• molly50

Knäppa grannar - din story!

När jag bodde i lägenhet så hade jag en invandrarfamilj som grannar.
    De hade barn som var både högt och lågt när de lekte. De klättrade upp på taket på cykelbodarna och kastade in stora lerklumpar på folks balkonger.
    De sprang ute på parkeringen och lekte så man var livrädd för att köra på ett barn varje gång man körde in där.
    Barnen hade dessutom sönder bilar. Vred sönder vindrutetorkare och repade lacken på bilar med leriga fingrar,
    De hade sönder en annan persons eu-moped osv.
    De kastade sten på andra barn som kom och ville leka i lekparken på gården.
    Föräldrarna verkade inte bry sig.
    De brukade även hänga ut sin tvätt i buskarna runt husknuten och på gräsmattor.
    Men det värsta var nog ändå när de började nacka höns på sina altaner.
    Och grannen vägg i vägg som hade en tupp som stod och gol mitt i natten ute på deras balkong.
    Jag fick nog och anmälde dem.
    Tror att fler också anmälde dem.
    Vad som sen hände vet jag inte eftersom jag flyttade ihop med min man inte så långt efter det.

Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2017-04-23 15:19:57 följande:

När jag bodde i lägenhet så hade jag en invandrarfamilj som grannar.
    De hade barn som var både högt och lågt när de lekte. De klättrade upp på taket på cykelbodarna och kastade in stora lerklumpar på folks balkonger.
    De sprang ute på parkeringen och lekte så man var livrädd för att köra på ett barn varje gång man körde in där.
    Barnen hade dessutom sönder bilar. Vred sönder vindrutetorkare och repade lacken på bilar med leriga fingrar,
    De hade sönder en annan persons eu-moped osv.
    De kastade sten på andra barn som kom och ville leka i lekparken på gården.
    Föräldrarna verkade inte bry sig.
    De brukade även hänga ut sin tvätt i buskarna runt husknuten och på gräsmattor.
    Men det värsta var nog ändå när de började nacka höns på sina altaner.
    Och grannen vägg i vägg som hade en tupp som stod och gol mitt i natten ute på deras balkong.
    Jag fick nog och anmälde dem.
    Tror att fler också anmälde dem.
    Vad som sen hände vet jag inte eftersom jag flyttade ihop med min man inte så långt efter det.

Jag ska tillägga att jag vet att tuppen försvann. Sen om det var för att de blev anmälda eller om de nackade tuppen också,vet jag inte.
    Carpe Diem
  • molly50

Hade ett par äldre damer som grannar som brukade gå omkring och leta saker att klaga på.
    T ex så kunde de går unt i källaren och titta in i folks förråd och klaga på att de hade ostädat i förråden.
    Sen skickade de anonymt skrivna lappar i folks brevlådor med sina klagomål och trodde att man inte skulle veta vem det var som skrivit lapparna.
    Men de blev påkomna till slut och slutade med sina tilltag.

Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Läskigt..) skrev 2017-04-24 14:23:17 följande:

Vi bor i lägenheten över ett par där kvinnan uppenbarligen har psykiska problem.. Några gånger om året får hon spelet och står utanför hyreshuset, mitt i centrala stan, och vrålar om våldtäktsmän, överfall, polis som inte tror henne osv. Hon är helt väck och går inte prata med, ögonen är liksom helt avstängda när hon börjar så här. Ser helt galen ut.

Stämmer det hon säger så är det riktigt synd om henne, men en situation där vi möttes vart lite för mycket för mig.

Huset vi bor i är gammalt, har en väldigt liten hiss, en sån med grind. Jag jobbar min sista dag på jobbet innan jag ska hem och vänta på att vår bebis ska komma, är alltså drygt 8 månader gravid.

När jag kommer hem ser jag henne gå fram och tillbaka längst gatan och skrika... kul! Men jag tror att jag hinner in innan hon är framme vid porten. Men nej, sån tur har jag inte.

Som vanligt skriket hon om överfall, våldtäkt och att gärningsmannen var i affären med henne så hon fått honom på film/bild. Nu jävlar ska polisen få tag på dem! Kvinnan brukar normalt sett inte åka hiss men självklart klämmer hon sig in med mig. Min stora mage når nästan fram till henne när hon står framför grinden i den här lilla lilla hissen. Vänd mot mig så fortsätter hon sitt yrande och plötsligt spänner hon ögonen i mig och och säger "jag var gravid när de våldtog mig, de slet mitt ofödda barn ur mig".

Oookej, jag höll mer eller mindre andan tills hon kliver ur hissen på sin våning. Jag åker upp en våning till och väl innanför dörren började jag tjuta.. Hon var så läskig och det kändes som vad som helst skulle kunna hända.

Maken blev vansinnig men jag bad honom att inte gå ned, skulle inte gå att prata med henne.. Så vi kontaktade hyresvärden som dokumenterade; men det är ju en process att försöka bli av med en hyresgäst.

