Inlägg från: Anonym (Förbisedd!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förbisedd!)

    Seriöst! Varför ställer män inga frågor?

    Till kvinnor? Som följdfrågor t ex?

    Beror detta på att ni inte är intresserade av kvinnors liv eller vem de är som personer? Har råkat ut för detta alltför många gånger. Problemet togs upp i dagens "Gifta vid första ögonkastet där en av kvinnorna kände sig förbisedd och aldrig fick några frågor om vem hon var.  Det var också ett stort ämne i Tro Hopp & Kärlek där prästen i princip inte fick en enda fråga av alla männen hon dejtade?

    Detta är något som flitigt diskuteras bland kvinnor för att försöka förstå fenomenet varför män sällan läser kvinnliga författare t ex och mest bara dyrkar och inspireras av andra mäns verk medan kvinnor visar ungefär lika stort intresse för manligt skapande och har många sådana förebilder speciellt inom musiken.

    När man t ex börjar lära känna en ny människa el potentiell partner borde det ju vara en självklarhet och ett sant nöje att lära känna denna människa på djupet och ställa följdfrågor och visa uppskattning för dennes väsen eller hur resonerar ni?

  • Svar på tråden Seriöst! Varför ställer män inga frågor?
  • Anonym (Förbisedd!)
    Anonym (Ointresserad) skrev 2017-04-24 17:25:46 följande:
    Vi är helt enkelt ointresserade. Ibland kan man ställa några frågor för att vara artig. Varför skulle det vara intressant?
    Hur kan man på allvar inte vara intresserad av en kvinna man eventuellt ska dela sitt liv med som kanske ska färga och vara mamma till dina barn? Var är glappet?
    Vad får en sådan människa som du ut av livet?
  • Anonym (Förbisedd!)
    Anonym (Undrar samma!) skrev 2017-04-24 18:02:10 följande:

    Har alltid undrat samma sak! Man är på dejt och de ställer en eller två pliktskyldiga frågor. Sen blir de förvånade när man inte vill träffas igen. Eller när manliga bekanta proklamerar att de är intresserade av en. Men vet ingenting om en eftersom de aldrig frågar något, ställer följdfrågor eller uppmuntrar när man berättar något!

    (Och, skit i att diskutera mer med han som kallar sig "Ointresserad" - vi har hört vad han tycker och naturligtvis kan han bara tala för sig själv och inte för andra män.Vad hans bittra och misogyna åsikt beror på kan man bara spekulera i, men här kan man verkligen tala om ointressant. )

    Vill höra fler perspektiv, följer nyfiket!


    Håller med dig fullständigt och har råkat ut för samma. Dejtade en grabb i ett helt år och tror jag fick ca 5-10 frågor på hela tiden. När vi gjorde slut visste han inget om var jag jobbade, min familj, vad jag tillbringade mina dagar med  etc ändå hade han mage att anklaga för att aldrig berätta något ehhh:(

    Det hela är ett mcyket märkligt fenomen. Ömsesidigt intresse för varandras person är för mig så självklart...men ist pratar de på hej vilt om sig själv och himmel och jord och märker inte ens att man somnat el gått på toa;) Man häpnar och har nog ingen större lust att träffas igen el snarare "kan nog inte förstå varför i helvete de ens skulle vilja träffa mig igen när de var så ointresserade"? Tror t o m min gynekolog vet betydligt mer om mig haha.

    Jag tycker frågan är intressant och vill gärna höra fleras åsikter. Herr Ointresserad speglar ju det vi redan erfarit och ger oss en liten inblick i sådana mäns tänkande:P


  • Anonym (Förbisedd!)
    Anonym (Ointresserad) skrev 2017-04-24 17:59:54 följande:
    Jag är intresserad av hur personen är och att höra hennes tankar. Fast att höra detaljer vad hon gör på jobbet etc är för mig fullständigt ointressant eftersom det inte ger mig något.

