande om jag hade haft en summa som mål!

Jättesvårt att säga en exakt summa beror lite på om man planerar att köpa allt nytt eller något begagnat etc. Finns många idag som väljer att köpa begagnat och självklart blir det då lite billigare. Vi valde att köpa allt nytt men det är helt individuellt men vi la runt 25000-30000 ungefär kommer som sagt inte ihåg exakt men någonstans däremellan landade det
  • mammaochblivandemamma

Håller också med om att det är väldigt klokt att spara undan lite pengar för m,an vet att det kommer att kosta en hel del med de första grejerna. Så gjorde vi också och hade lyckats spara ihop till nästan allt när sonen tittade ut så det påverkade aldrig oss negativt på ekeonomin dvs att vi inte behövde lägga ut så mycket pengar direkt utan att vi kunde ta från ett sparkonto som vi lyckats bygga upp genom att spara undan några hundra kr varje månad istället. Klokt val!

Svar på tråden första barnet!