• Anonym (Anonym)

Så himla kär- Hjälp?

Jag har varit kär i en kille länge nu, väldigt länge. Vi tränar tillsammans i en sport, därvi träffades. Våran åldersskillnad är inget som många tycker om, men jag kan inte sluta älska han. Han är 23 och jag är 15. Vi båda fick känslor för varandra för drygt ett halvår sen, vi träffades och vi kysste varandra. Kyssen blev väldigt spontant och jag var inte beredd och avbröt det mitt i allt. Jag har mått "dåligt" över det sen det hände tills idag. Så fort jag tänker på det bli jag generad, det va så pinsamt hur allt slutade. Efter det har det varit väldigt stelt mellan oss, men nu på senare tid har det blivit mindre och mindre stelt. Dock så tror jag inte att han har några känslor kvar för mig, och det märks. Han kollar knappt på mig, är inte lika social mot mig och verkar tycka jag är "jobbig" på något sätt. Jag är ju inte säker om hur han känner, men jag vill inte fråga för att verka desperat. Han behandlar mig annorlunda ibland också. Jag försökte "glömma" han efter 1 månad efter kyssen, mina känslor minskade och minskade. Tills i förrgår, vi var på en tävling tillsammans och när jag träffade han igen utanför våran sporthall blev jag som kär på nytt. Han är en sån fin kille och jag gillar han så extremt mycket, så jag vet inte vad jag ska ta mig till faktiskt. Han och jag har pratat också om att våran ålderskillnad är problemet, och att om några år så skulle det verkligen vara okej att ha ett förhållande. Dock kan ju ingen förutspå framtiden och säga hur allt kommer vara då, och det gör mig ledsen att jag inte kan direkt påverka det här. Vad tycker ni att jag borde göra? Snälla ni som inte tycker att ålderskillnaden är okej, ni måste väl inte påpeka det. Jag vet redan att det är en stor ålderskillnad och att många tycker det är konstigt/dåligt. Jag vill bara ha ett svar på vad jag ungefär borde göra, om jag borde glömma han helt å hållet eller vad jag nu än ska göra. Jag ber ursäkt om det finns stavfel här o där, jag skrev det här på mobilen i lite hast.

• Svar på tråden Så himla kär- Hjälp?
  • Anonym (.)

Satsa på en kille i egen ålder. Glöm han. Blir bara problem. Han har insett det.

Om du fortfarande inte har glömt han när du är 18, börjar det väl bli läge att höra av sig till honom igen.

• Anonym (Tjejkompisen)

Tänk på hur det verkar från hans sida. Han får känslor för en mkt yngre tjej och ni kysser varann men du verkar inte riktigt vilja. Självklart tar han ett steg tillbaka. Du är ju så mkt yngre. Hade snarare blivit obehagligt om han skulle vara mer på. Ska man ha en relation med sådan åldersskillnad är det viktigt att den yngre tar initiativet.

Du verkar dessutom lite tveksam, blir kär, tappar känslor och vill inte riktigt kyssas, får känslor igen osv... helt normalt i din ålder men för en äldre verkar det lite skrämmande. Man vill inte 'utnyttja' en yngre och han vet inte riktigt om du vill...

• Anonym (Tjejkompisen)

Varför ligger tråden under otrohet förresten? Har han en annan flickvän?

• Anonym (Anonym)

Oh såg nu att jag råkat lägga den här tråden i fel kategori, my bad.

Tack för ett bra svar förresten. Jag fick mer insyn hur han kanske tänker om allt nu.

• Anonym (tålamod)

Ta det lugnt, fokusera på annat i ditt liv och sen kommer kärleken när den kommer.

Oavsett om du vill höra det eller ej - men jag tror att åldersskillnaden är för stor. Ni är på helt andra plan i livet. Han är ute i arbetslivet/högre studier, och du går på högstadiet. Det är en ocean i skillnad mellan mognad och livssituation. Och det är oceaner av skillnad mellan det typ av förhållande som man har vid femton och som man har som 23. Många flyttar ihop i den åldern, medan du fortfarande bor hemma och är omyndig i många år till.

• Anonym (tålamod)
    Anonym (tålamod) skrev 2017-04-25 10:30:32 följande:

Ta det lugnt, fokusera på annat i ditt liv och sen kommer kärleken när den kommer.

Oavsett om du vill höra det eller ej - men jag tror att åldersskillnaden är för stor. Ni är på helt andra plan i livet. Han är ute i arbetslivet/högre studier, och du går på högstadiet. Det är en ocean i skillnad mellan mognad och livssituation. Och det är oceaner av skillnad mellan det typ av förhållande som man har vid femton och som man har som 23. Många flyttar ihop i den åldern, medan du fortfarande bor hemma och är omyndig i många år till.

