Inlägg från: nevermind |Visa alla inlägg
  • nevermind

Knäppa grannar - din story!

Anonym (Knullgrannarna och knulltanten) skrev 2017-04-23 23:35:50 följande:

I trappuppgången där jag bodde fanns en arg tant som klagade på minsta ljud. Hon ringde på dörren för att man såg på tv, gick i golvet, spolade i toaletten efter klockan 19, osv. Hon hittade på egna regler, gnällde hela tiden,ringde störningsjouren osv. Riktigt jobbig kärring.

Men så flyttade det in ett ungt par i uppgången och de var väl väldigt nykära eller något, men de höll på som kaniner och ibland högljutt (henne). På eftermiddagarna och helgerna främst (inte nätterna).

Arga tanten var jättearg men dessa unga tu struntade fullständigt i henne. Så på eftermiddagarna hördes dels deras knullande, men även arga tanten som stod utanför deras dörr, ringde på dörrklockan och bultade (utan de öppnade) tanten skrek och skrek "Sluta knulla!" "Sluuuuuta Knulla!!!" "Sluta knulla" helt hysteriskt. Så nu var det inte bara knullljuden, utan även tantens arga skrikande och bankande om att de skulle: "Sluta knulla!" man hörde på eftermiddagarna.

Tanten var helt knäckt, försökte med namninsamlingar (som ingen skrev på), arga lappar, ville vräka dem osv. Det slutade med att tanten fick flytta istället för att de motanmälde henne när hon spelat in dem med videokamera utanför fönstret när de knullade.  

HAHAHA!!! Vad i helvete?! Antar att hon blev fälld för filmandet??
  • nevermind

Farmors granne knackade på när farmor var nyinflyttad, bara för att tala om att tanten som bodde där innan dog i lägenheten.

• nevermind
    nnnnnnnn skrev 2017-04-24 18:31:47 följande:

Bodde i en lägenhet som låg ovanpå den gemensamma tvättstugan. Trots generösa öppettider (8-21) och massor med maskiner/torktumlare mm så var det ändå nyinflyttade som tvättade på nätterna. Jag gick ner och sa till dem kl 02.30 eller liknande tid, men de svarade bara: "man får lov att tvätta på nätterna!"
    Bad dem läsa kontraktet och boka sig som alla andra, på de dagtider man får tvätta. Men nähä, det hjälpte inte. De tvättade några nätter senare.
    Vaknade såklart av centrifugen from hell och gick ner igen. Påpekade att de fortfarande inte fick tvätta på nätterna, för att man får inte göra sådant som stör eller låter mycket efter kl 22 och därför stänger tvättstugan kl 21...
    Men de hävdade att man visst får tvätta på nätterna  -  men man behöver inte boka, det är "först till kvarn" som gäller efter kl. 21.

Tog det med hyresvärden som tog upp det med dem. Då började de boka tvättstugan väldigt mycket istället...

(med väldigt mycket menar jag ca 20-30 timmar i veckan)

Kan man ens göra det..?
  • nevermind
    Anonym (Anmäld) skrev 2017-04-25 19:55:24 följande:

Min osköna granne rastar sin katt utanför mitt fönster (nederbotten). Hon står där med kattfan och väntar på att den ska göra sina behov. Har bett henne att sluta och det enda hon säger är att katter måste få gå på promenad de också. Hon är dessutom ung, kanske 25 och står och glor in hos mig varje dag. Verkar inte psykiskt sjuk, bara jävligt ouppfostrad och elak.

Lägg tid nåt som katter inte gillar?
  • nevermind
    Anonym (Suck!) skrev 2017-04-27 22:04:50 följande:
    Här har vi grannar som tvättar hela dagarna, fri tillgång från 07-21, de tvättar ca 5 ggr i veckan & då har vi EN tvättmaskin på 6 olika lägenheter... suck suck!
    Prata med värden?!

Eller smyg in lite karamellfärg i maskinen. >:)
  • nevermind
    Anonym (hjortron) skrev 2017-05-04 16:28:10 följande:

Jag bodde i ett bostadsrättsområde där en av grannarna skaffade en schäfer. De krävde av mina barn att de måste gå och säga till schäferägaren när de ville ha kaninen i sin egen trädgård. Min egen tomt blev full av urin och hundavföring. Om man undrade vad deras schäfer gjorde inne på andras tomter blev de förorättade och skrek oförskämt till svar. Schäfern fick således utnyttja andras tomter fritt men om grannarna ville vara på sin egen tomt med en kanin måste de gå och säga till schäferägaren först.
    Det var så dumt och korkat att jag flyttade därifrån med mina döttrar.

Polisanmäl eller nåt?
  • nevermind
    Er are påta skrev 2017-05-05 16:28:16 följande:

Min granne i övre medelåldern står ibland på balkongen i bara kallingarna och blåser såpbubblor. Men han är snäll, så det är ok.

