• Anonym (?)

Måste barnen vara ute vid fint väder?

Tvingar ni barnen att vara ute vid fint väder? Mitt barn och grannungen älskar att spela xbox, det är det enda de vill göra och kan göra hela dagarna om man inte stoppar (ålder 9-10). Vid dåligt väder så är jag inte så noga på tiden utan de får spela ett bra tag innan jag stoppar och de får leka med annat. Men som idag när det är fint väder, då vill jag inte att de är inne utan de får leka ute. De har sprungit in säkert 10 gånger och frågat om de måste vara ute. Hur gör ni? Tvingar ni barnen att vara ute eller de får leka inne även fina dagar?

• Svar på tråden Måste barnen vara ute vid fint väder?
  • Anonym (Stina)

Nu är mina barn yngre, men är det fint väder så är vi ute 1-1,5 timme. Sen får de välja själva. Då har de i alla fall kommit ut.

• Anonym (?)
    Anonym (Stina) skrev 2017-04-22 13:06:23 följande:

Nu är mina barn yngre, men är det fint väder så är vi ute 1-1,5 timme. Sen får de välja själva. Då har de i alla fall kommit ut.

Ja idag va de ute i drygt 2 timmar och nu fick de gå in. Men inget spel eller tvtitt. Så jobbigt med allt tjat bara. Men jag vet själv hur jäkla tråkigt jag tyckte det var att vara ute när man inte ville.
  • Alexi

Ja de måste vara ute ett tag. Men inte hela dagen. Men sätt en tydlig gräns för xboxen, typ att kl 15 får de spela eller när ni nu vill. Så att de kan släppa tanken på det ett tag.

• Anonym (Inga regler)

Regeln här är att så länge det går hela dagar då de inte tänker tanken sätta sig och spela så lägger jag mig inte i om de spelar lite länge då och då en regnig dag. Inga regler så länge de uppenbart lever större delen av livet irl helt enkelt.

• Froken Lokens

Mina barnr inne och ute som de själva vill. Dator och tv-tid bestämmer de själva över. Det fungerar bra för oss. Olika barn har olika behov och intressen.

• Anonym (ute själv)

Sen om man vill att barnen ska vara ute när det är fint väder så kan man ju ibland själv kanske gå ut med dem och hitta på nåt. 

• Anonym (Lina)

Mina barn är ute oavsett väder, då tillsammans med mig. Tycker att det är superviktigt för dem att komma ut.

Kan vara mycket för att grannungarna över oss aldrig får komma ut & springa av sig, understimulerade till tusen.

Känns kanske extra viktigt för mig att mina barn får komma ut i friska luften, skulle aldrig begränsa dem på något sätt som inte gör dem nån skada.
    Vill inte isolera dem, tycker nästan att det är min skyldighet att de är ute iaf en gång om dagen. Men att vara inne och leka är ju en självklarhet det med :)

Jag & min syster var också ute i alla väder när vi växte upp.

• elyse

Mina barn är så små ännu så vi är ute tillsammans. Har en stor trädgård gemensamt med alla i huset (bara familj) och är det fint väder ute är vi oftast alla ute och umgås. Barnen leker med kusinerna, vi vuxna dricker kaffe...

Får se hur det blir i framtiden. Är kluven till att tvinga ut någon. De barn som hade sådana föräldrar brukade vi andra barn välja bort att leka med. Man kanske redan varit ute i solen i flera timmar och sedan när X vill leka så kan man inte vara hemma hos denne för mamman har en ute-policy... Fast det där ändrades sedan när det blev en annan klientel på hyresgästerna i området. Då gick man ut runt 15, in för mat och sen var man ute till 20. 21-22 på helgen. Det var bara för mina föräldrar att anpassa sig, annars fick jag gå själv på förmiddagen och komma in när de andra barnen gick ut...

• HotPink

Här e barnen ute varje dag, oavsett väder.. Men sen är det alltid jag el sambon som är ute oxå. Tycker det är viktigt att göra aktiviteter ute, kratta trädgården, spela boll el vad som :)

Vi har begränsat all teknik, då dom större barnen inte klarade av att hantera "friheten". Dom blev aggressiva, på dåligt humör, dom satt alltid antingen vid datorn, mobilen, paddan el tv 24/7..

Nu är dom mer harmoniska, glada och positiva. :)

Svar på tråden Måste barnen vara ute vid fint väder?