• Dani84KR

    Autism????

    Hej

    Jag undrar, ni föräldrar med barn som har autism.

    Det började med att min son snurrade och greppar med händerna och jag googlade det.

    Fick upp autism och nu som den ångest person jag är ser jag symtomen i allt han gör.

    Snurrar och greppar men händerna

    Stirrar på inget

    Vaknar från sömn och bara ligger kvar och leker för sig själv

    Ibland är det svårt att få hans uppmärksamhet hur mycket man än ropar

    Frågade min bvc sköterska när han var på sin 6månaders kontroll. Men hon tycker inte det, men känns knte som hon "kollade"

    Men hon tycker för att han ger ögonkontakt och ler och skrattar så borde vi inte oroa oss.

    Vad tycker ni? Borde jag gå vidare med de kanske boka tid hos läkaren eller vårdcentralen?

    Tack för

    Svar.

  • Svar på tråden Autism????
  • Långbenopluto

    Sluta leta fel och njut av ditt barn!

    Har barnet nån funktionsnedsättning så kommer det att komma fram inom sin tid.

    Jag har en 10 årig pojke med autism.

  • Annabola
    Dani84KR skrev 2017-04-26 04:20:49 följande:

    Hej

    Jag undrar, ni föräldrar med barn som har autism.

    Det började med att min son snurrade och greppar med händerna och jag googlade det.

    Fick upp autism och nu som den ångest person jag är ser jag symtomen i allt han gör.

    Snurrar och greppar men händerna

    Stirrar på inget

    Vaknar från sömn och bara ligger kvar och leker för sig själv

    Ibland är det svårt att få hans uppmärksamhet hur mycket man än ropar

    Frågade min bvc sköterska när han var på sin 6månaders kontroll. Men hon tycker inte det, men känns knte som hon "kollade"

    Men hon tycker för att han ger ögonkontakt och ler och skrattar så borde vi inte oroa oss.

    Vad tycker ni? Borde jag gå vidare med de kanske boka tid hos läkaren eller vårdcentralen?

    Tack för

    Svar.


    Med min erfarenhet som är liten i ämnet så har jag iaf fått veta att man inte utreder barn innan tidigast vid 4 års ålder så försök koppla bort dina tankar något.. ingen tröst men..
  • elin1989
    Annabola skrev 2017-06-04 21:43:45 följande:
    Med min erfarenhet som är liten i ämnet så har jag iaf fått veta att man inte utreder barn innan tidigast vid 4 års ålder så försök koppla bort dina tankar något.. ingen tröst men..
    Det ar absolut inte sant och en dum sak att sprida nar man uppenbarligen inte har koll. Ju tidigare diagnos desto battre och barn utreds definitivt langt innan fyra ars alder.
  • Annabola
    elin1989 skrev 2017-06-04 21:49:59 följande:
    Det ar absolut inte sant och en dum sak att sprida nar man uppenbarligen inte har koll. Ju tidigare diagnos desto battre och barn utreds definitivt langt innan fyra ars alder.
    Den infon har jag fått från BUP och BVC i min kommun då jag själv bett om utredningsledare min son..lägg av att säga att jag är dum?! Man måste väl på ett forum får säga och berätta om sina erfarenheter..??? Eller? Jag sa ju att jag inte hade mycket info i ämnet bara den jag själv fått..

    Trist attityd!!
  • Piff

    Fast om de nu konstaterar att ditt barn har autism - vad innebär det för er familj just nu? Vad kommer förändras mellan dig och barnet?

    Och tänk om det är en tillfällig grej som barnet håller på med nu, som är borta om 3 månader och barnet då är "friskt" egentligen, men man har stämplat honom med en diagnos redan...

    Slappna av, mys, gosa, lek och ha en härlig sommar med barnet, utan att jämföra eller analysera för mkt. Vänta ett år eller två och se hur han utvecklas över tid. Om det är något som behöver utredas längre fram så får ni hjälp när det är dags :) BVCsköterskan ser flera barn i samma ålder dagligen, och upplevde inget konstigt ju.

  • sextiotalist

    För det första, hur gammalt är ditt barn?
    Vet du vad autism är?

    Många spädbarn gör konstiga saker ibland, det har med att spädbarnet utvecklas och lär sig saker hela tiden.

    Jag är rätt säker på att vi alla som haft spädbarn har haft barn som rullat runt och greppat med händerna och sett det som en ny sak som bebisen testar.

Svar på tråden Autism????