• nevermind
    Anonym (Mm) skrev 2017-05-06 12:56:56 följande:
    Thi hi. Det där drömmer jag också om att göra. Och det har väl hänt att jag "vattnat blommorna" lite för mycket någon gång. Ojsan
  • nevermind
    nnnnnnnn skrev 2017-05-06 19:23:21 följande:

Hade även grannar som festade överdådigt!
    Standard var:
    förfest - 18-23
    efterfest 02 - 05.30

Då ingick:
    * kast med liten ölflaska - mot bilparkeringen
    * rökning "en masse" med fimpberget utanför entrén, nedkastade från balkongen
    * spring upp och ner i trappen
    * klassikern - kompisarna rycker och bankar på entrédörren tills festgänget hör det på 3:e våningen alt. vi som bor på n.b. ger upp och går ut för att öppna (gissa själva vilket)
    * extremt hög musik inkl. stampande och hojtande
    * gänget slår på alla dörrarna i trappuppgången när de springer ut för att förlusta sej på stan

Och efter var det som sagt oftast efterfest och då upprepades samma saker igen...

Någon enstaka gång var det inte efterfest, då hände oftast något av dessa: prova nyckeln i samtliga lås i trappuppgången eller ta med någon som gör att det låter dunk-dunk-dunk och åhhh-åhhh-åhhh på högsta volym 30-60 minuter...

Varför ringde ni inte störningsjouren??
  • nevermind
    nnnnnnnn skrev 2017-05-06 19:53:00 följande:
    Det gjorde nog både vi och alla andra grannar.
    De var där varje onsdag + fredag + lördag, oftast 2 ggr - en gång för att stoppa förfesten vid 23-tiden och en gång för att stoppa efterfesten...
    Kanske ska tillägga att killen som hyrde lägenheten blev vräkt efter ca 6 månader trots att hans pappa var bästa vän med hyresvärden.

Men det var 6 långa månader med fest 3 ggr/vecka.
    Påminner om min kompis granne. Han festade som en dåre. Festdeltagarna slängde ner glödande fimpar på min kompis bil så taket blev förstört. Där betalade tönten i alla fall självrisken, men han vågade inte öppna dörren när hon ringde på utan att ha sin schäfer vid sin sida.

Hur som, två gånger ringde min kompis störningsjouren (tredje gången blir man vräkt). Strax efter andra samtalet så var då bilen på verkstad på grund av fimparna. Det var en väldigt liten ort hon bodde på, och killen på verkstan skvallrade om att hennes granne hade fått tag i ett hus han skulle få hyra. Han var däremot tvungen att betala dubbla hyror i tre månader, så han hade sagt att han skulle se till att bli vräkt så han slapp hyran för lägenheten.
    Så killen festade värre än vanligt. Min kompis gjorde ingenting. Han festade vidare, hans sjuka kompisar (som skrek saker efter min vän på stan!) stampade i golvet/hennes tak, bankade på dörren mitt i natten etc. Min kompis gjorde ingenting. Bilen hade hon såklart flyttat till hemlig plats.
    Hon höll alltså ut de där tre månaderna med hot och fest, så dumfan blev tvungen att betala hela uppsägningstiden.
  • nevermind
    ventilera mera skrev 2017-06-28 08:34:18 följande:

På tal om att dunka så skulle jag nästan önska att mina grannar sexade lös emellanåt istället för den ständigt närvarande påminnelsen att de redan gjort det - som hoppar jämfota ovanför oss ungefär hälften av tiden och resten av tiden skriker som en stucken gris. Att en treåring kan föra så mycket liv kunde jag, som dessutom är tvåbarnsmamma själv, inte ens föreställa mig. De har dessutom en bebis också som väcks av treåringen och då börjar skrika.

Kolik först. Trodde vi. Men sen har det bara fortsatt. Det hoppas alla tider på dygnet, det springs fram och tillbaka, det skriks och gapas och föräldrarna UPPMUNTRAR dessutom ungens oljud genom att krypa efter - låter det som - och dunka i golvet och vråla, på skoj typ.

När de var på kolikstadiet så frågade de om vi blev störda och bad om ursäkt för det och vi svarade ärligt att det hördes väldigt väl men att vi förstod att de hade det jobbigt och så var det med det. Nu har vi sagt till att det fortfarande hörs väl och att vi skulle uppskatta om hoppandet och springandet inte behöver ske när normala människor sover, men inget händer.

Är spyless på dem och önskar att de raderades från jordens yta....

Prata med värden eller styrelsen?
  • nevermind
    molly11 skrev 2017-06-28 09:25:10 följande:

Har en granne som kom ut och gapade om at vi var respektlösa då vi klippte föreningens gräsmattor när vi borde förstått att han sov. Klockan var då 15,00 på dagen.

Jobbar natt kanske?
  • nevermind
    ventilera mera skrev 2017-06-28 13:26:43 följande:
    Det är en bostadsrätt så det är styrelsen. Vi har pratat med dem och fått till svar att "Jaaa... men det är ju så med barn, då får man tåla lite ljud... prata med dem själva, det blir ju så tokigt om man anmäler varandra hit och dit." 
    De tycker alltså helt enkelt att man ska sköta saker själv. Det finns inte ens en störningsjour då det förmodligen inte behövts tidigare. 80% av de som bor här är pensionärer som bott här sedan dag 1 och lägenheterna har stigit så mycket i värde att det inte är så många yngre som har råd att köpa ens en etta så det är inte så många "störningsmoment" som flyttar in heller.
    Då får ni väl väsnas tillbaka mitt i natten då. Inte mycket annat att göra.
  • nevermind
    Anonym (Jo) skrev 2017-06-28 17:21:02 följande:

Ha, ha, många skratt blir det.

Ja! Underbar tråd!
Svar på tråden Knäppa grannar - din story!