• Grand

Invaliditetsersättning från försäkringsbolag

Hej!

Jag blev nyligen bedömd till att ha 2% invaliditet i mitt knä. Vad anser ni om detta och vad har ni själva fått?

Ledbandet gick sönder helt, korsband delvis av, samt en kompressionsskada i skelettet. Rehaben är skött riktigt bra men då korsbandet är så pass skadat att det inte längre har någon funktion (ortopedens egna utlåtande) samt att jag inte kan sitta på huk samt får värk om jag sitter i samma ställning en längre tid. Största problemet är att knät faller bakåt i tid och otid då korsbandet inte längre fyller sin funktion.

Min tanke är att överklaga då jag hade räknat med att få någonstans mellan 3-5%. Men vad är era tankar och förslag kring det hela. Gärna någon som har erfarenheter av liknande situationer.

• Svar på tråden Invaliditetsersättning från försäkringsbolag
  • Grand

För och främst tack för svaret. Och för det andra kan jag bara beklaga att även du råkat ut för svåra knäskador.

Jag ringde upp försäkringsbolaget och berättade att jag hade för avsikt att överklaga (ompröva deras beslut) och handläggaren gav sin förklaring till varför de tog de beslut de gjorde. Utifrån handläggarens förklaring och den lilla info man fick från invaliditetsbeskedet som kom på posten så har jag nu valt att be om en omprövning.

Hur man än vrider och vänder på det är 2% för en kombinerad knäskada alldeles för lite. Försäkringbolaget fick ett invaliditetsintyg från min ortoped där det går att läsa att det främre korsbandet inte längre fyller sig funktion samt alla de problem jag har som jag skrev i mitt förra inlägg. Min känsla är att de slentrianmässigt satt en lågt grad bara för att det gick att antyda vissa positiva tendenser i invaliditetsintyget.

Men jag kommer som sagt skriva in en begäran om omprövning, och ger det inte det resultat jag anser mer riktigt så tar jag det vidare till personförsäkringsnämnden (vilket inte kostar något) och efter det anlitar jag en jurist.

• Grand

Någon annan som fått en invaliditetsgradering som vill dela med sig? Antal procent, omfattningen av din skada samt kanske även om du gjorde en omprövning och vilket resultat det gav.

• Grand

Fick besked från försäkringsbolget för några veckor sedan. De valde att höja invaliditetsgraden från 2 till 3%.

Det ligger mer i linje med vad som kan anses som rimligt. Tror dock att 5% är något man kan få ut om man har tillgång till alla juridiska bitar. Funderar på att be om en omprövning igen och kommer säkert lämna in en sådan den kommande tiden.

Svar på tråden Invaliditetsersättning från försäkringsbolag