    Vad ger sådan information dig?
    Exakt då frågar man om sådant. Vem pratade om jobbsnack och vardagsdetaljer? Sånt är jag sällan intresserad av med någon. Jag vill veta vad människor tänker, känner, får inspiration ifrån, upplevelser, referenser och sånt. Därför ställer jag frågor men väldigt ofta när det flyter på med människor så kan det snarare bli så att man inte hinner ställa frågor för att de svarar sig själv, men på en ny dejt behöver man ju viss information för att veta vem fan man talar med och ifall men vill gå vidare. Har vi något gemensamt, har samma mål etc....common sense!

    Varför vill du inte veta?
  • Anonym (Förbisedd!)
    Anonym (963) skrev 2017-04-24 18:29:48 följande:
    Säkerligen. Men alla är olika och om någon generellt tycker mindre om dessa böcker baserat på tidigare erfarenheter så är det inget att göra åt.
    Det är inget ont mot kvinnor i sig, det är bara så det är.
    Att säga att man inte gillar kvinnliga författare och sluta läsa allt som kvinnor skrivit pga några böcker som inte lyckades fånga ens intresse är ungefär som att resonera "nej nu har jag träffat ett par kvinnor och gillar verkligen inte dem och kommer inte at ha något mer med dem att göra" hehe
    Intelligent!
  • Anonym (Förbisedd!)
    Skogshuggaren skrev 2017-04-24 19:13:23 följande:

    Nja, jag känner inte igen mig i den beskrivningen. Om jag skulle försöka lära känna en kvinna skulle jag nog fråga en hel del. Nu är jag ju gift sedan länge, så det blir inte så mycket dejtande. Däremot försöker jag ibland att förstå min fru genom att ställa frågor av lite större karaktär, typ vad hon skulle vilja göra med sitt liv, var hon helst skulle bo om hon fick välja fritt, vad hon helst skulle se att det blev av våra barn när de blir stora, vad hon skulle göra om jag dog etc. Ibland får man bra svar, ibland inte.

    När det gäller författare (lite sidospår kanske?) så tycker jag också att det är svårt att hitta böcker av kvinnliga författare som berör mig. Det finns många manliga författare som skriver så att jag känner igen mig, och då blir man mer berörd. 


    Samma gäller för mig och säkert många av oss kvinnor! Man får sålla igenom och läsa många olika  författare av båda könen för att hitta någon bok/författare man kan känna igen sig i och som fastnar. Likadant är det ju med möten av olika människor. Bara vissa faller en i smaken och vissa så det rasslar om det och man vill bara veta mer och mer och mer...:)

    Det är intresasant med lite större frågor som du nämnde om perspektiv, filosofi och känslor...
  • Anonym (Förbisedd!)
    Anonym (Tråkiga) skrev 2017-04-25 06:38:58 följande:
    Kvinnor är faktiskt rätt trista i längden, de tycker ungefär samma saker (de åsikter samhället anser att de ska ha) och de har ungefär samma intressen (ofta relationsbaserade på ett eller annat sätt), och även runt intressena så tycker de samma saker.

    För att undvika lyssna på samma saker om och om igen så är det klokt att inte uppmuntra till idisslandet helt enkelt.
    Man blir ju mörkrädd när man läser såna här kommentarer och undrar vilka miljöer kommentatorn rör sig i? Kan det ha att göra med dennes eget beteender kanske hur intressanta diskussioner som förs??!
  • Anonym (Förbisedd!)
    Anonym (Tråkiga) skrev 2017-04-25 07:42:58 följande:
    Kvinnor attraherar inte män med sina intressanta ideer.

    Män attraheras av rumpor, bröst och tre våta hål, om man ska vara helt krass, men det är inte riktigt sant, det finns något lockande i kvinnors sätt att vara även utan rent sex.

    Men det nog såhär. Kvinnor har hälften av mäns muskelkraft i överkroppen, tvåtredjedelar i underkroppen, är små med breda höfter, känsliga axelleder, grunda knäleder och en större mängs fettdepåer på kroppen. Deras psyke är nästan helt inriktat på att tolka och förstå världen genom emotioner och relationer, och deras MO är att kopiera andra, i beteende och traditioner.

    Kvinnor hade inte haft en chans att överleva om män inte såg annorlunda ut och hade ett annat psyke, och jag vet att män känner det otroligt väl när vi umgås med kvinnor. Vi får noll input på sånt som vi sen kommer att tvingas göra för det faller på oss, och därför tar vi del av andra mäns erfarenheter när det gäller sånt som är viktigt på det sättet. 

