• Janne P

Ändra köplats

Hej,

Vi har blivit erbjudna en förskoleplats till vårt barn men insåg dumt nog att det var ett alldeles för tidigt datum (aug 2017). Nu skulle vi vilja ändra detta men samtidigt behålla köplatsen samt platsgarantin. Vi kunde ändra startdatumet till dec 2017 men det verkar ändå som kravet på att tacka jag/nej till start i aug 2017 finns kvar. Är det någon som vet vad som händer om man ignorerar att svara på deras erbjudande? Samt, finns det några knep man kan göra för att behålla köplats och platsgaranti? Jag har pratat med Stockholms stads barnaomsorgsenhet men dom säger att det inte finns någon annan väg än att tacka nej och förlora platsgarantin eller påbörja om ditt barns förskoleprofil. 

Mvh JP

Stockholm

• Svar på tråden Ändra köplats
  • Anonym (Nej)

Det är nog inte möjligt. Kan ni inte bara ta platsen (och då börja betala för den) och vänta med att skola in barnet? Så har vi gjort när vi kände att barnet inte var riktigt redo för dagis men ändå ville behålla platsen.

Det är ju dock olika från kommun till kommun.

Men om det är lång kötid är det väl bättre att betala för platsen tills ni vill börja använda den.

• Anonym (Nej)

För övrigt brukar det vara så att ett icke-svar är ett nej och man åker ur kön.

• Mandel

Jag försökte få till att nr 2 i kön kunde ta vår plats så kunde jag vänta på nästa lediga plats eftersom jag inte satt i sjön.
    Så kan man inte göra...
    Tackar man nej hamnar man sist.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Dixie

Om ni ignorerar att svar blir ni väl utan både förskoleplats och köplats? Det låter ju som en dålig idé .....

När vill ni ha plats?

• Occam

Men allvarligt - du har ju redan svarat på frågan själv, när du återger vad ansvariga sagt ... de är inte ute efter att lura dig. Dio val är enkelt - tacka ja nu eller hoppas på det bästa framåt. Men garanti eller ej så är det alltid lättast att få den plats man vill ha i augusti. Ta den och kör så korta dagar som möjligt är mitt råd.

Svar på tråden Ändra köplats