...Och det är absolut inte menat som en pik gentemot dig eller en förminskning av din situation. Det är bara så det är, helt enkelt, att vi lever på olika sätt i olika faser i livet. Och det kan vara svårt att kombinera dessa faser.
    Även om man är lika gamla, säg runt 25, där den ena fortfarande bor hemma och inte försörjer sig, medan den andra gått klart universitet, flyttat runt och nu skaffar fast jobb, kommer de att få det svårt att hålla, eftersom livet ser så annorlunda ut för dem.
  • Betty20
    Anonym (Anonym) skrev 2017-04-24 22:00:11 följande:

Jag har varit kär i en kille länge nu, väldigt länge. Vi tränar tillsammans i en sport, därvi träffades. Våran åldersskillnad är inget som många tycker om, men jag kan inte sluta älska han. Han är 23 och jag är 15. Vi båda fick känslor för varandra för drygt ett halvår sen, vi träffades och vi kysste varandra. Kyssen blev väldigt spontant och jag var inte beredd och avbröt det mitt i allt. Jag har mått "dåligt" över det sen det hände tills idag. Så fort jag tänker på det bli jag generad, det va så pinsamt hur allt slutade. Efter det har det varit väldigt stelt mellan oss, men nu på senare tid har det blivit mindre och mindre stelt. Dock så tror jag inte att han har några känslor kvar för mig, och det märks. Han kollar knappt på mig, är inte lika social mot mig och verkar tycka jag är "jobbig" på något sätt. Jag är ju inte säker om hur han känner, men jag vill inte fråga för att verka desperat. Han behandlar mig annorlunda ibland också. Jag försökte "glömma" han efter 1 månad efter kyssen, mina känslor minskade och minskade. Tills i förrgår, vi var på en tävling tillsammans och när jag träffade han igen utanför våran sporthall blev jag som kär på nytt. Han är en sån fin kille och jag gillar han så extremt mycket, så jag vet inte vad jag ska ta mig till faktiskt. Han och jag har pratat också om att våran ålderskillnad är problemet, och att om några år så skulle det verkligen vara okej att ha ett förhållande. Dock kan ju ingen förutspå framtiden och säga hur allt kommer vara då, och det gör mig ledsen att jag inte kan direkt påverka det här. Vad tycker ni att jag borde göra? Snälla ni som inte tycker att ålderskillnaden är okej, ni måste väl inte påpeka det. Jag vet redan att det är en stor ålderskillnad och att många tycker det är konstigt/dåligt. Jag vill bara ha ett svar på vad jag ungefär borde göra, om jag borde glömma han helt å hållet eller vad jag nu än ska göra. Jag ber ursäkt om det finns stavfel här o där, jag skrev det här på mobilen i lite hast.

När jag var 23 år så var jag kär i en kille som var 16 Det fungerade ett tag, men blev till slut lite konstigt eftersom han bodde hemma fortfarande, gick i första året på gymnasiet och var som ett barn på många plan. Började till slut känna som att jag umgicks med en lillebror.,..Skulle säga att det var åldersskillnaden som bidrog till att det tog slut mellan oss, men så behöver det ju inte bli för alla.

Idag är jag gift med en person som är 9 år äldre, men vi träffades när vi båda var över 20, så det är ju kanske enklare då.

Dock vill jag säga att man behöver inte göra som "alla andra gör" i livet, alltså följa normen. Man kan inleda ett förhållande på vinst och förlust, krasst har man ju inget att förlora. Fungerar det så kan det ju bli underbart och funkar det inte så går man bara vidare med ett krossat hjärta som läker. Men nu tror du inte att han känner så mycket för dig verkar det som och då är det ju svårare. Antingen tar du kontakt och berättar hur du vill ha det eller så låter du det hela vara en dröm bara, ibland behöver det inte vara så mycket mer än så.
  • NomenNescio

Kan bara hålla med de två oavstående.

Är man fortfarande på det stadiet att man kysser varandra och sedan inte vågar prata om det så kan det inte sluta väl. Du är för ung för ett förhållande, och då speciellt ett vuxet förhållande.

Han är myndig, bor säkert själv, har egen ekonomi och försörjningsansvar. Hans liv består av karriärsval och investeringar. Femtonårigas liv består ofta av tjatiga föräldrar, bästisintriger och fniss under lektioner.

Det går bara inte att jämföra.

Svar på tråden Så himla kär- Hjälp?