• Nettan73

Kön på katter?? =)

Jag har underbara små kattungar här hemma som föddes på nyårsnatten! De är nio veckor nu och då det börjar bli dags för mig att söka nya hem till dem skulle det underlätta om jag visste könet på dem.. Jag har lärt mig att det ska vara lite längre avstånd mellan hålen där bak på hanar, och att hålen sitter tätare på honor. Jag tror att det stämmer..!?

Sen har jag hört att om en katt har tre eller fler färger så är det en hona.. stämmer det..? Nån som vet??

Tacksam för alla råd o synpunkter!!

• Svar på tråden Kön på katter?? =)
  • Japonica

Den trefärgade är säkerligen en hona. Det är mycket ovanligt att hanar har tre färger eftersom rött och svart är dominanta gener som kommer med X-kromosomen. För att få båda färgerna krävs det två X-kromosomer som honor har, hanar med denna färgen är oftast sterila då de har XXY isf XY.

Dina aningar om kön på katterna stämmer, har man olika kön på lika gamla katter, brukar det vara lätt, har man bara en kattunge kan man klia sig i huveet många gånger.. Glad

• Nettan73

Japonica - jag har fem små och sliter mitt hår! Om man ska gå på hålen där bak så är det fyra hanar och en tjej - men då är de två flerfärgade hanar! Och det borde de ju inte vara.. Skumt!!

• Japonica
    Skrattande Ja, det där kan va lurigt!
    Vet inte hur jag kan hjälpa dig... borde finnas nån som lagt in bilder på hur man ser skillnad på kön, på nån hemsida på nätet tycker jag...fast det kan ju va svårt ändå... *funderar*
  • Nettan73

Ja, det är klurigt! Jag har klarat att se kön på kattungar tidigare, men de här ungarna är ju omöjliga och har varit hela tiden!

Dessutom är det lite lustigt för min intuition säger att det är precis tvärtom - att den som enligt hålmetoden är hona är hane och resten honor..

• Japonica

Din intution stämmer säkert!

Jag tycker att det är lättare vid olika åldrar, när de är nyfödda och sen är det lurigt i några veckor, och sen är det klarare igen, konstigt nog.

Den senaste kullen, som bestod av En unge kliade jag mig många gånger i huveet. Men tyckte redan från början ändå att det var en liten knubbig kille på nåt sätt. (svammel, svammel)

• Nettan73

Ja, jag får väl vänta o se vilka som får kulor o inte..

Tack för din hjälp!!

• Lillan7704

En hankatt kan inte vara sköldpaddsfärgad...

• Nifelheim

Det är ju allra enklast att se när de är nyfödda...Har för mig att vi hade en bok med jättebra bilder i hur man kollade kön när vi fick senaste kullen kattbebisar (iofs ett år sen nu och boken är tokgammal) men jag tror att boken hette Katter hemma eller något liknande. Den var mjukpärmad iaf och framsidan hade en brun ram..*fundera* vilket minne man har..:)

Fast joo en hankatt kan väl visst vara sköldpaddsfärgad? Även om det är väldigt ovanligt. Jag har haft en och han var då iaf en hane när vi var hos vetten och kastrerade honom..:) *fundersam*

• Tissa

Ska du sälja dom små söta?
    Jag tycker Skrot är heeelt underbar och den påminner lite om hur vår lilla såg ut när hon var liten....

Du finns inte i Sthlmsområdet, va?

Jag vill ha en kompis till vår kisse men behövs lite övertalning för att husbandet ska gå med på det.....

• Lillan7704

Nifelheim:

Det är vääääldigt ovanligt i så fall.. =)
    Mina föräldrar har haft kattuppfödning och jag har aldrig hört talas om en sköldpaddsfärgad hankatt...

Men har jag fel ber jag om ursäkt! =)

Svar på tråden Kön på katter?? =)