• Anonym (Ior)

Trivs inte som småbarnsförälder

Jag har tvillingar på tre år och jag trivs inte med livet som det är nu. Jag tycker inte det är roligt att leka. De vill leka med mig hela tiden och jag tycker det är så tråkigt. Känner mig hemsk.

Jag älskar mina barn och vill att de ska ha det bra så självklart leker jag med dem ändå. Känns som att mitt liv har blivit reducerat till att jobba och att ta hand om hem och barn. Min man tar mycket ansvar men det blir ändå väldigt lite tid över.

Jag har dåligt samvete för att jag låter dem titta mycket på tv. Hur mycket är ok för treåringar att titta på tv ? Hur mycket leker ni andra med småbarn med era barn ? Tycker ni det är kul eller gör ni det bara för era barns skull ? Finns det fler än mig som inte riktigt trivs med livet som småbarns mamma ?

• Svar på tråden Trivs inte som småbarnsförälder
  • Anonym (Thea)

Jag är ingen lekmamma tycker det är vansinnigt tråkigt... Men jag gillar att pyssla och lägga pussel, spela spel.. Gå på promenad etc... Du måste försöka hitta det du tycker är roligt och involvera barnen i det både vuxensaker och barnsaker.. Har du nåt intresse tex geocaching kan ju barnen hänga med..

Och jag tycker det är viktigt att barn lär sig leka själv.. Man kan inte aktivera dom hela tiden... Mina såg sällan på tv... Jag hade tv en stund på morgonen till 10 kanske barn kanalen had era morgonpeogram och sedan mellan 18-19 oftast och ibland om jag var helt slut eller sjuk så fick dom titta på dagen också. Men inte alltid.. Och dom har alltid varit hyfsat lättroad.. Ofta kring benen på.mig men det för ju inget... Dom har hjälpt till med tvätt och städ och tyckt det varit kul.. Svårare nu När dom är tonåringar

• Anonym (Håller med)
    Anonym (Thea) skrev 2017-04-20 10:37:01 följande:

Jag är ingen lekmamma tycker det är vansinnigt tråkigt... Men jag gillar att pyssla och lägga pussel, spela spel.. Gå på promenad etc... Du måste försöka hitta det du tycker är roligt och involvera barnen i det både vuxensaker och barnsaker.. Har du nåt intresse tex geocaching kan ju barnen hänga med..

Och jag tycker det är viktigt att barn lär sig leka själv.. Man kan inte aktivera dom hela tiden... Mina såg sällan på tv... Jag hade tv en stund på morgonen till 10 kanske barn kanalen had era morgonpeogram och sedan mellan 18-19 oftast och ibland om jag var helt slut eller sjuk så fick dom titta på dagen också. Men inte alltid.. Och dom har alltid varit hyfsat lättroad.. Ofta kring benen på.mig men det för ju inget... Dom har hjälpt till med tvätt och städ och tyckt det varit kul.. Svårare nu När dom är tonåringar

Instämmer helt i Theas inlägg. Tänkte skriva ett svar men läste Theas och hade skrivit exakt samma :) Jag tycker inte man ska känna sig tvingad att leka med dom om dom ändå är 2. Säg åt dom att leka med varandra. Gör dom inte det tycker jag du kan säga "mamma fixar med det här nu och ni får gärna hjälpa till/vara med" om ni inte tycker det är roligt kan ni leka något med varandra :)
  • Anonym (Ior)

Jag gjorde ett försök med att minska ner på leklandet för ett par månader sedan men framför allt mitt ena barn reagerade negativt på det. Han behöver mycket uppmärksamhet och när han inte får det så söker han negativ uppmärksamhet tyvärr. Han blev också ledsnare när jag lämnade på förskolan. Jag märker stor skillnad när han fått mycket riktad uppmärksamhet av mig dagen innan eller inte.

Har ni några tips till hur man positivt kan uppmuntra till egen lek ?

Jag brukar låta dem titta på tv medan jag fixar maten och på kvällen efter 19, då lite lugnare program. Det blir en till två timmar sammanlagt. Är inte det mycket för en treåring ?

Jag känner egentligen att felet är hos mig. Jag var van att ha mycket tid att göra det jag tycker är kul och nu har jag inte det. Jag jobbade inte ens heltid före barnen eftersom jag ville ha mycket ledig tid. Jobbar inte heltid nu heller men tycker ändå att tiden är knapp.

• Lena

Gör andra saker ihop än vanliga lekar. Pyssla, gör hinderbana, bada, plocka blommor osv.

• Anonym (Håller med)
    Lena skrev 2017-04-20 12:23:27 följande:

Gör andra saker ihop än vanliga lekar. Pyssla, gör hinderbana, bada, plocka blommor osv.

Håller med dig Lena! Så gör jag med min son på 2 år då jag inte är överförtjust i att brumma med bilar och leka kurragömma. Han är med mig och vattnar blommor, badar, ger katten mat och allt annat som hör till vardagen. Leka på golvet med bilar och grejer gör han själv. Såklart han gnäller och vill att jag är med men då ger jag honom förslag på något annat vi kan göra och det tycker han är roligt! Men frågan är TS om det handlar om att du inte tycker om att LEKA eller att vara låst till hemmet och dina barn? För finns ju mycket man kan göra ihop som inte är lek, men blir ju såklart extrajobb och inte som att göra dessa grejer själv.
  • elyse

Om barnen inte får idéer till nya lekar genom TV:n kanske du ska fundera över vad de ser. Personligen föredrar jag Nickelodeon Jr och äldre Disney-filmer framför Barnkanalen.

Svar på tråden Trivs inte som småbarnsförälder