• Äldre 28 Apr 20:34
    5224 visningar
    16 svar
    16
    5224

    Hur många generationer bakåt har ni bilder på släktingar och när levde dom?

    Hej.

    Hur många generationer bakåt har ni bilder på släktingar och när levde dom?

    Själv har jag hittat en bild bland annat på min morfars farmor som föddes typ 1860 eller nåt och dog 1896 och jag tror bilden är ifrån kanske 1880.

    Vissa släktingar verkar det inte finnas några alls bilder på. Jag tror det inte det var så vanligt att man tog bilder på 1800 talet utan då kanske om var rik.

    Vet ni hur man ska bevara gamla bilder?

    Är det bästa om man digitaliserar bilderna?

  • Svar på tråden Hur många generationer bakåt har ni bilder på släktingar och när levde dom?
  • Äldre 28 Apr 20:42
    #1

    Jag har på min farfarsfar när han var ung så foto är från kanske runt 1890 eller tidigare. Maken har på hans farfarsmor, det fotot är väl ungefär lika gammalt.

  • Äldre 28 Apr 22:16
    #2

    En generation, mina föräldrar.

  • Caramb­olan
    Äldre 28 Apr 22:26
    #3

    Vi har också ett par gamla porträtt från sent 1800-tal. Det tidigaste jag har som inte är ett studiofoto är ett klassfoto från när min farmors mor gick i småskola, nån gång runt 1910.

  • Äldre 28 Apr 23:54
    #4
    Carambolan skrev 2017-04-28 22:26:15 följande:

    Vi har också ett par gamla porträtt från sent 1800-tal. Det tidigaste jag har som inte är ett studiofoto är ett klassfoto från när min farmors mor gick i småskola, nån gång runt 1910.


    Oki. Tror du det var vanligt att man tog klassfoto den tiden i skolan? För i så fall kan det kanske finnas bilder på kanske på mina släktingar ifrån när de gick i skolan.
  • Caramb­olan
    Äldre 29 Apr 01:20
    #5
    lejonetDaniel skrev 2017-04-28 23:54:41 följande:

    Oki. Tror du det var vanligt att man tog klassfoto den tiden i skolan? För i så fall kan det kanske finnas bilder på kanske på mina släktingar ifrån när de gick i skolan.


    Ingen aning hur vanligt det var tyvärr! Det här var i Finland dessutom. Det är däremot en i övrigt en typisk "skolfoto"-bild med hela klassen och läraren uppställda i klasrummet.
  • Äldre 2 May 11:14
    #6

    Jag har bilder på min farmor som dog 1930, få min morfar som dog 1944 och på min mormors pappa som dog 1906.

    När bilderna är tagna är en kvalificerad gissning men troligen är bilden på farmor från 1910-12 eftersom hon har två av sina barn med på bilden och vi tror vi gissat rätt på vem barnen är. Hon fick 6 barn som levde till vuxen ålder och 5 som dog som barn så riktigt säker på årtalet är jag inte, men hennes första är född 1919 och den sista 1928 så där emellan är det ju. 

    Det är nog samma tid ungefär som bilden på min morfar, han var född 1900 och bilden är från när fan gjorde värnplikt så runt 1920 bör det ju vara.

    Bilden på mormors pappa är från runt 1870-talet. det är ett foto som togs när han tillträdde sitt nya "statliga" jobb och är den enda av dessa foton som är tagna i studio.

  • Anonym (Gumbo­)
    Äldre 2 May 12:06
    #7

    Min pappa har bilder från mitten av 1800-talet. Jag ska få kopior på några. Den äldsta bilden jag har själv är av min farmor när hon är något år gammal. den bilden är från 1922.

  • Anonym (Gumbo­)
    Äldre 2 May 12:07
    #8
    lejonetDaniel skrev 2017-04-28 20:34:18 följande:

    Hej.

    Hur många generationer bakåt har ni bilder på släktingar och när levde dom?

    Själv har jag hittat en bild bland annat på min morfars farmor som föddes typ 1860 eller nåt och dog 1896 och jag tror bilden är ifrån kanske 1880.

    Vissa släktingar verkar det inte finnas några alls bilder på. Jag tror det inte det var så vanligt att man tog bilder på 1800 talet utan då kanske om var rik.

    Vet ni hur man ska bevara gamla bilder?

    Är det bästa om man digitaliserar bilderna?


    Min pappa har scannat in alla foton, för säkerhets skull. Annars håller gamla svartvita bilder bättre än färgfoton från 80-talet.
  • KKarat­e
    Äldre 2 May 12:09
    #9

    Äldsta fotot är 1880 typ. Min pappas pappas pappa. Min pappa är född -23

    Men det är bara ett foto.

    Sedan finns många foton från år 1900 och framåt.

  • Sat 6 Jul 2019 23:29
    #10

    Det finns bilder på mina farföräldrars föräldrar i släkten, alltså min pappas farmor och farfar.

    Jag vet inte när de är tagna, men rimligtvis någonstans i slutet på 1800-talet med tanke på att mina farföräldrar föddes kring sekelskiftet och min pappas generation mestadels är födda under 30-talet.

    På min mammas sida är det sämre med bilder. Bara min mormor vad jag kan minnas att jag sett.

  • Sun 7 Jul 2019 11:25
    #11

    Har liknande.
    Jag tycker att du ska digitalisera. Och så är det inte så dumt att skriva ner information om bilderna. Fråga de som fortfarande lever och skriv ner så mycket som möjligt.
    Det kan kommande generationer tacka dig för!


    Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
  • Anonym (H)
    Sun 7 Jul 2019 16:51
    #12

    Senaste bilden jag har är på min farfars mormors farmor! Hon blev 101 år gammal och levde mellan 1827 och 1928. På bilden är hon rätt gammal men ser pigg ut, så skulle gissa på att den är från 1900 ca. Har även bild på hennes lillasyster, ser ut att vara från 1890 ca. Båda bilder är digitaliserade och inlagda i mitt släktträd.

  • sextio­talist
    Sun 7 Jul 2019 18:33
    #13

    Morfars mormor finns det foto på. Slutet av 1800-talet

  • Wed 13 Mar 08:52
    #15

    Olof och Carolina finns det ett foto på och de föddes på 1810talet. De är 5 generationer före mig. Deras sonson Konrad född 1889 levde när jag föddes och han var 12 när de båda dog så jag har suttit i knät på en som träffat dom irl och jag har en sigillring efter Olof som jag brukar ha på mig :D Själv har jag ett barnbarn så för honom är det 7 generationer tillbaka.

  • Anonym (HmJ)
    Wed 13 Mar 14:50
    #16

    En generation 

Svar på tråden Hur många generationer bakåt har ni bilder på släktingar och när levde dom?