Fy så läskigt!
    Jag hade en granne som påstod bestämt att det spökade på området vi bodde i.
    Bl a i min lägenhet och i tvättstugan.
    Hon var en i övrigt trevlig dam och kom hem till mig en dag och vi drack lite kaffe.
    Och då började hon återigen med pratat om spökerierna och ja,det hände en hel del konstiga saker medans hon var där så jag blev rejält skrämd och kunde knappt sova den natten.
    Sen kom hon och ringde på flera gånger och bad att få låna pengar till att handla mat osv.
    Vilket jag inte lånade ut.
    Då blev hon nästan sur när hon såg att jag sedan hade handlat åt mig själv.
    Jag insåg sedan att den kvinnan nog inte hade alla koppar i skåpet ändå.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Läskigt..) skrev 2017-04-24 18:11:55 följande:
    Men fy, då skulle inte jag heller kunna sova!
    Nej,det var riktigt obehagligt.
    Jag vågade inte släppa in den kvinnan igen.
    Även om hon kom och ringde på flera gånger.
    Carpe Diem
  • molly50
    nnnnnnnn skrev 2017-04-24 18:31:47 följande:

Bodde i en lägenhet som låg ovanpå den gemensamma tvättstugan. Trots generösa öppettider (8-21) och massor med maskiner/torktumlare mm så var det ändå nyinflyttade som tvättade på nätterna. Jag gick ner och sa till dem kl 02.30 eller liknande tid, men de svarade bara: "man får lov att tvätta på nätterna!"
    Bad dem läsa kontraktet och boka sig som alla andra, på de dagtider man får tvätta. Men nähä, det hjälpte inte. De tvättade några nätter senare.
    Vaknade såklart av centrifugen from hell och gick ner igen. Påpekade att de fortfarande inte fick tvätta på nätterna, för att man får inte göra sådant som stör eller låter mycket efter kl 22 och därför stänger tvättstugan kl 21...
    Men de hävdade att man visst får tvätta på nätterna  -  men man behöver inte boka, det är "först till kvarn" som gäller efter kl. 21.

Tog det med hyresvärden som tog upp det med dem. Då började de boka tvättstugan väldigt mycket istället...

(med väldigt mycket menar jag ca 20-30 timmar i veckan)

Där jag bodde fanns det en kortautomat i tvättstugan.
    Den låstes på de tider tvättstugan var stängd så maskinerna kunde inte användas då.
    Det hade kanske varit nå´t för den tvättstugan också.
    Carpe Diem
  • molly50
    nnnnnnnn skrev 2017-04-24 20:55:51 följande:
    Agnescecila skrev 2017-04-24 20:20:46 följande:
    Om dom tvättar så ofta så måste dom nästa tvätta åt andra med. Min tanke gick till att dom hade en svarttvätt.

Detta var för många, många år sedan.
    Det normala var att tvättstugan hade tvättlås och varje lägenhet hade 1-2 lås att boka tider med, men denna hyresvärd körde med ett gammalt system - skriv ditt namn i kalendern.
    Med tillägget att man bara fick skriva upp 3 tider (dvs 3*3h=9 h bokade framåt).
    men de skrev upp namnet på 8-10 tider varje vecka!

Folk suddade ut deras tider (efter de 3 första godkända tiderna) och skrev sina egna namn, men de fortsatte att skriva och skriva...

Sen flyttade vi så jag vet inte vad som hände!

Funderade också på om de tvättade till andra, men de använde oftast inte sina tider, de bara bokade dem!

Man kan ju hoppas att det blev en ändring på det sen då.
    Man har ju inte ensamrätt på tvättstugorna.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Anmäld) skrev 2017-04-25 19:55:24 följande:

Min osköna granne rastar sin katt utanför mitt fönster (nederbotten). Hon står där med kattfan och väntar på att den ska göra sina behov. Har bett henne att sluta och det enda hon säger är att katter måste få gå på promenad de också. Hon är dessutom ung, kanske 25 och står och glor in hos mig varje dag. Verkar inte psykiskt sjuk, bara jävligt ouppfostrad och elak.

Du kan ju ta med en påse ut nästa gång och be henne plocka upp skiten så kanske hon lär sig nå´t.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Suck!) skrev 2017-04-27 22:04:50 följande:
    Här har vi grannar som tvättar hela dagarna, fri tillgång från 07-21, de tvättar ca 5 ggr i veckan & då har vi EN tvättmaskin på 6 olika lägenheter... suck suck!
    Anonym (Suck!) skrev 2017-04-27 22:07:52 följande:
    Det är alltså en & samma familj som gör det.. Sjukt tröttsamt!
    Men kan det verkligen vara tillåtet att de tvättar så ofta?
    Och hur mycket tvätt har de egentligen,om de måste tvätta så mycket?

Carpe Diem
  • molly50
    nnnnnnnn skrev 2017-05-04 18:59:07 följande:
    Anonym (Grannfejden) skrev 2017-05-04 18:53:43 följande:
    Vilken hemsk granne.

