Ex som "pikar"?
Jag och exet gjorde slut för cirka fem månader sedan, båda tyckte det var en bra idé. Personen ville inte investera i vår relation, och jag ville inte vara tillsammans med någon som planerade en framtid utan mig. Även under tiden vi var tillsammans höll personen på att "pika" om saker istället för att säga vad problemet var. Istället för att exempelvis vara ärlig med att personen inte ville ha en relation med mig så pikade den om att "i framtiden, när jag är själv" eller "miiiin lägenhet" (när vi bodde tillsammans - personen stod på kontraktet, och såg det uppenbart inte som vårt gemensamma boende). När jag konfronterade/ifrågasatte det här fick jag bara undvikande svar eller ännu fler pikar.
Sedan vi gjort slut har personen "pikat" om att jag "missar massa" som inte längre är tillsammans med personen, och personen är noga med att varje gång vi har kontakt berätta om allt den åstadkommit i sitt liv sedan sist, vad den hittar på med sina vänner, vilka framtidsplaner den har, om nya materiella grejer den kommer köpa osv. Jag är inte intresserad och brukar bara kommentera kort om det, och besvara det relevanta (=anledningen till att kontakten togs).
Nu har jag träffat en ny person, vilket exet vet om. Och som ett brev på posten kommer återigen dessa pikar, fast nu riktade mot mig/partnern. Istället för att fråga vem personen är/vad den heter/vara nyfiken eller liknande så "pikar" exet om "den där personen du är i en relation med" - trots att det är helt irrelevant för det vi pratar om.
Någon som haft liknande erfarenheter av ex? Hur tolka beteendet? Hur förhålla sig till det? Tankar?