• regndroppe

Äl två gånger på en månad??

(Bilderna hamnade nog konstigt... men håll till godo)

Jag och min sambo försöker bli gravida med vårt andra barn. Efter senaste mensen började jag med äl-stickor för att kunna hålla koll. 11 april trodde jag att jag plussade (se bilden med ett test!) och då passade vi på att ha sex alla fertila dagar.

De senaste dagarna har jag känt något jag trott varit grav-symptom (mycket molvärk, trötthet, svullen mage, flytningar, sötsug, ömma bröst...) så idag tog jag grav-test. Det var negativt.

Men bara för "skojs skull tog jag även ett äl-test idag. Det var SUPERTYDLIGT positivt!! Jag blev så paff att jag tog ett till, av annat fabrikat, och det var lika positivt! Vad har hänt? Har jag misstolkat första äl-testet så det var negativt..? Eller har jag haft två ägglossningar med åtta dagars mellanrum??

• Svar på tråden Äl två gånger på en månad??
  • Anonym (Ellen)

Tycker mej ha läst att ett positivt ägglossningstest kan vara ett tecken på graviditet, håller tummarna :)

• regndroppe
    Anonym (Ellen) skrev 2017-04-20 19:53:38 följande:

Tycker mej ha läst att ett positivt ägglossningstest kan vara ett tecken på graviditet, håller tummarna :)

Oj, har du läst det?? :) Men eftersom gravtestet var negativt så känns det inte så troligt :/ OM det inte är så att hormonnivåerna på gravtestet inte ger utslag än..? Hm..., kan det vara så?
  • Milou3
    regndroppe skrev 2017-04-20 19:48:16 följande:

(Bilderna hamnade nog konstigt... men håll till godo)

Jag och min sambo försöker bli gravida med vårt andra barn. Efter senaste mensen började jag med äl-stickor för att kunna hålla koll. 11 april trodde jag att jag plussade (se bilden med ett test!) och då passade vi på att ha sex alla fertila dagar.

De senaste dagarna har jag känt något jag trott varit grav-symptom (mycket molvärk, trötthet, svullen mage, flytningar, sötsug, ömma bröst...) så idag tog jag grav-test. Det var negativt.

Men bara för "skojs skull tog jag även ett äl-test idag. Det var SUPERTYDLIGT positivt!! Jag blev så paff att jag tog ett till, av annat fabrikat, och det var lika positivt! Vad har hänt? Har jag misstolkat första äl-testet så det var negativt..? Eller har jag haft två ägglossningar med åtta dagars mellanrum??

Det har hänt mig! Med ganska exakt 7-8 dagars mellanrum. Jag var inte gravid tyvärr. Men håller timmarna att du är det!
  • regndroppe
    Milou3 skrev 2017-04-20 20:07:29 följande:
    Det har hänt mig! Med ganska exakt 7-8 dagars mellanrum. Jag var inte gravid tyvärr. Men håller timmarna att du är det!
    Åh..., kroppen är märklig. Vi får passa på att mysa nu när testen trots allt var positiva idag. Så om det inte tagit sig redan så gör det förhoppningsvis det nu :)
  • Milou3
    regndroppe skrev 2017-04-20 20:14:13 följande:

Åh..., kroppen är märklig. Vi får passa på att mysa nu när testen trots allt var positiva idag. Så om det inte tagit sig redan så gör det förhoppningsvis det nu :)

Men när har du bim?

Ja kroppen e märklig! Testa ett gravtest om någon dag eller två igen kanske?
  • regndroppe
    Milou3 skrev 2017-04-20 21:06:53 följande:
    Men när har du bim?

Ja kroppen e märklig! Testa ett gravtest om någon dag eller två igen kanske?

Jag har dålig koll på min lutealfas, men skulle tro att bim är 26-27-28 april.., (eftersom jag testade positivt på ältest 11 april borde jag enligt det ha äl 12-13 april, och således ha bim 14-16 dagar senare?)

