Anonym (Anhörig) skrev 2017-04-30 09:00:49 följande:
Tack för er input. Det stämmer säkert att det ofta är skonsammast att ljuga. I det här fallet upplever jag dock att han är orolig och frustrerad över att han inte får komma hem och det är svårt att inte fastna i diskussioner. Rädslan att han ska inse att han är där permanent har också gjort att hans rum inte är fullmöblerat och däeför inte så mysigt. Jag funderar på om sanningen, efter en första chock, skulle ge honom möjlighet att komma lite till ro. Han är så klart glömsk men jag tror inte han skulle glöma en sån sak från en dag till nästa - fast det är så klart omöjligt att veta.
Jaja, vi får lita på personalen. Det känns fel och respektlöst men det kanske är bäst för honom.
Ang hans rum, jag jobbar på kortids dit det kommer många ganska hysteriska dementa som är djupt olyckliga, har ångest hela dagarna och nätterna för att de vill hem. MEN när de flyttat till permanent boende och fått med alla sina saker (gärna så likt möblerat det gamla hemmet som går) så är ångesten borta och den dementa har slagit sig till ro helt utan ångest. För dementa är det viktigt att känna igen sig. När man sedan hör med personalen på permanenta boendet är i många fall ångesten borta eller har minskat kraftigt. Nu känner jag ju inte alla till din anhöriga, men ibland kan det falla väldigt väl ut att den dementa får sina saker så det blir mer som ett hem denne känner igen. Hos oss på kortids blir det väldigt spartansk.