• Sodacitron

    Ni som haft D-vitaminbrist

    Jag har fått reda på att jag har d-vitaminbrist. lpg på 34 och man skulle ligga på mellan 50-178. Jag undrar nu vad ni andra som har/har haft det har/hade för symtom. jag är så trött så att jag inte fungerar i min vardag. Är helt slut och svag i benen.

  • Svar på tråden Ni som haft D-vitaminbrist
  • Isola747

    Jag var också så trött att jag inte fungerade. Kunde "sova middag" flera timmar på dagen och sedan ändå sova 10 timmar på natten. Hade svårt att fokusera/koncentrera mig och frös jämt. Minns inte om det var något mer, det var några år sedan, men kommer aldrig glömma hur den där förlamande tröttheten kändes!

  • Bertram

    Jag mår dunderdåligt om jag inte får i mig dvitamin under vintern, jag brukar boosta med dvitamin från hollistic med 5000 IE

  • Sodacitron

    så skönt atr höra! För jag är totalt borta. jag har dessutom mycket ångest och är deprinerad. får det alltid så vid brist på detta. vilka doser tog du för att bygga upp om du nu tog vill säga.

  • Sodacitron

    så 5000 är alltså inte för mycket??? har en sådan hemma men är rädd att jag får för mycket men så blir det nog inte???

  • Bertram

    Efter 30 min i solen så får du i dig ca 30 000 IE, du kan inte överdosera Dvitamin.


    Det är desstuom fettlösligt så ät ordentligt med fett till :) Lite bär med vispgrädde typ :)


    Kostdoktorn.se skriver mkt om Dvitamin, där kan du läsa på lite :)

  • Avenia
    Bertram skrev 2017-04-29 08:33:37 följande:

    Efter 30 min i solen så får du i dig ca 30 000 IE, du kan inte överdosera Dvitamin.

    Det är desstuom fettlösligt så ät ordentligt med fett till :) Lite bär med vispgrädde typ :)

    Kostdoktorn.se skriver mkt om Dvitamin, där kan du läsa på lite :)


    Man kan överdosera d-vitamin på tablett men gränsen har flyttats upp. Tidigare sades att man inte fick ta mer än 20 mg för att undvika hjärtproblem men nu kan man gott och väl ta 40 mg per dag. En del tar mer.
  • Sodacitron

    jag är så himla trött och vill ingrnting. mannen jobbar mycket och jag har 2 barn att ta hand om. jag kan knappt laga mat, städa. mår så dåligt. jag hade behövt hjälp med allt. vet inte vad jag ska ta mig till. jag orkar knappt lämna flickan på förskilan som ligger nära. vad ska jag göra? gråter varje dag i frustration över att imte kunna som jag ska.

  • Avenia

    Det kan finnas någon infektion i botten som sänker dina nivåer. Vad har du mer för symtom?

  • KarlaVonRymden

    Jag fick utskrivet 2000 ie av min läkare. Hade 43 tror jag. Men d vitaminet har inte hjälpt mig någonting. Har fortfarande ont i kroppen och leder och allt bara knastrar och låter.

  • aztec

    Hm, jag hade 53 men fick bara 500IE utskrivet av min läkare.. Kanske bör köpa högre dos på apoteket. Käkat i 5månader nu och är fortfarande trött - jämt - glömsk också.

    Dock dåliga b12 och järnvärden med.

  • Sodacitron

    Hej igen!

    jag har nu tagit d-vitamin mellan 5000 och 4000ie/dag i 9 dagar. jag har ingen ångest kvar! Depressionen är som bortblåst, har slutat att tappa hår, tröttheten är mycket mildare, musklerna är starka, yrseln är borta, jag sover hela nätterna och orkar ta hand om det mesta! Detta känns helt fantastiskt!. jag har inte mått då här bra på flera år!

  • aztec
    Sodacitron skrev 2017-05-04 11:16:41 följande:

    Hej igen!

    jag har nu tagit d-vitamin mellan 5000 och 4000ie/dag i 9 dagar. jag har ingen ångest kvar! Depressionen är som bortblåst, har slutat att tappa hår, tröttheten är mycket mildare, musklerna är starka, yrseln är borta, jag sover hela nätterna och orkar ta hand om det mesta! Detta känns helt fantastiskt!. jag har inte mått då här bra på flera år!


    Finns det recept fritt på så mass mycket? Käkar mina 500 och händer ingenting :( ändå har och är jag utomlands nu i 3 månader (i solen)
  • frokenkorrekt
    aztec skrev 2017-05-05 10:42:16 följande:
    Finns det recept fritt på så mass mycket? Käkar mina 500 och händer ingenting :( ändå har och är jag utomlands nu i 3 månader (i solen)
    www.apotea.se/purepharma-vitamin-d3-120-kapslar

    Köper den här. Just för att kostdoktorn refererade till något test där denna visat sig innehålla mest och vara bäst. Ganska billig också jämfört med vissa andra märken. 
    Så det är ju ok att ta två i början. 
  • Sodacitron

    Hej igen! Några veckor har gått och enligt provsvaret har jag jobbat mig upp till 55!!! Jag är som en helt ny människa! Börjar gå ner i vikt utan jätte ansträngning, imgen ångest kvar, ingen nedstämdhet och muskler som orkar flytta berg. Om ni har muskelsvaghet, nedstämda och är trötta så dra er inte för att kolla upp d-vitamin. ta prov på Hb, ferritin, folsyra och B-12 också!

  • Natta.A

    Hej hur har det gått för er ? Mina värden ligger på 56 visst anses det ?normalt? men jag tycker att det är lite för lågt ! Optimalt ska man vara mellan 75-125 har jag läst ! Har nu beställt med d-vitamin Hollister 5000ie. Hoppas på att de ska hjälpa . Så glad för er andra som blivit av med trötthet och värk.

Svar på tråden Ni som haft D-vitaminbrist