• EWG

    Tvillingar + 1

    Har 2 tvillingtjejer på snart 3 år och en son på 3 veckor.

    Är ute och reser en del i mitt jobb, så det blir ett väldigt tungt lass för min sambo, som är hemma med en ammande bäbis på 3 veckor och 2 st snart 3-åriga tjejer som är i sin pik av trotsighet. :) Vi får ju ha dem på dagis 15h i veckan, så det blir en avlastning såklart, men fortfarande en bra bit från vad man skulle behöva nu när den lille kräver mycket, samtidigt som tjejerna fortfarande är små och kräver ännu mer.

    Det tråkigaste är ju att tjejerna har det väldigt mycket roligare på dagis än att vara hemma.

    Sambon blir såklart helt låst, eftersom man inte kan ta med sig 2 små tjejer plus bäbis till ex

    lekparken, fika, badhuset eller liknande.

    Min fråga är följande, finns det något alternativ?

    Vi bor i relativt liten ort så det finns inga barnvaktsföretag som kan avlasta. Sedan är det svårt

    för bara en person att ta med sig 2 småtjejer. Svårt att vara på 2 ställen samtidigt... Framförallt om man inte är van.

    Det bästa hade ju såklart varit att man kan utöka dagistiden så som det är i Norge.

    Där kan man ha dem 40h i veckan om man är föräldraledig med ett nytillskott. Blir bara en extra avgift. Men så är det ju inte i Sverige. Alla mor/farföräldrar har jobb så har heller ingen möjlighet att hjälpa till dagtid.

    Så om någon har en bra idé, bidra gärna. :)

  • Svar på tråden Tvillingar + 1
  • Anonym (Bdbd)

    Då kanske det är på sin plats att du är fl och hjälper din sambo?

  • Sepril

    Öppna förskolan är jättebra för sådana föräldrar (med barn tätt i ålder). Min kompis som har nästan exakt 1 år mellan sina två åkte mycket till öf för att den stora kunde få lite stimulans i en säker miljö med bra uppsikt. Själv kunde hon få social stimulans från andra vuxna för att inte tala om att gå på toaletten i fred utan att behöva oroa sig över vad den stora hittade på medans... ????

  • MammaMagdaa

    Varför skulle inte inte kunna ta med dem till tex lekparken eller öppna förskolan?

    Jag var nyseparerad när min yngsta dotter föddes. Dvs varannan vecka hade jag bara bebisen och varannan vecka hade jag alla fyra barn. Själv. Vi hade då även en dotter på 4 år och tvillingpojkar som precis fyllt två.

    Gick utmärkt att gå ut på lekparken när bebis sov i vagnen. Lika bra gick det att åka på öppna förskolan.

    Naturligtvis behövdes en hel del planering, förberedelser och sådant.
    Och inte alltid man kom iväg som beräknat.

    Hur tänkte ni att det skulle bli när ni valde att skaffa det tredje barnet?

  • Anonym (K)

    Jag tänker att lilla fortfarande är väldigt liten och det tar ett tag att komma in i nya rutiner, det gäller ju alla i familjen. Om ett tag kommer det gå lättare men fram till dess tycke jag du kan vara fl också. Min man tog sina 10 första dagar plus två veckor fl med storebror och fyra veckors semester när lillebror föddes. Du skulle ju t ex kunna vara fl när de stora är hemma från förskolan

    och så är sambon själv de dagar ni utnyttjar era 15 h. Vi har tre år mellan barnen men oavsett åldersskillnad var det väldigt skönt att vara två vuxna i början medan allt nytt satte sig. Min man har ett jobb där han är borta en vecka åt gången så när han började jobba efter nästan två månader var jag ensam med barnen varannan vecka. Det har gått jättebra. Vi var i parken när lilla sov och när han började vara vaken mer hade jag honom i selen. Sen förstår jag att det är jobbigare att hålla koll på två 3-åringar än en men hur gjorde ni innan lilla föddes? Var ni aldrig själva i t ex parken med båda barnen? Ett annat tips är att umgås med 3-åringarnas kompisar och föräldrar om det finns någon som också är hemma med en liten. Min äldsta sons två bästa kompisar fick småsyskon inom 1,5 år innan oss. Även om det skilde några månader mellan småsyskonen var det ett tag vi var hemma alla tre och sen två av oss. Vi brukade vara i lekparken, gå på museum och liknande för det var lättare att vara tre vuxna på sex barn, speciellt när de tre äldsta i princip alltid var på samma ställe eftersom de lekte med varandra. Annars är öppna förskolan jättebra. Sen kommer det ta längre tid att komma iväg och det krävs planering men det antar jag att ni hade räknat med när ni valde att skaffa ett tredje barn.

