• Leksand90

behöver hjälp!! spermiers överlevnad

Jo jag undrar detta: om jag skulle ha sex ikväll och sluta med mina p-piller imorgon, eller måndag , hur stor är chansen att jag kan bli gravid då ?

• Svar på tråden behöver hjälp!! spermiers överlevnad
  • Heystella

Inte stor alls. Du måste ju få ägglossning först, du blir ju inte gravid bara för att du slutar med p-piller.

• Leksand90
    Heystella skrev 2017-04-22 17:52:17 följande:

Inte stor alls. Du måste ju få ägglossning först, du blir ju inte gravid bara för att du slutar med p-piller.

Ja men precis, så egentligen är chansen helt omöjlig alltså...? Man har ju hört om fall där folk blivit gravida trots p-piller o nån som kanske bara glömt ett piller.. så därför blir man lite fundersam ändå..
  • Griseknoen35
    Leksand90 skrev 2017-04-22 17:58:13 följande:
    Ja men precis, så egentligen är chansen helt omöjlig alltså...? Man har ju hört om fall där folk blivit gravida trots p-piller o nån som kanske bara glömt ett piller.. så därför blir man lite fundersam ändå..
    Men då har de haft sex efter det glömda pillret inte innan ;)
  • Leksand90
    Griseknoen35 skrev 2017-04-22 18:02:41 följande:
    Okej då fattar jag :)
  • Milou3
    Leksand90 skrev 2017-04-22 16:15:48 följande:

Jo jag undrar detta: om jag skulle ha sex ikväll och sluta med mina p-piller imorgon, eller måndag , hur stor är chansen att jag kan bli gravid då ?

Äter du P-piller eller minipiller?

Minipiller har väl några procent större risk för graviditet tror jag. När jag åt cerazette förr så blev jag gravid. Måste alltså haft ägglossning trots att jag åt cerazette!

Men det är kanske inte jättevanligt.

Men risken/chansen finns ju uppenbarligen.
  • Leksand90
    Heystella skrev 2017-04-22 17:52:17 följande:

Men jag tänker, eftersom spermierna kan leva upp till en vecka och jag slutar med p-piller dagen efter sex, borde de inte teoretiskt kunna vara så att jag får ägglossning inom dom dagarna och lyckas bli gravid...?
  • Leksand90
    Griseknoen35 skrev 2017-04-22 18:02:41 följande:
    Men jag tänker, eftersom spermierna kan leva upp till en vecka och jag slutar med p-piller dagen efter sex, borde de inte teoretiskt kunna vara så att jag får ägglossning inom dom dagarna och lyckas bli gravid...?
  • Leksand90
    Milou3 skrev 2017-04-22 20:58:48 följande:
    Äter du P-piller eller minipiller?

Minipiller har väl några procent större risk för graviditet tror jag. När jag åt cerazette förr så blev jag gravid. Måste alltså haft ägglossning trots att jag åt cerazette!

Men det är kanske inte jättevanligt.

Men risken/chansen finns ju uppenbarligen.
    Jag äter p-piller !
  • Milou3
    Leksand90 skrev 2017-04-23 11:14:08 följande:

Jag äter p-piller !

Tror det tar ett par dagar innan äl kommer igång och spermier lever sällan upp till 5-6 dagar även om det finns riktigt bra spermier som klarar det.

Bättre sluta med P-piller och satsa på nästa äl!
  • Leksand90
    Milou3 skrev 2017-04-23 11:20:49 följande:
    Tror det tar ett par dagar innan äl kommer igång och spermier lever sällan upp till 5-6 dagar även om det finns riktigt bra spermier som klarar det.

Bättre sluta med P-piller och satsa på nästa äl!
    Ja nu är jag ärlig här, grejen är att jag och min sambo har haft trekant med en kille igår som kom i mig, och vi har sagt att efter att vi gjort de igår så vill vi att jag slutar med mina p-piller för att försöka skaffa barn! Men jag undrar därför hur fort jag kan sluta med p-piller .. jag vill ju inte bli gravid med den här andra killen liksom..
  • Milou3
    Leksand90 skrev 2017-04-23 11:23:01 följande:

Ja nu är jag ärlig här, grejen är att jag och min sambo har haft trekant med en kille igår som kom i mig, och vi har sagt att efter att vi gjort de igår så vill vi att jag slutar med mina p-piller för att försöka skaffa barn! Men jag undrar därför hur fort jag kan sluta med p-piller .. jag vill ju inte bli gravid med den här andra killen liksom..

Du kan nog andas ut men om jag var dig skulle jag knapra P-piller ett par dagar till och sen sluta. Gör ju inget om du slutar mitt i en karta heller. Kroppen ställer om sig och du lär ju få en blödning någon dag eller två efter avslut.
  • gamlapappan
    Leksand90 skrev 2017-04-23 11:23:01 följande:
    Du bör nog vänta åtminstone 5 dagar innan du slutar med dina P-Piller om du vill vara helt säker på att inte bli gravid med fel kille.
  • Leksand90
    gamlapappan skrev 2017-04-23 12:03:37 följande:
    Du bör nog vänta åtminstone 5 dagar innan du slutar med dina P-Piller om du vill vara helt säker på att inte bli gravid med fel kille.
    Okej du tror de finns risk annars alltså? För känns som att om ja skulle sluta med pillrena idag så kommer ju ändå tabletten jag tog igår skydda , är de inte så ?
Svar på tråden behöver hjälp!! spermiers överlevnad