Håller med!

Har säkert glömt hälften av vad grannen tog upp, men kom på denna nu:

* Man håller i toalocket hela vägen ner, man släpper inte ner det bara.

Det var lyhört, men inte SÅ lyhört.
    Grannen måste haft allvarliga problem
    Har man sådana problem med ljud så ska man kanske inte bo i hyreshus.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (E) skrev 2017-05-06 14:44:57 följande:

Min sambo hade en konstig granne som ringde honom flera ggr och frågade om tvättiden hela tiden..

Hon ringde även på dörren o frågade om han verkligen skulle ha den tvättiden han bokade...

Som att man skulle svara: "nää jag bokade för skojs skull, ta den tiden du"

Mycket underligt...

Han hade en misstanke om att hon var lite förtjust i honom.

Hon tog även fram sin cykel jämt o cyklade till affären som låg knappt 40m bort.

Jag hade en granne som alltid hittade ursäkter för att komma ner till mig och ringa på.
    När hans kylskåp gick sönder så var han tvungen att ringa på hos mig och råga om det var samma sak med mitt.
    När hans cykeldäck exploderade i trapphuset så var han tvungen att ringa på och fråga om jag blev rädd.
    En kväll skulle jag och ett par väninnor ut på krogen.
    Då var han tvungen att komma ner för att tala om att han också skulle ut. På samma ställe som oss såklart.
    Och undrade om vi visste hur man får ur målarfärg ur håret som han hade lyckats få när han målade taket uppe hos sig.
    Han var snäll och trevlig,men det kändes lite påträngande på något sätt.
    Men misstänker att han var lite förtjust i mig.
    Carpe Diem
  • molly50
    Scoops skrev 2017-05-08 09:16:02 följande:

Min syster har skumma grannar.. de har gnällt länge om att det tycker lillasyrrans 3-åring "springer och dunsar" och lever om för mycket. Ändå har de två barn själv i nästintill samma ålder.
    Igår fick de typ ett hotbrev av dem där det stod bland annat att "Nu ser ni till att er unge håller käften.....är ni rädda. Det hjälper inte att ringa polisen".

Fett obehagligt! Vem skriver så till sina grannar? Förvånad  Jag menar... visst köper jag att min syrras dotter skulle kunna vara högljudd. Men hon lägger sig vid 19-tiden så det är inte direkt högljutt sent på kvällarna i så fall.

Hon kanske skulle visa det där hotbrevet för hyresvärden.
    De brukar ju inte vara så förtjusta i att ha hyresgäster som klagar för mycket heller.
    Och det är är ju att gå över gränsen.
    Bor man i hyreshus så får man stå ut med lite ljud på dagtid.
    Klarar man inte av det så är det kanske bättre att flytta till hus.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Mo) skrev 2017-05-08 09:45:09 följande:
    Det beror helt på vad det är för typ av ljud, som det är frågan om samt hur ofta.
    Ja,absolut! Det håller jag med om.
    Men att grannarna går över golvet får man nog ändå finna sig i och att barn kan låta.
    Det är i varje fall inget man behöver skicka hotbrev för.
    Bättre då att försöka prata med grannarna som civiliserade vuxna om det är något man stör sig på.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Mo) skrev 2017-05-08 10:07:11 följande:
    Det har du helt rätt i.

Jag ville bara förtydliga att det finns andra typer av oljud som man inte behöver stå ut med dagtid.

En konstant skällande hund hör t. ex dit.
    Precis. Eller som de grannar jag hade som brukade spela så hög musik att man knappt kunde höra vad man själv tänkte.
    Carpe Diem
  • molly50
    Smecker skrev 2017-06-26 20:46:47 följande:
    Det kan man tycka. Det är ju rätt lyhört.
    Men då är det väl ännu viktigare att tänka på att inte vråla och skrika när man har sex.
    Carpe Diem
  • molly50
    Smecker skrev 2017-06-26 21:39:24 följande:
    Visst är det. Vilken tur att ingen i det här hushållet vrålar och skriker när de har sex.
    Ändå så klagar du på "märkliga" grannar som knackar i väggen vid högljutt sex.
    Carpe Diem
  • molly50
    Smecker skrev 2017-06-27 14:43:30 följande:
    Eftersom det inte var högljutt. Annars hade jag inte anmärkt ifall grannarna spelade bongo-solo i väggen.
    Ni kanske inte tyckte det. Men uppenbarligen så tyckte grannarna det.
    Carpe Diem
  • molly50
    Smecker skrev 2017-06-27 14:43:30 följande:
    Eftersom det inte var högljutt. Annars hade jag inte anmärkt ifall grannarna spelade bongo-solo i väggen.
    Grannarna tyckte kanske att ni spelade bongo-solo om sängen dunkade i väggen t ex.
    Carpe Diem
Svar på tråden Knäppa grannar - din story!