• Anonym (M)

Sug i magen efter varje måltid, varför?

Jag har googlat men hittar inget som beskriver mitt problem. Efter varje måltid får jag ett "sug" i magen, som om jag fortfarande vore hungrig eller snarare sötsugen.

Jag äter proteinrikt, lite kolhydrater, undviker vitt mjöl och socker. Jag är ganska påläst så jag känner till de flesta sockerfällorna och faller inte för dem. Ändå får jag det här suget vilket är mycket irriterande.

Någon som har något förslag om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-24 00:44
    Kan tillägga att jag äter mycket fibrer också.

• Svar på tråden Sug i magen efter varje måltid, varför?
  • Anonym (Vem vet)

Du äter inte tillräckligt, dvs blir inte helt mätt?
    Eller så har du magkatarr.

• Anonym (Magkatarr)

Jag får så när jag har magkatarr. Är alltså mätt egentligen men det känns som att jag plötsligt inte är dr.

• sextiotalist

Kan vara magkatarr.

• Anonym (Katarr-ina)

Definitivt magkatarr

• Anonym (M)

Tack för svar!
    Diabetes har jag inte så det lutar nog åt magkatarr. Jag har läst på lite om vilken mat man ska undvika, vilket jag skulle säga att jag redan gör, men vilka preparat fungerar bäst, ni som har erfarenhet?
    Jag tänkte pröva Gaviscon och kanske någon form av probiotika som ger lite balans i magen, vad tror ni om det? 

• annieh897

Jag får så som du beskriver efter de flesta måltider. Jag har problem med magkatarr/dyspepsi sen många år. Jag tar Rennie vid behov (snabb men kortvarig effekt) och preparat med Omeprazol (långvarig verkan) under jobbiga perioder. Gaviscon funkade mot halsbrännan jag hade som gravid men hade ingen effekt på magkatarren.

• Anonym (M)
    annieh897 skrev 2017-04-24 23:21:16 följande:

Jag får så som du beskriver efter de flesta måltider. Jag har problem med magkatarr/dyspepsi sen många år. Jag tar Rennie vid behov (snabb men kortvarig effekt) och preparat med Omeprazol (långvarig verkan) under jobbiga perioder. Gaviscon funkade mot halsbrännan jag hade som gravid men hade ingen effekt på magkatarren.

Ok tack, jag var lite inne på Rennie, ska nog prova det i stället.
Svar på tråden Sug i magen efter varje måltid, varför?