Så egentligen borde jag nog testa typ nästa helg eller något :P Jag vet ju att det var jättetidigt att testa idag, skälet till att jag gjorde det var pga alla symptom jag har, som jag definitivt inte inbillar mig.. Men kan ett ältest ge utslag på graviditet tidigare än gravtest?

• Jsv17

Jag är ganska säker på att jag hade 2 ägglossningar nu när jag blev gravid. Jag fick positivt ägglossningstest på söndagen, slutade då givetvis testa sen fick jag supertydliga ägglossningsflytningar ons-fre och den där typiska ägglossningskänslan igen Tors-fre, sett till när jag sen plussade är jag ganska säker att det tog sig på ägglossning nummer 2. Frågade min läkare som sa att man kan ha två och ibland med några dagars mellanrum, det är inte jättevanligt men förekommer

Jag gick precis in i v.8

• Milou3
    regndroppe skrev 2017-04-20 21:15:41 följande:

Jag har dålig koll på min lutealfas, men skulle tro att bim är 26-27-28 april.., (eftersom jag testade positivt på ältest 11 april borde jag enligt det ha äl 12-13 april, och således ha bim 14-16 dagar senare?)

Så egentligen borde jag nog testa typ nästa helg eller något :P Jag vet ju att det var jättetidigt att testa idag, skälet till att jag gjorde det var pga alla symptom jag har, som jag definitivt inte inbillar mig.. Men kan ett ältest ge utslag på graviditet tidigare än gravtest?

Det sjuka är att det hände mig nu igen!! Eller nästan positivt äl-test nyss. Testade pga känt jättemycket molvärk sen i morse. Ska testa i morgon igen. Så det blir till att ligga lite till ;)

Vet inte om äl-test är känsligare än gravtest men jag är bara på äl+4 eller 5 så här är det definitivt inte utslag på grav utan isf äl igen. Eller så går dessa LH hormoner lite upp och ner i cykeln utan att det nödvändigtvis släpper ett till ägg. Jag fick ju dessutom en rejäl tempökning i tisdags så är rätt hundra på att mitt ägg släppte i måndags.
  • regndroppe
    Milou3 skrev 2017-04-21 12:09:17 följande:
    Det sjuka är att det hände mig nu igen!! Eller nästan positivt äl-test nyss. Testade pga känt jättemycket molvärk sen i morse. Ska testa i morgon igen. Så det blir till att ligga lite till ;)

Vet inte om äl-test är känsligare än gravtest men jag är bara på äl+4 eller 5 så här är det definitivt inte utslag på grav utan isf äl igen. Eller så går dessa LH hormoner lite upp och ner i cykeln utan att det nödvändigtvis släpper ett till ägg. Jag fick ju dessutom en rejäl tempökning i tisdags så är rätt hundra på att mitt ägg släppte i måndags.
    Jag läste att på äl-test mäts både lh och hcg hormon (de kan ge utslag på båda i alla fall). Så om man är gravid och gör äl-test kan det ge utslag tidigare än grav-testet, eftersom lg och hcg hormonet plussas ihop och då kommer upp i rätt nivåer för att ge utslag Skrattande Vet ju inte om det stämmer, men känns inte omöjligt att det är så. Efter att att ha läst fler trådar om ämnet så verkar flera varit med om det, att de plussat på äl-test tidigare grav-test. Så jag håller hoppet uppe än. Läste också att om man plussat på äl-test tre dagar eller mer är det läge att ta grav-test, eftersom man inte borde ha äl på gång så länge. Har inte vågat testa sen i torsdags, men funderar på att ta imorgon. Men helst bör jag vänta till typ torsdag- fredag...  Vi har inte haft sex nu sen det senast positiva äl-testet pga att jag inte orkat. Mått illa och varit trött och orkeslös. Graviditetssymptom kanske..?
  • regndroppe

Idag kom mensen... :( Precis två veckor efter det sista positiva äl-testet.

På't igen :)

• Anonym (Ellen)
    regndroppe skrev 2017-05-04 19:32:25 följande:

Idag kom mensen... :( Precis två veckor efter det sista positiva äl-testet.

På't igen :)

Tack för uppdateringen, lycka till!
Svar på tråden Äl två gånger på en månad??