• Malva2015

vägrar ersättning

Min tös tar flaska. Hon har helammats men fått bm i flaska och ersättning någon enstaka gång.
    Nu har jag tänkt fasa ut amningen och då helt plötsligt vägrar hon ersättningen. Testar både nan och Sempers och första gången hon smakar är det jättegott.
    Därefter vägrar hon. Eftersom hon är otroligt svår att amma så vill jag verkligen få det att funka med ersättningen. Vad ska jag göra? Någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden vägrar ersättning
  • MorTillTheo

Jag har inte erfarenhet nog om bm då mitt försök att amma inte gick så bra, men min tanke går direkt till att bebis håller sig mätt längre på ersättning så du kanske ger flaskan för tidigt? Hon kanske inte är hungrig nog när du ger flaska nr två? Så är min son iaf jag får inte ge flaskan för tidigt då TOTAL vägrar han.

Sen brukar det vara så att bebisarna äter till slut när dom blir tillräckligt hungriga:)

Lycka till!

• Malva2015
    MorTillTheo skrev 2017-04-25 08:41:40 följande:

Jag har inte erfarenhet nog om bm då mitt försök att amma inte gick så bra, men min tanke går direkt till att bebis håller sig mätt längre på ersättning så du kanske ger flaskan för tidigt? Hon kanske inte är hungrig nog när du ger flaska nr två? Så är min son iaf jag får inte ge flaskan för tidigt då TOTAL vägrar han.

Sen brukar det vara så att bebisarna äter till slut när dom blir tillräckligt hungriga:)

Lycka till!

Jag har också tänkt så men så kanske det gått 3h sedan jag ammade henne och i normala fall äter hon varannan (när hon ammas) .
    Dessutom gnäller hon när jag försöker ge flaskan men hon försöker istället attackera bröstet:/

Men jag tänker så som du säger, kan jag låta henne gå på tom mage tills hon helt enkelt tar flaskan ?:/
  • LittleSunshine84

Hur gammal är hon? Gick fint att ge ersättning och flaska när sonen var under 10 veckor. Nu är han 5 månader och jag skulle vilja fasa ut amningen men han vägrar flaska. Det är som att han vet vad som är "godast" och mysigast. Ger jag på spruta tar han ersättning utan problem.

• Maddi
    Malva2015 skrev 2017-04-25 08:45:11 följande:

Jag har också tänkt så men så kanske det gått 3h sedan jag ammade henne och i normala fall äter hon varannan (när hon ammas) .

Dessutom gnäller hon när jag försöker ge flaskan men hon försöker istället attackera bröstet:/

Men jag tänker så som du säger, kan jag låta henne gå på tom mage tills hon helt enkelt tar flaskan ?:/

Mitt ena barn åt var tredje timme och andra åt mellan tre och fyra timmar.
  • syntharen

Vad händer om du i stället ger bröstmjölk i flaskan? Om hon tar det så kan det ju vara så att hon föredrar bröstmjölk I så fall så testa att blanda ersättning med bröstmjölk. Först mest bm och bara lite ersättning och sedan fasa ut bm efterhand.

• Birgitta02

Försök låta pappan ge flaskan i början kanske? Du är ju väldigt förknippad med bröstmjölk.

• brunbrallan

Vägra tutten ocg erbjud flaskan med jämna mellanrum. Funkade för min son. Han stenvägrade ersättning men efter 7 månader med ständiga mjölkstocknngar fick jag nog. Trodde det skulle kännas grymt och att han skulle vara leden tills han fick mat men det gick jättebra! Inga tårar och när han var hungrig åt han till slut.

Lycka till ts!

• Malva2015
    brunbrallan skrev 2017-04-25 11:04:38 följande:

Vägra tutten ocg erbjud flaskan med jämna mellanrum. Funkade för min son. Han stenvägrade ersättning men efter 7 månader med ständiga mjölkstocknngar fick jag nog. Trodde det skulle kännas grymt och att han skulle vara leden tills han fick mat men det gick jättebra! Inga tårar och när han var hungrig åt han till slut.

Lycka till ts!

Precis vad jag försökt idag och igår men allt klösande efter bröstet och tårar får mig att ge efter! Bläää vill verkligen . Jag får tuffa till mig men känner mig ond:(
  • brunbrallan
    Malva2015 skrev 2017-04-25 13:40:14 följande:

Precis vad jag försökt idag och igår men allt klösande efter bröstet och tårar får mig att ge efter! Bläää vill verkligen . Jag får tuffa till mig men känner mig ond:(

Jag förstår att det kan vara jättetufft! Men sätt på dig en tjock tröja så inte brösten bara "kommer fram" när det gnälls och fortsätt erbjuda flaskan. Det känns hemskt men det är inte farligt. Du måste bestämma sig hur du vill göra, halvhjärtade försök sänker ditt självförtroende! Kram på dig
  • Malva2015
    brunbrallan skrev 2017-04-25 14:55:45 följande:
    Jag förstår att det kan vara jättetufft! Men sätt på dig en tjock tröja så inte brösten bara "kommer fram" när det gnälls och fortsätt erbjuda flaskan. Det känns hemskt men det är inte farligt. Du måste bestämma sig hur du vill göra, halvhjärtade försök sänker ditt självförtroende! Kram på dig
    Satte henne i babysittern och gav henne nu. Då käka hon den rackaren!! Men kan ju inte ha med mig den överallt:D

Ska göra som du säger . Tjocktröja på!
  • brunbrallan
    Malva2015 skrev 2017-04-25 15:35:22 följande:

Satte henne i babysittern och gav henne nu. Då käka hon den rackaren!! Men kan ju inte ha med mig den överallt:D

Ska göra som du säger . Tjocktröja på!

Du luktar ju mjölk så det kanske är det som stör. Vad bra att det är på rätt väg!
  • MorTillTheo
    Malva2015 skrev 2017-04-25 08:45:11 följande:

Det är ett alternativ för det har funkat för vår son och han behövde inte gå så länge utan mat innan han började äta igen. Sen kan det gå lättare om man underhåller barnet under tiden man matar vi visar ofta babblarna på telefonen samtidigt.

Men kom ihåg att inte truga för länge varje gång hon vägrar vänta en liten stund emellan så hon inte tappar mat intresset helt ist.
  • Malva2015

Jag blir gaaaaalen!! Testat olika flaskor , väntat tills hon är riktigt hungrig, blandat bröstmjölk med ersättning. Hon fortsätter vägra! I bästa fall äter hon ca 20 ml så det tar udden av hungern, sen vägrar hon igen. Ska jag stålsätta mig då och fortsätta vänta ut henne? Känns ju som jag svälter mitt barn.

Om ett par veckor ska jag opereras och då kan jag inte amma..

Svar på tråden vägrar ersättning