• Tussens mamma

sy egen bärsjal

finns någon här som sytt egen bärsjal? tänkte låta min mor sy en åt oss (mig och ebba)... läste på bära barn att de är 275x80 cm... vilket typ ska man sy i?

de är ju så nedrans dyra att köpa ju och de verkar ju bra.

kramis

• Svar på tråden sy egen bärsjal
  • atopia

Jag vet inte riktigt vilka ändor som tycker att bärsjal är fult men det är mycket möjligt att du är den ändan...

Snälla förlåt, jag kunde inte hålla mig...

• Marlene

275x80cm det är en kort sjal, en lång sjal avlastar mycket bättre men är lite krångligare att knyta. läs på www.leffesomias.com/

• delicieux

ett smart och billigt tips till er som vill sy egna bärsjalar!

för att göra en långsjal;

* ta ett gammalt påslakan (det räcker till två st bärsjalar!)
    * klipp bort sömmarna på sidorna
    * dela tyget på mitten på längden
    * fålla alla kanter

du har nu en perfekt långsjal, visserligen inte så himla lång men det har funkat för mig!

för att göra en ringsjal;

* ta ett lakan (det räcker till två st bärsjalar!)
    * dela på mitten på längden
    * fålla alla kanter
    * ta två stadiga ringar (kan köpas i järnaffär) vik över ena kortsidan ca 20 cm och sy fast den.

bra sida med mycket bärsjaltips och länkar!
    medlem.spray.se/fiskjullan/sjal/

• delicieux

måste tillägga;

jag blev förvånad över hur härligt det var att bära med bärsjal! det känns lite som att vara gravid på nytt... man kommer nära varandra och det är inte alls jobbigt att bära. vi hade bärsele innan och det blev jobbigt efter ungefär en kvart.

• Alvi

delicieux : alltså... Om man tar ett påslakan... och klipper bort sömmarna på sidorna, då har man ju plötsligt två lakan. Fram och baksidan på påslakanet?
    Sen så delar man det på mitten på längden - har man då inte fyra tygbitar?

Hjälp en förvirrad jag-vill-göra-en-egen-bärjsal-flicka... =)

• Vero

Jag hade en masaisjal som låg och skräpade hemma... så den sydde jag en ringsjal av, beskrivning hittade jag här www.babydesign.se/sy%20sjalv.htm

• delicieux

alltså! man klipper bara där det är en söm, då blir det ett enda långt tygstycke.

• delicieux

eller sprätta, så blir det snyggare (.

• Vero

Sisu jag tror det är meningen att du ska sprätta upp långsidorna men låta ena kortsidan (den som inte redan har ett hål förslagsvis ) vara intakt, så att du får ett lååångt tygstycke. Sedan klipper du det mitt itu på längden... blev det nåt klarare?

• Alvi

Vero: Men jaaaaaa..... =)
    Idag, vid 12-tiden, ca två timmar efter att jag hade skrivit inlägget så fattade jag plötsligt, som en blixt från klar himmel...! =)

Ibland tar det tid innan polletten trillar ner.... =)

Svar på tråden sy egen bärsjal