Inlägg från: Habblahebbla |Visa alla inlägg
  • Habblahebbla

Jävigt förslag om lottning till populära skolor?

Monchichier skrev 2017-04-21 09:00:11 följande:

Nä alltså till de riktigt populära skolor får föräldrarna lägga ett "frivilligt" bidrag, med en "frivillig" summa. Det råkar bara vara så att de föräldrar som ger högst bidrag är de vars barn snabbast får plats och inte alls behöver flytta, stå i kö innan de får personnummer etc.

Det kallar i alla fall jag att köpa sig en plats.

I vilka skolor kan man köpa sig förbi kön?

Totalt skitsnack är det. Har barnen i en skola med lång kötid. Ställde dem som nyfödda. Aldrig betalat en spänn, det har verkligen ingen av mina vänner med barn vare sig där eller någon annanstans (i populära skolor) gjort heller.
  • Habblahebbla

Nu är ju det här en dubbeltråd - i kopian länkade någon till vad journalisten Rebecka Weimo Uvell har att säga om saken.

Hon har fullständigt rätt i varenda ord förstås. Det här förslaget är vansinnigt på så många plan att man inte tror att det är sant (ens för Sverige..).

• Habblahebbla
    Monchichier skrev 2017-04-21 09:56:10 följande:

Bara för att du och dina vänner inte betalat en spänn innebär inte det att man kan. Ger man skolan bidrag så behöver man inte ställa dem i kö redan vid födseln. Och det är mycket därför man måste vara så stört tidig, för att många inte ens kommer på tanken att skriva en check.

Då upprepar jag frågan. I vilka skolor kan man köpa sig förbi kön?
  • Habblahebbla
    Monchichier skrev 2017-04-21 10:10:36 följande:

Skolor som drivs av ideella föreningar. Vilket i princip alla de megapopulära skolorna gör. Jag tänker inte nämna några namn av respekt.

Haha. "Ok".

Jag har barnen i en sådan skola och goda vänner med barn i två andra. Som sagt. Skitsnack.
  • Habblahebbla

Inte en storm i vattenglas. Skolval ska bli obligatoriskt enligt förslaget, med lottning när antalet sökande överstiger antalet platser.

Det står inte att syskonförtur kommer finnas kvar, eller närhetsprincipen. Det står heller inget om hur man ämnar lösa problemen med transporter.

Hela förslaget baseras på en typiskt sossig känsla av "orättvist". Det är orättvist att det går bättre för vissa elever än andra. Orättvist att svenska barn med högutbildade föräldrar klarar sig bättre i den svenska skolan än invandrade barn med analfabeter till föräldrar.

De inbillar sig att de kan lösa skillnader som det tagit generationer i Sverige att (nästan) komma till rätta med genom ett enda fantastiskt ogenomtänkt drag, där barn med motivation och studievana ska fungera som hjälp åt barn utan studievana och/eller motivation. Helt utan att ta hänsyn till att det enda resultat bussningar tidigare gett är att de duktiga elevernas prestation försämras betydligt mer än de lågpresterande förbättras.

Å andra sidan ingen idé att bli arg. Det kommer aldrig hända. Nu har sossarna lugnat vänsterfalangen med ett vansinnigt förslag, sen kan de låta det sjunka undan i en femårsutredning - för nånstans i gänget med pappskallar sitter en strateg som förstår att de skulle vara Sveriges tredje eller fjärde största parti veckan efter genomförandet.

• Habblahebbla
    Det kommer bli bra skrev 2017-04-22 12:10:07 följande:

Men vänta nu, Sveriges resultat i PISA och liknande mätningar föll ju när valfrihetsmodellerna infördes. Finlands framgångar har ju förklarats av att de inte har valfrihetsmodeller. I Sverige är valfriheten den mest extrema i världen faktiskt, inte ens i USA finns detta system. 

Även M ä ju för att minska valfrihetsmodellerna med skolor även om de är negativa till lottning. 

Jag tycker det är galet att man till vissa skolor måste ställa sina barn i kö redan på BB för att ha en chans. 

Jag tänker att detta är ett steg att få ordning likt hur förskolekön blivit mer ordning på i Sthlms stad när man bara kan välja fem val och det bara finns en enda kö och inte massa enskilda att ställa sig i. Och att alla får info om att man ska ställa sig i kön från 6 mån. Jag tror att systemet mår bra om det blir en central administration av köerna, att alla får info om att "nu är det dags för skolval". Sen kommer det finnas föräldrar som ändå inte ställer sina barn i kön, alltså de som redan nu hamnar i "de sämsta skolorna" och får garantiplatser. 

Nej, resultatet sjönk drygt tio år efter fria skolvalet infördes, vilket i tid sammanfaller med att massinvandringen tog fart. Utlandsfödda presterar överlägset sämst (och har sjunkit mest), och utgör en snabbt ökande andel vilket drar ner hela resultatet. Även de svenskfödda barnens resultat har sjunkit under perioden, men tittar man skola för skola är resultaten fortsatt bra i de populäraste skolorna - som är extremt homogena.

Inte ens sossarna försöker ju ljuga bort anledningen till sitt korkade förslag. De säger ju rakt ut att det är för att "minska segregeringen" och att lågpresterande barn presterar sämre utan att det finns några riktigt motiverade i klassen (hur det går för stackarn som ska agera stödlärare och hjälp väljer de på goda grunder att tiga om).

Nu väntar jag med spänning på förslagen om lottade bostäder (orättvist att vissa bor i villa och andra i hyresrätt!), lottad partner (högutbildade väljer varandra, sjukt orättvist!) och varför inte lottade bebisar (hur gärna man än vill tro motsatsen har inte alla samma förutsättningar på det intellektuella planet, oooorättvist!).
  • Habblahebbla

Och Finland har för övrigt en i princip obefintlig invandring (runt 2% av befolkningen är födda utomlands jämfört med drygt 20% för Sverige).

• Habblahebbla

Det beror på hur man räknar; tut, put, medborgarskap, illegal vistelse.. Egentligen borde även två utlandsfödda föräldrar (som född här men andra generationens invandrare) räknas i den här frågan. Det går att komma upp över 20% för Sverige.

Svar på tråden Jävigt förslag om lottning till populära skolor?