• Ella86

Plus:at och osäker!

Hej! Igår gjorde jag ett gravtest då mensen var sen ca en vecka... brösten har gjort så jäkla ont en tid och dessutom har jag haft en halsbränna. Så- jag hade inte behövt titta på testen (gjorde tre st) båda strecken kom direkt!

Så nu är jag ny på det här....

Jag är egentligen Svinglad . Vet inte vad jag ska säga till min sambo dock. Han kommer säkert bli glad, men jag är ändå nervös.

Dessutom : det här med kost... jag är vegetarian. Jag kan känna själv att jag under en tid har slarätit! Alltså mycket jobb och kanske inte världens nyttigaste alla dagar. Jag ska naturligtvis skärpa mig men hur mycket spelar sånt roll i början.

Allmänt med graviditet är jag nervös för allt, tex om det är nåt fel?

• Svar på tråden Plus:at och osäker!
  • Nykär15
    Ella86 skrev 2017-04-21 08:16:00 följande:

Hej! Igår gjorde jag ett gravtest då mensen var sen ca en vecka... brösten har gjort så jäkla ont en tid och dessutom har jag haft en halsbränna. Så- jag hade inte behövt titta på testen (gjorde tre st) båda strecken kom direkt!

Så nu är jag ny på det här....

Jag är egentligen Svinglad . Vet inte vad jag ska säga till min sambo dock. Han kommer säkert bli glad, men jag är ändå nervös.

Dessutom : det här med kost... jag är vegetarian. Jag kan känna själv att jag under en tid har slarätit! Alltså mycket jobb och kanske inte världens nyttigaste alla dagar. Jag ska naturligtvis skärpa mig men hur mycket spelar sånt roll i början.

Allmänt med graviditet är jag nervös för allt, tex om det är nåt fel?

Jag är med vegetarian, normalt sett en petig sådan. Men som gravid får jag äta det jag klarar av...har avsmak för så mycket och kan inte äta så varierat som jag normalt sett gör. Men oroa dig inte, bäbisen tar den näring den behöver från mamman. 

Komplettera med vitaminer och folsyra, extra järn. Folsyra är väldigt viktigt att du börjar med direkt om du inte redan tar det. 

Jag äter även magnesium, zink och starkt E-vitamin (receptbelagt pga tidigare missfall så det lär du inte behöva). 

Grattis till graviditeten! 

• Fröken W

Grattis till graviditeten!

Jag tror att de flesta blir oroliga som gravida, särskilt i början när allt är så nytt och man så ofta läser att man ska vänta till vecka 12 innan man berättar för andra.

Men börja med att berätta för din sambo så du har någon att bolla tankar och idéer med.

Ang. kost så är det såklart viktigt att man äter varierad och bra kost. Första veckorna händer mycket med fostrets utveckling så det är viktigt att redan från början äta bra så man får i sig av det som fostret behöver. Att du slarvat med maten de senaste veckorna tror jag dock inte att du behöver oroa dig över.

Ring bmm/mvc också så snart som möjligt. Vet att det är olika beroende på vilket landsting man bor i men hos oss får man komma på ett tidigt s.k hälsosamtal där får man bra info om kost och motion under graviditeten. Jag fick komma dagen efter jag ringde, var nog i vecka 5-6 då tror jag.

Lycka till!

Svar på tråden Plus:at och osäker!