• AnnaPaulita

Hur hade du resonerat, kring borttappade kläder...

Tänk er följande scenario. Ni har med er barns kompis hem, de är 6 år och går i förskoleklass.

Kompisen glömmer sin jacka vid busshållplatsen. Hur hade du resonerat? Tänkt att det är barnets ansvar att ha koll på sin egen jacka? Eller att det är ditt ansvar som vuxen i sällskapet att ha koll på att barnet har koll på sin jacka. Hade det gjort någon skillnad om det var en ny jacka? Gammal jacka? Dyr/billig jacka? Hur hade du resonerat?

• Svar på tråden Hur hade du resonerat, kring borttappade kläder...
  • viseversa

Eftersom jag har koll på min 6årings kläder så tycker jag det är den vuxnes ansvar även här. 6 åringar är ganska små och har huvudet i det blå. Har högre krav på min 10åring. Där är det hennes ansvar men en 6åring så tycker jag man som vuxen håller koll.

• cosinus

Nä nog bör den vuxne i sällskapet dubbelkolla att allt är med.

Däremot skulle jag aldrig kräva ersättning av den andre barnets förälder om det var mitt barns jacka som kommit bort. Det skulle gå gå på shit happends - kontot

• Monchichier

Helt klart den vuxnes ansvar till 110%.

Om det är frågan om ersättning skulle jag inte kräva det själv, jag tycker att det är den vuxne som ansvarade över jackan som ska erbjuda, nej insistera på att ersätta jackan och det som låg i fickorna.

• Carambolan

Jag tycker att det är barnets ansvar att hålla reda på vilka kläder och saker det brukar ha med sig hem från skolan, det kan inte någon utomstående ha koll på. Därefter tycker jag däremot att det är den medföljande vuxnes ansvar att hålla uppsikt så att varken kläder, väskor eller andra saker glöms kvar på hållplatsen, på bussen, i parken etc.

• Fru Ve

Den vuxnas ansvar säger jag också. Hade barnet varit säg 9-10 år hade jag nog mer tyckt att det är barnets ansvar. Däremellan är ju gränsen lite flytande. Men om man ska ta med en 6-åring hem så ja då ingår det att också hålla reda på dennes t.ex. kläder.

• Fru Ve

Jag hade inte heller krävt ersättning om det var mitt barns jacka - men hade erbjudit det om det var jag som slarvade bort den. 

Svar på tråden Hur hade du resonerat, kring borttappade kläder...