Andning larm?
Jag har funderingar om andningslarm ska man ha det eller är bara en orosfaktor? Ingen jag känner som har barn har en så jag tänkte fråga här.
Jag har funderingar om andningslarm ska man ha det eller är bara en orosfaktor? Ingen jag känner som har barn har en så jag tänkte fråga här.
Jag har haft det på dom tre yngsta barnen(har 5 barn) för mig har det BARA varit lugnande. En gång larmade det skarpt med äldsta sonen när han var 3 mån. Vill inte ens tänka på vad som hänt om han inte haft larm och vi inte vaknat. Kanske hade han kommit igång med andningen själv men kanske han inte hade gjort det. Fy ryser av tanken.
Jag köpte ett andningslarm till mitt barnbarn när han föddes. Ett sådant som man fäster i blöjan.
Det larmade några gånger. Vet inte om det var falsklarm eftersom det hände när han sov i sovrummet och mamman var i vardagsrummet.
Jag köpte det för jag själv aldrig kunde slappna av när mina var 1-5 månader. Sprang och lyssnade hela tiden som ett psykfall.
Förklaringen till det var, att när jag fick min son och satt i matsalen på kk, kom det fram en tjej och började prata. Hon berättade att hennes första barn, en son, dött i plötslig spädbarnsdöd. Hon sa att det var vanligast bland pojkar fram till 5 månaders ålder.
Som tur är visste jag inte då att faran inte är över vid 5 månader, men då slappnade jag äntligen av.
Har haft andningslarm till båda mina barn som sovit på mage. Har bara varit lugnande.
Att det bara skapar oro påstås mest av de som inget haft.
Det brukar inte skapa oro, problemet är väl snarare att folk känner sig FÖR trygga och börjar strunta i rekommendationerna om ryggläge osv (vilket är ungefär lika dumt som att strunta i att släcka ljusen när man går och lägger sig för att man har köpt en brandvarnare). Men så länge man inte gör det ser jag inget negativt med larm.
Håller med Queennr1. Klassikern bland de som är emot dem är "ibland fellarmar de och da skapar det oro". jaha, men hellre att det larmar en gång för mkt än en gång för lite? Min son är 6 månader och hans har aldrig fellarmat. Vi vet att det funkar eftersom larmet går på när man tar upp bebisen men glommer stänga av det.