• gustavanna

Ultraljud fastställa BF

Jag var för några veckor sedan på tidigt ultraljud i v.13/14 med vårt andra barn. Barnmorska fick då BF datum till 17 okt. Jag frågade barnmorska om det kan komma att ändras vid RUL men fick som svar att de kommer gå efter detta datum nu dvs inte ändra det vid RUL. Jag får inte alls ihop det datumet då jag vet när jag hade ÄL och vi fick till det så att säga ;) Tycker det är för sent beräknat.

Är det någon som vet varför datumet inte får ändras vid RUL? Vid första graviditet så bestämdes BF vid RUL.

• Svar på tråden Ultraljud fastställa BF
  • Jag är bara jag

Det är väl klart det kan ändras! På VUL v.13 var mitt barn normalstort, på RUL redan större än normalt och senare UL låg han på +34%. Hade dock gjort IVF så datumet var ju spikat utifrån det, men det bevisar ju att storleken kan ändras mellan UL:en. Dessutom bör man alltid påpeka om datumet absolut inte kan stämma med egen uträkning. Man har ju hört om envisa barnmorskor som satt b.f-datum så man skulle plussat innan man ens haft äl och alla möjliga knäppa varianter!

• gruvan

Bf jag fick på kub i v 13-14 var 6/6 och räknat från sista mens/äl var bf 8/6. På rul i v 20 blev bf omräknat till 10/6 och det var det datumet de utgick ifrån sen. Nu skiljde det sig inte så många dagar för mig så det spelade ju ingen större roll men de ändrade iaf mitt bf efter rul trots tidigt ul. Där och då kändes det ändå jobbigt att få ett senare bf. Hade gärna behållit 6/6 från kub då jag redan tidigt kände på mig att barnet var stort och var livrädd för att gå över tiden och ju tidigare bf jag fick desto tidigare skulle jag bli igångsatt om det skulle gå så långt. Tack och lov kom bebisen 1/6 och det var inte en dag för tidigt!

Hur mycket skiljer sig bf från ul med det ni räknat ut från äl? För det handlar ju egentligen om när ägget fäster inte när man hade äl. Sen kanske du hade äl tidigare eller senare än vad du trodde?

• JA77

I vissa landsting daterar man numera efter KUB, detta för att studier visat att det är mer tillförlitligt. BM har inte gjort fel. 

• Annabola

Min BM ville inte sätta BF på kub utan vänta till RUL.. konstigt att det är så olika mellan olika landsting??

Svar på tråden Ultraljud fastställa BF