• Sodacitron

D-vitamin, vilka doser??

Jag har nu fått reda på att jag har brist på d-vitamin men blev rekommenderad att köpa tillskott själv. Det är svårt att veta vilken dos som är lämplig. vissa tar 400iu och en del 5000iu/dag. ni andra som tar D-vitamin, vilka doser tar ni och hur fort kan man vänta sig att värdena går upp?

• Svar på tråden D-vitamin, vilka doser??
  • Meriall

Jag tar 4000 iu/dag. Ingen aning om det är tillräckligt men det är 5 ggr högre dos än läkaren rekommenderade.

• Mirja von Beau
    Sodacitron skrev 2017-04-20 08:40:30 följande:

Jag har nu fått reda på att jag har brist på d-vitamin men blev rekommenderad att köpa tillskott själv. Det är svårt att veta vilken dos som är lämplig. vissa tar 400iu och en del 5000iu/dag. ni andra som tar D-vitamin, vilka doser tar ni och hur fort kan man vänta sig att värdena går upp?

Divisun 800 IU
  • nytt eller gammalt

Har ingen brist, tar 1000 iu per dag året runt (men struntar ofta i det när det är soligt på sommaren). Vad jag har läst på nätet (som jag inte alls vet om det stämmer! för just runt d-vitamin finns det så mycket olika info) är att vuxna har behov av minst 2000 iu per dag.

Har bekanta som haft barn med brist, de har fått mycket högre doser som de ska ta under vinterhalvåret. 

• Annelie 76

2000iu om dagen för att behålla de nivåer man har och minst 4000iu om dagen för att höja är siffror jag läst.

• Sodacitron

oj, ja då får jag nog lägga på lite och inse att livsmedelsvärket inte hänger med????

• Annelie 76
    Sodacitron skrev 2017-04-23 18:15:48 följande:

oj, ja då får jag nog lägga på lite och inse att livsmedelsvärket inte hänger med????

De har satt gränsen vid absolut minimum för att inte få rakitis.
  • Sodacitron

fast när jag tog 2000ie i några dagar så tyckte jag att jag blev konstig med ångest osv men det kan ha varit inbillning?

Svar på tråden D-vitamin, vilka doser??