    Kvinnor attraherar förstås, men väldigt sällan deras ideer.
    Där gav du exakt den förklaringen jag behövde för att helt sluta umgås med detta kön! TACK
  • Anonym (Förbisedd!)
    PeterGB3G skrev 2017-04-25 10:03:34 följande:
    Nåt som inte stämmer här. Ni var tillsammans ETT ÅR och han visste inte vad du jobbade med? Kanske kunde du berättat det? Initierat lite samtal? Om det inte gick, kanske avslutat förhållandet lite tidigare?

    Själv gillar jag samtal och ställer mycket frågor. Det är främst därför jag är här på FL om inte annat.

    Hur fungerar det när du dejtar? Ta upp detta tidigt i relationen. Säg att du gillar att prata. Uppmana mannen att ställa frågor. Spell it out. Vill man ha det på ett visst sätt får man skapa det för sig. Avsätt tid till samtal i vardagen. Lägg upp det som en lek. Spela olika sällskapsspel tillsammans där man frågar/svarar för att få igång det beteendet. Hitta på lek, du frågar mig en fråga, sen frågar jag dig en. osv.

    Som sagt, jag gillar att prata, samtala och ställa frågor. MEN, tyvärr är det så som en del redan sagt i tråden. En del människor är bara tråkiga. Dom ger ifrån sig vibbar som gör att jag inte vill veta nåt om dom. Män och kvinnor.
    Ja det låter alldeles tokigt och du har rätt! Jag har inte så lätt att prata om mig själv om inte jag får direktiv och genuint intresse i form av frågor. Grejen var att vi hade extremt bra samtal och även känslomässig kommunikation och pratade jämt i timmar utan att ens komma in på vardagsämnen. Dock märkte jag att han sällan följde upp med någon som helst följdfråga om vardagen och det praktiska i livet vilket tog jag upp vid flera tillfällen. Istället var han otroligt intresserad av mina tankar, känslor , erfarenheter etc mer än någon annan varit någonsin vilket var den stora dragningskraften förutom den fysiska attraktionen. Vi hade inte möjlighet att ses så ofta eftersom vi bodde i olika städer och hann aldrig utveckla en vardagsrelation.

    I tidigare relationer har jag lärt känna personerna mer i nuet och genom gemensamma intressen och spenderat mycket tid till att utforska varandra. Kommunikation är det viktigaste för mig och jag har haft tur där att träffa såna människor som värdesatt detta. Förutsättningen för bra relationer bygger ju på intresse och matchande värdegrunder!


  • Anonym (Förbisedd!)
    Underhill skrev 2017-04-25 08:20:52 följande:

    He he...undrar jag hur det kommer se ut i framtiden när dagens unga växer upp, när det endast lärt sig att kommunicera med eller via "paddan" och telefonen :)...skämt o sido, så tror inte jag att det är män eller kvinnor, även om jag gissar att kvinnor i allmänhet är lite mer frågvisa och nyfikna när det kommer till att veta mer om den personen de väljer att spendera mer tid med...annars tror jag det beror mer på uppväxt/uppfostran och eller bakgrund/erfarenheter. Vilka man har umgåtts med och umgås med och hur frågvisa individerna i sin omgivning är och har varit. Man blir lite som man umgås :)


    Bra svar! Håller med och det ska bli spännande att de vad dagens generation blir för människor och hur det kommuniceras om 20 år haha
  • Anonym (Förbisedd!)
    Anonym (asta mä a) skrev 2017-04-25 11:19:15 följande:
    Märkligt men jag har aldrig ens tänkt på att det är så. Plötsligt så ser jag fikaträffen med en nätdejt (man) häromdagen i annat ljus. Nu har jag iofs inte så stort behov av att prata om mig själv utan jag lyssnar väldigt gärna........men konstigt är det att jag vet så mkt om honom men minns knappt att jag sa ett dugg om mitt liv.................................!
    Haha exakt så brukar jag med känna när jag kommer hem. Hmmm jag vet ju t om vad hans mormors granne hette men tror inte vi ens kom in på mig;(
  • Anonym (Förbisedd!)
    Anonym (Lhc) skrev 2017-04-25 07:55:30 följande:

    Har också tänkt på detta. Inte bara vid dating utan generellt när vissa män (alltför många) pratar med kvinnor. Andra exempel är "mansplaina" och "göra en gösta". Jag tror det har med uppfostran att göra bl a. Kvinnor får lära sig att de ska behaga. Män får inte lära sig att de ska behaga någon. Kvinnor frågar män om dem även om de inte är särskilt intresserade, av artighet. Många män verkar inte ha den förmågan. Satt nyligen på en buss med en kvinnlig kollega. Då kom en gammal klasskompis (manlig) till henne på och det var länge sen de sågs. De började prata och han berättade vad han gjort sen sist (lääänge). Ganska ointressanta saker. Hon ställde artiga föjldfrågor. Långt om länge frågade han vad hon gör nu. Hon berättade vad hon jobbar med. "jaha" blev svaret. Noll följdfrågor. Sen dog samtalet ut. Inte första gången jag hört eller upplevt liknande. Sorgligt! Så trist med såna egotrippade män.


    Tragisk och alltför vanlig historia. Kvinnor är så måna om att behaga och att vara trevliga och blir uppfostrade att mycket av värdet i att vara kvinna ligger i just det. Att bära upp världen på sina axlar. Se till att dne blir en bekväm plats för sina medmänniskor. Kolla sjukskrivningsstatistiken....de brakar ihop för de inte vågar ta plats som människor och vara sig själv i större utsträckning och sätta nödvändiga gränser. Det får vi inte lära oss!

    Har testat metoden att skippa frågorna sista tiden och precis som du säger har samtalen ofta dött ut eller blivit obekväma men faktiskt har jag varit med om att killarna faktiskt då fattat grejen och börjat kämpa för att få mitt intresse tillbaka:)
    Jag mår ganska bra med att vara mitt nya mindre trevliga jag! Vad jag helst hade önskat är ju att de jag träffar är genuint intresserade av mig och inte bara frågar av artighet...men hellre det än inga frågor alls haha
  • Anonym (Förbisedd!)
    Mandel skrev 2017-04-25 12:46:27 följande:
    Fast jag tror nog mer att det handlar om person än kön.

    Jag hade en väninnan som när vi "gjorde" slut anklagade mig för att jag aldrig berättade något, men jag fick aldrig en syl i vädret  och det sa jag till henne.
    Du lyssnar aldrig och återkopplar aldrig på vad jag berättar. Då kontrade hon med att det var mitt fel att hon inte lyssnade för jag stod inte på mig tillräckligt...
    Jag kunde berätta väldigt spännande saker som skulle hända, men aldrig att hon frågade hur det gått sedan.
    Allt handlade i alla år bara om henne och hennes saker.

    Har även haft en manlig chef som jag tröttnade på och sade upp mig. Först då fick han veta mer om mitt privatliv och då blev han "imponerad". Jag var ju inte alls enbart en piga åt honom som skulle niga när han gick förbi utan driftig ägare och företagsledare på ett framgångsrikt företag som jag valde att jobba på heltid på eftersom han var ... 

    Wow här satte du huvet på spiken! Skrämmande att jag konfronterat människor precis på samma sätt  som du med samma frågeställningar och fått exakt samma svar både av kvinnor och av män.
    Är det kanske så att självupptagna människor är problemet och att de inte ser vad de gör och har någon som helst självinsikt? Har  verkligen råkat ut för många kvinnor som varit så här och bara pladdrat på om sig själv i timmar...så det handlar kanske mer om person än kön???

    Jag precis som du känner inte att det är naturligt att plötsligt tränga mig in med massa prat om mig själv mitt i ett samtal utan minsta anknytning eller association. Saker måste komma naturligt annars får det va...

    Men det värsta och mest sårande är just människor som ställer en fråga och inte bemödar sig med en enda motfråga för att visa närmare intresse..that sucks!!!!
    Då är det ju endast plikt!;(

Svar på tråden Seriöst! Varför ställer män inga frågor?