• Netxilb10

    OCD eller Psykos

    Det hela började för 3 månader sedan när jag var i ett mycket deprimerat tillstånd och var ute och gick så bara dök det upp en tanke i skallen om att tänk om det finns ufon bakom träden. Jag insåg genast i stunden att något var fel i mitt tänk så jag började läsa på nätet om olika tillstånd som psykos och schizofreni. Jag läste om någon som hade hört röster och började tänka att snart skulle det hända även mig. (Vilket det ej har gjort) och nu till det nya att jag för några dagar sedan började tänka konstiga tankar som att när jag tittat på poolen i trädgården kan jag tänka att det finns någon däri för att i nästa sekund tänka att det är helt orialistiskt eller att jag kan tänka på gud när jag typ gör något det där är guds vatten när jag dricker eller något sådant bissart för att sedan inse att det inte finns någon gud (enligt mig). Detta ger mig väldigt mycket ångest och jag befinner mig nästan i ett depressionstillstånd. Kanske ska tilläggas att jag har diagnosen asperger och kommer med största sannolikhet få diagnosen OCD. Jag har typ bara min familj och är jätterädd att hamna på psyket och inte få träffa dem på väldigt länge vilket skulle vara förödande för mig. Behöver jag vara orolig att jag håller på att få en psykos?

  • Svar på tråden OCD eller Psykos
  • Meriall

    Det låter som tvångstankar. Det är vanligt vid asperger, behöver inte ens vara ocd.

    Höll du på att få en psykos så skulle du förmodligen snarare börja känna dig förföljd och inte kunna tänka bort det som du gör, tro att folk är emot dig, tycka verkligheten känns mer som en dröm etc.

  • Meriall

    Och man får träffa sin familj när man är inlagd. Familjen är oftast väldigt "med" i just psykosvård eftersom den får bättre resultat då.

  • alissss

    Hej! Jag är 14år och Jag har OCD, som består av tvångstankar och tvångshandlingar! Och exakt det du beskriver är sååå vanligt! Det är inget farligt och det är inte riktiga tankar! Det är inte du som tänker det om man säger så! Det är din hjärna som spökar med dig, och det är inget farligt. Jag har själv tänkt såna konstiga tankar som du beskriver! Det är tvångstankar och jag har haft alla möjliga konstiga tankar! Jag har haft hemska och overkliga tankar! Allt du kan tänka dig! Inget farligt oavsett hur hemska tankarna är! Jag har även inbillat mig att jag ska göra hemska saker till någon och känt att jag har varit påväg till att göra det men det är inte så! Det är inte du som tänker det! Du kan gärna kolla min senaste tråd om just Overklighetskänslor som jag har just nu! Du kanske känner igen dig i det jag har skrivit på min tråd! Ha de bra!

Svar på tråden OCD eller Psykos