• SSF

    Hederskultur - hur få hjälp

    Känner du någon som har blivit utsatt för hederskultur.
    Hur fick människan hjälp?

  • Svar på tråden Hederskultur - hur få hjälp
  • Anonym (Melina)

    Känner (tack och lov) ingen som råkat ut för hederskultur. Men så har jag inga utländska vänner. 

    Jag hoppas verkligen att du får hjälp, oavsett om det är för din egen skull eller för någon annans. 


    Googlade lite och fick i allafall fram detta:
    www.humanisthjalpen.se/hjalpmalSverige.html

  • Anonym (Lusa)

    Det är till socialtjänsten ni ska vända er. Stöd vid heder är komplicerat. Finns det risk för hedersmord? Bortgifte? Detta gör socialtjänsten bedömning kring i samtal med den utsatta. Om risken finns är skyddat boende och skyddad identitet en första åtgärd. LVU om den utsatta är under 18 år. Med tiden blir ofta ny identitet även aktuellt.

    Problemet är att hederskulturer i regel är kollektivistiska. Banden mellan familjemedlemmar och släktingar kan vara oerhört starka. Att då aldrig mer kunna ha kontakt med sin familj och släkt är förstås fruktansvärt och leder till att den utsatte ofta ångrar att den "flydde" och vill komma hem igen.

    Om det inte finns risk för mord eller bortgifte är min erfarenhet att det är bättre att socialtjänsten ger stöd till familjen, ökar förtroendet och kommunikationen mellan familjemedlemmarna. Det handlar om att få familjemedlemmarna att ge och ta. Tyvärr blir det sällan den frihet som finns utanför hederskulturer men det går göra det något bättre för den utsatte.

  • elyse

    Ja, men ingen som lyckats bryta det. Jag har sett exempel på att man kört det traditionella racet med äldsta och verkar ha ångrat sig sedan och låtit övriga syskon välja själva.

  • Anonym (Finns)

    Finns jättemycket heder och hedersförtryck som vanlige Svensson oftast inte ser. En tjej på min (invandrartäta) skola pratade ofta om att hon var bortgift (hon var då 14 år) och att hon ville skiljas. Vet inte hur det gick för henne sedan.


    Vet en som ska gifta sig med sin kusin men vet inte om varken hon eller han vill det. Har lust att anonymt anmäla det ;) 

  • Slickers

    "Heder"? - begreppet måste väl vara "skam", heder är ju motsatsen till vad muslimer, araber et al praktiserar i detta avseende.

  • Anonym (Finns)
    Slickers skrev 2017-04-25 20:30:55 följande:

    "Heder"? - begreppet måste väl vara "skam", heder är ju motsatsen till vad muslimer, araber et al praktiserar i detta avseende.


    Hedersrelaterat våld och förtryck
  • Slickers
    Anonym (Finns) skrev 2017-04-25 20:41:17 följande:

    Hedersrelaterat våld och förtryck


    Men var kommer "heder" in? Jag ser inget i denna nysvenska sedvänja som har med heder att göra.
  • pyssel

    Genom samverkan skola, soc, kvinno-/tjejjour och polis har de jag känner till fått hjälp.


    Alla hästar hemma
  • Anonym (Finns)
    Slickers skrev 2017-04-25 20:45:51 följande:
    Men var kommer "heder" in? Jag ser inget i denna nysvenska sedvänja som har med heder att göra.
    Men iaf förtryck, att inte få bestämma vem man ska gifta sig med, att bli tvingad till kyrka/moské/ha slöja, inte få välja sina vänner, att man ska bete sig som om man vore i sitt hemland fast man är i Sverige och egentligen har samma rättigheter som andra svenssons. 
  • Anonym (Nej)
    SSF skrev 2017-04-25 16:00:18 följande:

    Känner du någon som har blivit utsatt för hederskultur.
    Hur fick människan hjälp?


    Nej. Flyttar tjejerna iväg? 
Svar på tråden Hederskultur - hur få hjälp