blomman 2 skrev 2017-04-24 12:09:30 följande:
Förstår att det måste kännas väldigt frustrerande det som sker mellan er därhemma. Det jag reagerar mest över är att du och din fru har så olika syn på barnuppfostran och att ni inför barnet visar osäkerhet,frustration och som jag förstår det,du ger dig inför barnet när din fru visar "den rätta vägen". Tänker på hur det måste snurra i er dotters huvud och hur hon ser på dig som viker dig för mammas metoder. Jag tycker inte att den ene metoden är bättre än den andre,men ni måste vara enade i era metoder innan konflikterna uppstår,inte bolla mellan olika metoder inför barnet! Det som händer här är att DU hamnar i underläge. Barn behöver ha starka förebilder,se att föräldrarna är enade i det som gäller hemma,annars blir de otrygga och börjar spela ut föräldrarna mot varandra. Barn behöver tydliga regler,inte för många när de är små,men regler skapar rutiner och trygghet. Att leka bort konflikter kan man göra ibland för husfridens skull,när man tex har en viktig tid att passa eller är på en plats där en konflikt inte är så passande att ta. Men att A L L T I D skoja bort saker och ting för att få barn att göra som man ber om känns inte rätt. En fyra åring förstår väldigt väl vad som väntas av dem om de får lära sig det. Barn är väldigt kompetenta! Det kan bli väldigt svårt för barnet utanför hemmet i andra sociala sammanhang ifall barnet har vant sig vid er frus metoder. Ibland måste man bara rätta sig i ledet hur tråkigt det än är. Det här liknar i mina öron när man spelar spel med barn och alltid låter barnet vinna för att hen inte skall bli lessen. Vad har man lärt barnet då? Jag tror att du och din fru behöver sätta er ner själva och diskutera fram gemensamma regler och stötta varandra istället för att en behöver ge vika inför barnet. Inte konstigt att din dotter testar dig.
Alltså, barn behöver kärlek, empati, förståelse. Trygga vuxna som agerar med kärlek och välvilja gentemot barnet, gör världen begriplig och trygg.
Inte otrygga vuxna som sysslar med maktkamper eller ställer krav som barnet inte klarar av. En god vuxen förebild är kärleksfull och löser konflikter genom att förstå o se sin partners perspektiv.
Barn gör som vi gör, inte som vi säger.