• lillioiouoooiiio

Ex som "pikar"?

Jag och exet gjorde slut för cirka fem månader sedan, båda tyckte det var en bra idé. Personen ville inte investera i vår relation, och jag ville inte vara tillsammans med någon som planerade en framtid utan mig. Även under tiden vi var tillsammans höll personen på att "pika" om saker istället för att säga vad problemet var. Istället för att exempelvis vara ärlig med att personen inte ville ha en relation med mig så pikade den om att "i framtiden, när jag är själv" eller "miiiin lägenhet" (när vi bodde tillsammans - personen stod på kontraktet, och såg det uppenbart inte som vårt gemensamma boende). När jag konfronterade/ifrågasatte det här fick jag bara undvikande svar eller ännu fler pikar.

Sedan vi gjort slut har personen "pikat" om att jag "missar massa" som inte längre är tillsammans med personen, och personen är noga med att varje gång vi har kontakt berätta om allt den åstadkommit i sitt liv sedan sist, vad den hittar på med sina vänner, vilka framtidsplaner den har, om nya materiella grejer den kommer köpa osv. Jag är inte intresserad och brukar bara kommentera kort om det, och besvara det relevanta (=anledningen till att kontakten togs). 

Nu har jag träffat en ny person, vilket exet vet om. Och som ett brev på posten kommer återigen dessa pikar, fast nu riktade mot mig/partnern. Istället för att fråga vem personen är/vad den heter/vara nyfiken eller liknande så "pikar" exet om "den där personen du är i en relation med" - trots att det är helt irrelevant för det vi pratar om.

Någon som haft liknande erfarenheter av ex? Hur tolka beteendet? Hur förhålla sig till det? Tankar?

• Svar på tråden Ex som "pikar"?
  • Anonym (qq)

bara att ignorera. 

varför pratar ni med varann alls? 

• lillioiouoooiiio
    Anonym (qq) skrev 2017-04-23 18:00:34 följande:

bara att ignorera. 

varför pratar ni med varann alls? 

Jo, det är det jag gör nu, men beteendet fortsätter. Förstår inte vad det handlar om. Personen vet att jag hatar beteendet då jag tog upp det flera gånger under vår relation och personen skulle "tänka på det", "bli mer tydligare" etc - vilket inte hände.

Vi har känt varandra i 6-7 år (var vänner flera år innan vi blev tillsammans) och vi gillar varandras sällskap. Det är just det här beteendet jag inte vet hur jag ska förhålla mig till. Hade tänkt att det var ett beteende som hörde samman med vår "relation", då personen inte betedde sig på det sättet innan vi blev tillsammans. Hade hoppats att det skulle försvinna när vi gjorde slut. 
  • Tecum

Hen är en elak jävel som gillar att göra dig ledsen. Bryt all kontakt!

• Anonym (qq)
    lillioiouoooiiio skrev 2017-04-23 18:09:23 följande:
    Jo, det är det jag gör nu, men beteendet fortsätter. Förstår inte vad det handlar om. Personen vet att jag hatar beteendet då jag tog upp det flera gånger under vår relation och personen skulle "tänka på det", "bli mer tydligare" etc - vilket inte hände.

Vi har känt varandra i 6-7 år (var vänner flera år innan vi blev tillsammans) och vi gillar varandras sällskap. Det är just det här beteendet jag inte vet hur jag ska förhålla mig till. Hade tänkt att det var ett beteende som hörde samman med vår "relation", då personen inte betedde sig på det sättet innan vi blev tillsammans. Hade hoppats att det skulle försvinna när vi gjorde slut. 
    så igen då: varför pratar ni med varann alls?

Blocka på mobilen och ta bort från sociala medier. Visa att han inte är viktig för dig. Du har en ny relation där du förhoppningsvis är förälska och lycklig. Lägg med andra ord ingen energi på detta
  • Meriall

Om du vill fortsätta vara vänner... exet verkar ju medveten om att hen gör så eftersom hen sagt att hen skulle förbättra sig innan, så kör hårt och varje gång hen säger en pik så säger du "Det där var en sådan där pik igen och jag är så less på dem. Lägg av med att säga så" eller något ditåt. Gör hen det igen under samma konversation så berättar du hur irriterad du blir och sedan säger du att du inte har lust att prata mer pga det och lägger på/slutar skriva/går hem.

Efter ett par ggr borde hen sluta...

• Laliwue111

Hur du ska tolka det? Som det är: han gör dig illa fast du har sagt till honom. Jag hade sagt till en sista gång (om du fortfarande vill ha kontakt med en sån otrevlig person) och om beteendet fortsatt hade jag blockerat honom helt. Varför ska han få dig att må dåligt? Han låter som en osympatisk människa och sådana klarar man sig bättre utan.

• Anonym (-----------)

Låter passivt-aggressivt. Skit i personen, som andra sagt här. Ger ju annars bara dåliga känslor för dig. 

Svar på tråden Ex som "pikar"?