• Bullemedbulle

Vägrar bli undersökt av läkare

Hej!

Idag blev jag tvingad till läkaren av min pojkvän/sambo pga jag har haft diarré i 1 månad nu och haft väldigt ont i magen.

Jag har en extrem rädsla för läkare vilket jag berättat för min sambo otaliga gånger men ändå ringde han och bokade tid idag och drog med mig dit. Blev undersökt av läkaren och fick berätta om mina symtom, läkaren satt och stirrade på mig och hummade bara (hatar det!!!) och sen fick jag lägga mig på britsen för att hon skulle trycka på min mage och känna där jag har ont. Sambon va med hela tiden under undersökningen och log uppmuntrande när han såg hur mycket jag skakade.

Läkaren ville sen ta lite prover på mig så fick lämna lite blod och så fick jag några rör som jag ska fylla med lite bajs och sånt och någon bomullspinne som jag ska föra in i rövhålets öppning och rulla runt med (detta händer INTE!!). Gissar att hon ville ha bajsprov för jag haft blod i bajset x antal gånger under denna månaden också.

Blev bråk med sambon när jag kom hem då jag gick raka vägen till soptunnan och slängde provrören. Han tyckte jag va fånig och undra varför jag inte bara kunde göra dom jävla proverna så vi får reda på vad felet är. Tillslut kom vi överens om att jag skulle göra proverna OM han inte la sig i vad jag gör med resultatet (har läst på en del om blod i avföringen och jag blir SKRÄCKSLAGEN när jag läser om undersökningarna man måste göra för att reda ut vad felet är...) och han gick med på vår överenskommelse. Men eftersom han lyckades få med mig till läkaren så lär han väl ändra sig om provresultaten visar på någon inflammation eller så i tarmarna...

Men jag tänker INTE genomgå någon undersökning, finns inte en jävel som kommer nära min rumpa med varken kameror eller fingrar!!

Så nu till min fråga, kan man VÄGRA göra undersökningar så som koloskopi och rektoskopi?

För jag VÄGRAR, ville inte ens gå till läkaren och är DÖDLIGT rädd att bli tvingad att genomgå någon undersökning som jg inte vill...

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Vägrar bli undersökt av läkare
  • AngelicaRebecca

Ja, du kan välja att avstå från vård. Däremot så skulle jag rekommendera dig att stå ut en timma och låta läkaren göra sitt jobb så att du kan bli frisk.

• Bullemedbulle

Finns som sagt inte en chans att jag kommer låta någon läkare komma i närheten av mig så. Bara att gå dit idag fick mig att gråta av rädsla i 3 timmar efter jag kom hem och sambon åkt till jobbet. Så nej, det händer inte att en läkare får göra något sånt!

• Anonym (P)

Så du riskerar hellre att gå obehandlad mot cancer eller crohns tex bara för att slippa göra undersökningen?

Tala om att du är rädd så gör läkarna vad dom kan för att underlätta för dig.

• irrbloss_83

Ingen kan tvinga dig att genomgå utredningar och undersökningar du inte vill genomgå, så på den fronten behöver du inte oroa dig. 

Däremot kanske det skulle vara en idé att försöka få hjälp med din läkar-fobi... Det kan ju faktiskt vara så att du behöver vård och då är det rätt handikappande att behöva leva med ångesten. Har vårdcentralen nån psykolog eller kurator kanske?

• Bullemedbulle

Jag talar alltid om för läkaren jag träffar att jag är rädd, dödsrädd och vill inte va där egentligen men jag är 22 år och alla de läkare (bytt säkert 15 gånger just pga min rädsla!) jag träffat har bara ignorerat mig vilket har gjort att min fobi vuxit sig större och större.

Jag har bara dålig erfarenhet från läkare, varit med om att läkare inte ens slutat när jag bett dem sluta eftersom det "går fort"... Så ja, jag dör då hellre av cancer än att jag låter någon läkare undersöka mig!

• Anonym (byt läkare)

Jag har liknande läkarskräck som du, men det funkade bättre för mig när jag hittade en snygg manlig väldigt lugn läkare. han känns trygg och omhändertagande, då känner jag mig tryggare. Det känns inte alls lika otrevligt, utlämnande att fläka upp stjärt och mus för honom som för andra.

• nevermind

Klart du kan vägra. Du är en fri människa. Du kunde ha vägrat första gången också.

• nevermind
    Bullemedbulle skrev 2017-04-20 17:59:39 följande:

Jag talar alltid om för läkaren jag träffar att jag är rädd, dödsrädd och vill inte va där egentligen men jag är 22 år och alla de läkare (bytt säkert 15 gånger just pga min rädsla!) jag träffat har bara ignorerat mig vilket har gjort att min fobi vuxit sig större och större.

Jag har bara dålig erfarenhet från läkare, varit med om att läkare inte ens slutat när jag bett dem sluta eftersom det "går fort"... Så ja, jag dör då hellre av cancer än att jag låter någon läkare undersöka mig!

Psykolog? Jag har getingfobi, har tagit hjälp av psykvården.
  • elyse

Men är du inte rädd för vad det kan vara för orsak bakom och att det får gro till sig ordentligt? Cancer eller Crohns, t.ex? Du är inte rädd att få stomi?

Hur kommer det sig att du varit till så många läkare? Är det akutbesök eller olika husläkare?

• Bullemedbulle
    Anonym (byt läkare) skrev 2017-04-20 17:59:46 följande:

Jag har liknande läkarskräck som du, men det funkade bättre för mig när jag hittade en snygg manlig väldigt lugn läkare. han känns trygg och omhändertagande, då känner jag mig tryggare. Det känns inte alls lika otrevligt, utlämnande att fläka upp stjärt och mus för honom som för andra.

Har som sagt bytt läkare över 15 gånger på mina 22 år, haft unga män, unga kvinnor, äldre män (VÄRSTA som finns!!!!) och äldre kvinnor och INGEN har gett mig någon som helst trygghetskänsla. Och ingen har förstått min fobi, till och med så att några har skrattat när jag berättat om den och bortförklarat den som något som går över. Vilket den inte gör, blir bara värre och värre!
Svar på tråden Vägrar bli undersökt av läkare