  • Holma

    Men det är väl inget problem att ta med barnen till lekparken , öppna fsk , bibliotek tex
    Så låst blir man inte av att ha tre barn .

  • Jasmin Karlsson

    Man får väl ha syskon som vanligt på heltid första månaden efter förlossningen? Om man inte kommit in i hyfsade rutiner efter det har vi en väldigt bra föräldraförsäkring i Sverige som gör att man kan ta ut dubbeldagar och vara hemma samtidigt. Eller om ni har dagar sparade från äldre syskonen kan ena föräldern ta för ett barn och andra föräldern för ett annat barn.
    I vissa kommuner får man numera ha syskon på heltid trots att man är föräldraledig.
    Nu börjar det bli vår, då kan man ha med bebisen ut i bärsjal (jag har hört att många t.om. kan amma i bärsjal) eller sele till lekparker, skogen osv.

  • Holma
    Jasmin Karlsson skrev 2017-04-23 06:49:21 följande:

    Man får väl ha syskon som vanligt på heltid första månaden efter förlossningen? Om man inte kommit in i hyfsade rutiner efter det har vi en väldigt bra föräldraförsäkring i Sverige som gör att man kan ta ut dubbeldagar och vara hemma samtidigt. Eller om ni har dagar sparade från äldre syskonen kan ena föräldern ta för ett barn och andra föräldern för ett annat barn.
    I vissa kommuner får man numera ha syskon på heltid trots att man är föräldraledig.
    Nu börjar det bli vår, då kan man ha med bebisen ut i bärsjal (jag har hört att många t.om. kan amma i bärsjal) eller sele till lekparker, skogen osv.


    Det är upp till fsk hur syskon får vara där
  • Anonym (Allt går ;-))

    Det är tufft att ha två treåringar och en bebis själv, men det är inte omöjligt. Badhuset går naturligtvis bort, men lekpark eller öppnis fungerar utmärkt.
    Är tvillingarna sådana som sticker? I så fall få man hitta ett ställe där det är lätt att ha uppsikt.
    När min äldsta var 1,5 var jag på ett lekland där jag hade fullt schå att hålla koll på min enda, medan mamman bredvid satt och matade sina 6 månaders tvillingar samtidigt som hon höll koll på sin 1,5 åring och 2,5 åring som lekte bredvid mitt barn. Efter en timme kom hennes man, och då satt de och fikade och pratade. Samtidigt. Det jag så var att hon hade en struktur jag saknade. Med andra barnet har jag jobbat hårdare på att få en liknande struktur, och det går. Allt måste planeras, och alla barn måste finnas i blickfånget. De större barnen måste acceptera att man inte kan komma springande för allt och inget, utan de ska komma till föräldern (om de inte ramlat förstås, då måste övriga barn komma till dem tillsammans med föräldern).
    Den kvinnan väntar nu sitt 8:e barn, äldsta är 10 år, och hon är ensam med dem hela dagarna.

    Någon föreslog att du skulle ta FL en period tills ni landat lite, och det tycker jag är en jättebra ide. Medan ni är hemma tillsammans hjälps ni åt att införa struktur som gör att ni kan hantera barnen på egen hand.

  • Alexi

    Men varför är du inte ledig och hemma nu då? Det är obegripligt. Vi har inte haft tvillingar men äldsta var två år när lillebror kom och min man var hemma en månad efter båda förlossningarna.

    Sen är öppna förskolan bästa stället!

  • Anonym (F)
    Holma skrev 2017-04-23 06:53:40 följande:

    Det är upp till fsk hur syskon får vara där


    Första månaden är väl regel att man alltid får ha som vanligt. Var man än bor?
Svar på tråden Tvillingar + 1