När flytta ihop med barn?
Vi har varit ett par i fem månader. Jag har tre barn sen tidigare i åldrarna 4-10. Barnen tycker om min kille. Nu pratar vi om att flytta ihop till sommaren. Vad tror ni om det?
Vi har varit ett par i fem månader. Jag har tre barn sen tidigare i åldrarna 4-10. Barnen tycker om min kille. Nu pratar vi om att flytta ihop till sommaren. Vad tror ni om det?
Barnen ska knappt ha lärt känna din pojkvän anser jag. Du känner ju honom knappt så Hur vågar du släppa in honom i dina barns liv?
Låter som om du har alldeles på tok för bråttom!! Varför måste man bo ihop, låt barnen vara barn och va deras mamma innan du tvingar på dem din nya pojkvän!
Har varit tillsammans med min nya man i två år. Vi har båda barn (skolålder) sen innan. Nu börjar vi känna att det kan vara dags att fundera över att flytta ihop så småningom.
Jag tycker ni går väldigt fort fram.
Börja med semester en vecka ihop allihop i sommar så ni märker hur ni alla fungerar tillsammans en "längre" period.
Nej nej alldeles för fort! Snarare så att ni kan umgås mkt i sommar om ni har semester men inte flytta ihop på riktigt,
Sen måste ni noga innan ni flyttar ihop, diskutera ekonomin (och mkt mer än de flesta tror att man behöver göra) för ofta blir det problem trots att man inte trodde det innan.
Hur dela upp hyra, matkostnader osv.
Var ska ni bo? Det är ofta bäst om man hitta ett boende som är nytt så det inte blir att någon blir som "inneboende" hos den andra och man kan bestämma hur saker ska fungera i hemmet. Det kan vara väldigt svårt att flytta in i en etablerad familj (som jag gissar skulle kunna vara fallet här) och tro att man bara ska hitta sin plats. Man känner sig som en gäst ganska länge
Även om barnen gillar honom är det inte alls samma sak som att faktiskt gilla att bo tillsammans på heltid, dygnet runt. Barn behöver vänja sig långsamt trots att de säger att de gillar honom
Hur ska allt fungera med matlagning, städning osv? Om ha inflyttar in hos er kan det lätt bli så att du bara fortsätter med dina vann och han inte gör så mkt. Det undviker man enklare om man hittar ett nytt gemensamt boende.
Hur ska det fungera om det blir jobbigt kring något barn? Ska du ensam fortsätta ha vuxenansvar eller förväntar du dig att han ska hjälpa till? Hur mycket ska han hjälpa till och hur mycket vill han hjälpa till?
Vi flyttade ihop efter ca 2 år tillsammans och även det vet jag vissa anser vara kort när man ska skapa en "ny" familj.
Vi är så kära och det hade underlättat ekonomiskt också. På vilket sätt tror ni det kan va dåligt för barnen? Dom tycker ju om honom.. Någon med erfarenhet av vilka problem det kan bli mellan barnen och en ny styvpappa?
På TOK för tidigt, ge det i alla fall till nästa sommar
Vi är så kära och det hade underlättat ekonomiskt också. På vilket sätt tror ni det kan va dåligt för barnen? Dom tycker ju om honom.. Någon med erfarenhet av vilka problem det kan bli mellan barnen och en ny styvpappa?
Jag och min kille hade varit ihop i drygt 1,5 år när vi flyttade ihop han hade varit min kille inför barnen lite kortare än så för i början träffade han dem som min kompis för att vi skulle få lite tid att se hur det funkade innan jag berättade för barnen. Vi hade lärt känna varandra under drygt ett år när vi blev ihop så hade känt varandra i lite mer än 2,5 år när vi flyttade ihop. Vi hade då rest tillsammans med barnen några gånger och känt att det funkat också. Tycker det var lagom eftersom relationen blivit etablerad och stabil och barnen fått tid att lära känna honom och vänja sig vid att han fanns med. Min egen mamma flyttade ihop med en ny man väldigt fort, kanske 6 mån efter att vi fått träffa honom, när jag var liten och även om det blev bra i slutendan så minns jag hur jobbigt jag tyckte det var att någon som jag inte kände så bra delade hem oss. Så mitt tips är att ta det lugnt för barnens skull. Res tillsammans, låt honom vara med i vardagen utan att han sover över varje dag och ta nästa steg lite senare om det känns bra för alla då.