• Llexxaan

    avslöja könet fest/ baby shower?

    Kan man ordna sin egen baby shower?

    Vet inte fall jag ska kalla det baby shower då jag främst vill ordna ett litet "avslöja könet" kalas. Sen vill jag gärna att min man är med vilket han inte kommer vara om mina tjejkompisar ordnar en baby shower. Vi ska på RUL nu till helgen och förhoppningsvis får vi då veta könet. Vi hade inte tänkt avslöja det för någon men jag vet att rumpan lär spricka när familjemedlemmar och vänner frågar. Så hade det varit konstigt och skicka ut en inbjudan med "kom och fika med oss och gissa vad som gömmer sig i magen" tema?

  • Svar på tråden avslöja könet fest/ baby shower?
  • Meriall

    Låter ju kul men tänk på att RUL kan visa fel kön, kan ju bli lite mysko då :) Sedan tycker jag det låter som ett roligare upplägg att låta personen som kollar kön skriva det på en lapp som ni tar fram gemensamt och kollar på i slutet av festen. Dvs att ni inte heller vet könet och är med och gissar. Mycket roligare så än om ni redan vet... det är ju för er som det är störst ändå att få veta och det är nog roligare för era närmaste att få dela dem upplevelsen för er än att få veta själva.

  • Carambolan

    Fundera på om det verkligen är en lika stor grej för andra i er bekantskapskrets som det är för er. Att många frågar om könet är väl mer för att det är typ det enda man kan veta om barnet i förväg, inte för att man faktiskt tycker att det spelar nån roll. Jag hade nog tyckt att det var lite awkward att bli bjuden på en sån temafest hos en vän :) Men kanske om det var i formen av en avslappnad fika där enda "grejen" är hemlig färg inuti kakan typ, då känns det inte så pretto som en hel babyshower.

  • Llexxaan

    Vi har försökt bli gravida i många år så dom runt om oss (föräldrar,syskon och vänner) är mer spända på graviditeten än vad vi är och mer spända på att veta kön och få köpa massa än oss :) det är därför tanken slog mig att göra något sånt här istället för att någon ordnar en baby shower :)

  • Llexxaan
    Llexxaan skrev 2017-04-25 10:26:30 följande:

    Vi har försökt bli gravida i många år så dom runt om oss (föräldrar,syskon och vänner) är mer spända på graviditeten än vad vi är och mer spända på att veta kön och få köpa massa än oss :) det är därför tanken slog mig att göra något sånt här istället för att någon ordnar en baby shower :)


    ***** vi kommer avsäga oss presenter så det är ingen presentkalas :)
  • JiPe

    Det roliga är ju om ni också får reda på könet på festen! Be barnmorskan skriva könet på en lapp och ha en tårta med blå eller rosa fyllning. Ge lappen till konditorn och säg att ni vill ha blå om det står pojke på lappenoch rosa för flicka, men att de inte ska avslöja för er :) Extremt stereotypt men om man ändå ska ha en sådan fest kan man väl gå all in? Blir spännande för er då också! Vet dock inte om barnmorskor i Sverige kan tänka sig att skriva på en lapp.

  • JA77

    Njaa, det där upplägget skulle jag som vän inte vara så intresserad av faktiskt :)

  • Delilah2001

    Såg nyss på tv där de hade det. Men då visste inte de blivande föräldrarna om könet heller, utan alla fick veta samtidigt.

    Det gick till så att bm skrev könet på en lapp och på i ett stängt kuvert som föräldrarna fick med sig efter ultraljudet. Sen gick de till en affär och lämnade kuvertet där, och fick ballonger som innehöll blå eller rosa konfetti. På själva festen smällde en av föräldrarna ballongen, och konfettins färg avslöjade könet för både föräldrar och gäster. Rosa konfetti visade det sig vara i deras fall.

    Ett annat alternativ är att beställa en tårta med blå eller rosa fyllning. Färgen avslöjas först när tårtan skärs upp.

  • Delilah2001

    Läste bara trådstarten, såg nu att någon redan tipsat om tårta

Svar på tråden avslöja könet fest/ baby shower?